• Anonym (//)

Svårt att förhålla mig till allt

Okej, så först exkluderar han dig och kör sitt eget race där han och sonen är familjen, med dig som åskådare/besökare. Och sen gnäller han för att du inte beter dig som en familjemedlem. Hur ska han ha det egentligen?

Jag hade nog tröttnat för länge sen, men om jag skulle sätta mig ner för ett samtal så hade jag förberett mig med exempel. "Nästa lördag vill jag att vi bestämmer tillsammans vad vi ska göra med sonen. Skulle vi kunna föreslå xxx och yyy och se om han vill något av dem?" Eller "Nästa fotbollsmatch vill jag gärna följa med och heja på sonen, sen kanske vi kan gå ut och äta efteråt." Jag förstår att det är jättesvårt att vara peppig och initiativrik när man känner sig överkörd, men genom att ta över initiativet och "kräva" medbestämmanderätt så tvingas mannen att antingen gå med på dina förslag eller också måste han aktivt exkludera dig genom att tala om att du inte får vara med. Om han vägrar gå med på dina förslag så kan du fråga honom hur han vill att du ska kunna bli en i familjen när du inte ens får komma med förslag. Men förmodligen går han med på dina förslag och upptäcker att det går att bestämma aktivitet tillsammans med dig.

Svar på tråden Svårt att förhålla mig till allt