Anonym8810 skrev 2016-11-21 11:58:59 följande:
Kanske var lite otydlig, men med matlagningen så lagar vi mat ungefär lika många gånger. Jag äter med mesta och är inte kräsen när det kommer till mat förutom att jag inte äter korv. Men det lagar han på sina dagar minst en gång i veckan och detta är enligt honom för sonens skull.
Vad det gäller lördagsaktiviteter planerar min sambo och hans son aktivitet och sen får jag välja om jag vill följa med eller inte. Det är aldrig att jag någongång kan få vara med i diskussionerna. När jag har frågat om jag får vara med att bestämma har jag fått höra att jag är själviskt som inte gör saker för sonens skull fastän jag bara vill bli medräknad.
När han var yngre kunde det väldigt ofta vara så att sonen sa att han inte ville att jag skulle sitta bredvid och då kunde min sambo sätta sig emellan istället. Det är sådana saker som gör att jag känner mig lite utfryst. Jag vill absolut inte ha något större ansvar utan som du skriver bara vara medräknad som en del av familjen.
Jaha. Tja, ditt första exempel är väl inget konstigt? Det är i mitt tycke klart attt han ska kunna laga något med korv till sin son en gång i veckan även du inte gillar korv.
Ditt tredje exempel ser jag inget fel i heller. Det ligger tydligen också tillbaka i tiden när sonen var yngre och är kanske, eller borde vara, överspelat vid det här laget. Det var väl ett utmärkt sätt att lösa situationen på, att pappan satte sig mellan er? Vad ogillar du med det? Då fick ju både du och sonen sitta tillsammans med mannen/pappan. Eller var det sonen du ville sitta med? Eller ville du kanske att pappan skulle säga till sonen och för din skull göra en markering? Det finns det nog många som skulle hålla med dig om, men det gör inte jag. Sådant där brukar vara övergående hos barn, särskilt om ingen gör en grej av det så att det i stället blossar upp till en maktkamp.
Ditt andra exempel däremot, där tycker jag att det är både trist och underligt att din sambo inte tycker att du är en röst av tre. Visst, det kan väl gärna bli barnanpassat många gånger när man faktiskt har barn (och varannan vecka eftersom man ju då har mycket partid att göra vad man vill på på den andra veckan) men självklart kan man också göra saker som både vuxna och barn gillar. De kunde ju hänga med dig till stallet till exempel.
Hur som helst tycker inte jag att det låter så dramatiskt och krisigt, i alla fall inte av din beskrvning i den här tråden. Tvärtom låter det väl som om det här ganska lätt skulle kunna redas ut, det verkar ju från första början bygga på missförstånd och - faktiskt - omtanke från din sambos sida att du inte skulle behöva ta över och sköta saker kring hans barn.