Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Mammor från Tempar/Fertility Friend

eagle87 skrev 2017-01-21 11:42:01 följande:

Vet inte va ja ska göra vården bryr sig inte... är upp på 96 timmar nu utan ngn riktig sömn min man lever sitt liv som vanligt ligger O sover nu jobbar lämnar mig träffar sin familj. Jsg vill inte O orkar inte leva Längre... men vill inte lämna min son utan en mamma men jag orkar inte har mer ont i kroppen nu än förlossningen.

Fina Eagel. Det kommer bli bättte. Jag lovar att det kommer bli bättre. Om ett år kommer du troligtvis se tillbaka på det här som en jävligt tuff period, men som något i historien. Men du behöver mycket mer hjälp än du får. Finns det någon motsvarighet till akutpsyk där? Har du ringt dem isf? Annars så gör det och var 100% ärlig. Någon måste de göra. Kram <3
  • sagoskog
    GästenT skrev 2017-01-25 11:28:04 följande:

Måste också säga att idag ringde dom från både spec. BVC och barn spec. Läkaren. Ang hennes skrikande. Visste knappt att det fanns så många instanser. Haha. Vi ska börja testa med lactulos eftersom hon bajsar så sällan och det är såååå segt. Sen tillbaka och diskutera reflux om 1 månad om det inte blivit bättre. Hon har senaste veckorna börjat hosta och kräkas i sömnen också. Tror dock inte refluxen är boven men bra att dom vill kolla noggrant. Hennes mage är som en enda gasboll så tror mer det är den som spökar. Läkaren sa att det var vääääääldigt mycket gaser i den när vi var där och hon vaknar ju gallskrikandes om dagarna när hon väl somnar på mig.

Bra att det försöker hitta en lösning. Vill bara inflika en grej med laktulos. Mina barn har fått det, jag har tagit det och jag ger det mycket i arbetet. Det är en bra medicin, men den kan vara mycket gasbildande och det är väldigt individuellt hur mycket besvär man får av det. Blir det värre med gaserna så be om något annat. Det finns andra alternativ i sf.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2017-01-27 11:07:42 följande:

Jaa läkaren sa det, vilket känns lite dumt när hon redan är full av gaser. Men antar att det är vad man får börja med att testa eftersom att det är receptfritt? Men det sista jag vill är att ge henne ännu mer gaser för att underlätta för henne att bajsa. :S Vilka andra alternativ kan man be om annars? :)

Ja det blir ju dumt om hon blir mer gasig :/ Jag antar att man i regel börjar med laktulos och det är väl för att det är det enda som är receptfritt och säkert mildast. De jag tänkte på på rak arm var movicol och forlax, men det finns säkert fler. Såg dock att det var lite högre åldersgräns på dem (Forlax hade lägst 6 mån). Men det kanske man kan bortse från om en läkare ordinerar. Hur som helst så måste hon ju inte bli gasig av laktulosen heller. Mina barn blev inte det. Men det är ju bra att ni fick info om det så att ni vet vad som kan vara boven om det blir värre. Har ni testat pysventil förresten?
  • sagoskog

Loppan: Skit i bvc! Och de ska väl skita i när ni lägger er. Så länge han inte måste upp tidigt till förskola så spelar det väl ingen roll? Varför laga något som inte är trasigt? Dummaste jag hört. Alltså inte att ni är dumma såklart :) Man lyssnar ju förstås på bvc. Men ibland har de allt knäppa idéer.

Ylva somnar mellan 18-22 (oftast ca 20) och vaknar mellan 7-9. Hon har fått en ganska tydlig rutin på kvällen. Men läggtiden varierar mycket då hon är lite strulig med sömnen på dagen. Där finns det inga riktigt bra rutiner och vi har ju andra aktiviteter att ta hänsyn till i familjen, så ibland kan hon ju helt enkelt inte sova vissa tider.

Nu gör som nu vill, men jag hade nog gått tillbaka till hur ni hade det innan om det funkar bättre :)

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2017-02-02 23:54:15 följande:

Ok, så det är inte vanligt att de lägger sig i sånt? Tyckte också det var lite skumt, spelar väl ingen roll när han sover egentligen så länge han får nog timmar och det funkar för oss , men ja man blir ju tveksam och orolig när de säger så.

Alla BVC är ju olika, men sånt har de aldrig lagt sig i hos oss iaf. Men det kan ju även ha varit så, som du var inne på, att hon trodde att du bad om råd. Jag hoppas det var så. För det är absolut inget skadligt eller fel med en sån dygnsrytm. Jag är själv kvällsmänniska och hatar när folk tycker att morgonmännisko-rutiner är mer rätt:) det räcket med att nästan allt är anpassat efter morgonmänniskan sen när ekorrhjulet börjar snurra igen.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2017-02-03 09:57:27 följande:

Min egen mage blir jääävligt gasig av movicol. Haha så hoppas inte hennes blir det om hon skulle få det istället. Men funderar på om det är laktulosens konsistens som hon kräks av? Hon är ju bara van med bröstmjölk liksom. Fick tag på barn.spec och fick en telefontid på måndag med läkaren. Men hon på telefon trodde inte det var någon biverkning eller reaktion utan att vi skulle fortsätta att testa att ge..... känns lite plågsamt?

Om det är konsisten så är det enkelt fixat. Det krävs bara pyttelite vatten (bröstmjölk funkar säkert lika bra) så blir det mycket mindre slemmigt. Jag har själv svårt med slemmigheten och jag blev förvånad hur mycket mer lättdrucket det blev med ett par droppar vatten.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2017-02-03 15:49:03 följande:

Jag frågade faktiskt om jag kunde göra så men fick inge vidare svar utan hon började prata om att det kunde blandas med gröt när dom blir större...? Haha. Efter 2 försök att fråga och samma virriga svar om gröt så gav jag upp. xD men då testar jag att blanda ut den i sprutan imorgon. :) kanon!!

För laktulosen del så kan du blanda hur mycket du vill. Sen är ju frågan om man får ge vatten till så små? Jag vet ju att man inte ska göra det så att det konkurerar med amningen, men vatten i sig är väl ingen fara (man blandar ju ersättningspulver med vatten)? Så den lilla mängden som du skulle blanda med lär ju inte vara några problem. Men annars kan du ju ta bröstmjölk, det kanske är godare också :)
  • sagoskog
    GästenT skrev 2017-02-05 14:32:14 följande:

Vi har testat med endast 1,5ml laktulos blandat med 1,5ml bröstmjölk. Hon har inte kräkts men hon spottar ju ut ALLT! Även fast vi försöker ha henne bakåtlutad och spruta inåt kinden. Hur ska man göra? Tips?? :P

På bb (sockerlösing inför pku) var knepet att få henne att suga på något samtidigt, i det fallet lillfingret. Jag fattar att det är lättare sagt än gjort. Blir pilligt när de är så stora. Tar hon napp? Annars är mitt enda tips att ta väldigt lite åt gången så att hon inte får ut det lika enkelt. Laktulosen löser upp sig väldigt lätt, så ni kan säkert ta mindre bröstmjölk än 1,5 ml och ändå få en ok konsistens. Så mängden blir mindre tänker jag? Det kan ju också vara så att hon accepterar det bättre om några dagar. Kommer ihåg att Ylva gjorde allt för att få ut d-dropparna i början. Men nu stretar hon inte alls emot. D-dropparna smakar väl visserligen inget, så det är väl inte riktigt samma sak, men jag bars spånar lite här :)
  • sagoskog
    GästenT skrev 2017-02-05 18:35:50 följande:

Sjukt bra med lite tankegångar! Vi tog extremt lite i taget ibland men hon liksom håller iför med tungan så det rinner ner under tungan och sen trycker ut det. Haha. Men ska testa lite mindre bröstmjölk iaf så det blir mindre mängd att leka med. Napp tar hon tyvärr inte.. skitunge. Övar med den varje dag men nu börjar hon hitta tummen istället. Faaaaan. Men kan ju vara som du säger, att hon mer och mer accepterar den för så var det ju med magdropparna förut också som du säger. Hon spottar bara ut den ibland nu. :) får trycka i varje morgon tills hon ger upp. ;)

Ja ni får kämpa på och hoppas det ger med sig :) Ylva tar inte heller napp (längre) och börjar också hitta tummen. Jag vill verkligen inte att hon blir en tumsugare så jag tar ut den när jag ser det. Men det känns ganska taskigt:/ Jag försöker även vara ihärdig med nappen och jag tycker att det går liiiite bättre. Men oftast skjuter hon bara ut den som en katapult eller tuggar på den.
  • sagoskog

Vad tror ni om detta? Nu har det hänt 4 gånger (ev 5?) exakt samma förlopp. Ylva blir superspeedad frampå kvällen. Sjövild, men glad. Helt omöjlig att lägga. Ingen av de vanliga knepen för övertrött bebis fungerar. Hon är vaken flera timmar. Tillslut övergår det till hysterisk gråt. Ingen av de vanliga knepen för ledsen och trött bebis fungerar. Tillslut bara tvärvänder det och hon blir lugn och somnar (inte tvärdäckar av trötthet, utan blir lugn först och somnar "sakta"). Upplever inte det som att hon har ont eller så. Känns det igen?

Det har hänt extremt mycket med utvecklingen de senaste 3-4 dagarna och jag undrar om det är relaterat till utvecklingsfaserna? Nästan som någon typ av urladdning? Det har hänt 4 (ev 5) gånger tidigare, vid spridda tillfällen. Jag vet att förra gången var på julafton.

Både nu och på julafton så ska hon egentligen precis ha tagit sig ur en åskvädersperiod.. men jag tror inte riktigt veckorna stämmer. Det är ju två veckors skillnad på bf och den egentliga födseln. Går jag efter födelsen så stämmer det ist precis med dessa tillfällen och jag tycker nog att det stämmer bättre överlag också.

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2017-02-06 13:21:13 följande:

Stämmer precis med Sigge precis just nu.vår värsta sovperiod någonsin och då har han ju aldrig sovit mycket på dagarna - nu nästan ingenting. Så speedad, ska absolut inte sova. Klarar ibland att söva han småstunder på kvällen så länge han får ligga och sova i vårt knä, men Gallskriker varje gång vi försöker lägga ner honom. Sover oavsett inte mer än 10 minuter. Detta pågår hela kvällen från 18-tiden till 22 eller 23, vilket egentligen är ganska vanligt för honom att va vaken - men inte så här speedad (övertrött?). Plötsligt vid 22-23 är han supernöjd, trots att han vaknar när vi lägger ner honom. Inget skrik utan Ligger och jollrar och gnager på sina händer till han somnar själv. Fattar nada.

Igår somnade han 22.30 för sig själv så länge han hörde att vi va i samma rum var han nöjd. Men idag vaknade han 7.30 och va på bra humör innan en halvtimme sen 4,5 timmar speedad till kl 12.30 utan att sova. Inte ens i vagnen somnade han utan gallskrek och skulle upp. När jag tog upp han var det superkul igen och skulle leka. Somnade till slut i vagnen efter jag gick frenetiskt fram och tillbaka på kullersten haha. Han har också börjat sätta sig upp från liggande och vända sig från rygg till mage sista dagen så tror det är därför också - han vill inte ligga utan öva på sina nya färdigheter

Han har precis gått in i åskperioden, hade bf 26 oktober och född natten 27/28 så stämmer ju ganska bra med varandra. När hade du bf egentligen? Kanske de synkar ganska bra.

Det låter ju väldigt lika. Ylva vagnsälskaren har också börjat krånglat i vagnen på senaste. Det går fortfarande hyfsat bra. Men är hon trött så kan hon lätt gallskrika en 10-15 min innan hon somnar. En gång var vi t.o.m. tvugna är gå hem. Förr låg hon nöjd tills hon somnade inom 30 sek :P

BF 21 september och födelse 4 oktober. Det skiljer ju 2 veckor så det blir ju ganska mycket. Jag upplever iaf att verkligheten och ww stämmer bättre utifrån det faktiska födelsedatumet för oss.

På de senaste veckan har hon hittat fötterna ordentligt (får tag i den utam svårighet). Hon har även lärt sig manövrera kroppen på en helt annan nivå. Ställer sig med underkroppen i "brygga" (minus armarna). Hon ligger alltså med axlarna i men lyfter rygg, rumpa och lår med hjälp av föttterna i golvet. Hon spjärnar även ut sig när man lyfter benen för att byta på henne så att hon lyfter allt utom huvud och axlarna (svårt att byta på då). Försöker resa sig i situps position. Sitter stadigare med stöd. Uppmärksammat leksaker hon inte förstått tidigare. Skrattar högt (ibland iaf). "Lyssnar" mer uppmärksamt när någon pratar och "svarar" säkrare. Blir "krypa ur skinnet glad' när hon ser mig... Och säkert massa mer som jag inte kommer ihåg nu.
  • sagoskog

Loppan och GästenT, våra ungar kanske synkar! :D

Hoppas det "bara" är tungbandet Loppan! Ett par i min bf grupp har fått det klippt tror jag. Ylva får också skålad ringa när hon skriker, samt lite delad spets ibland. Men har ju inga andra symptom, så det är nog inom normalen.

GästenT, Ylva är väldigt mammig. Men min sambo är även borta mycket. Så det beror nog på att hon hinner glömma honom ibland. Nu har han dessutom börjat ett nytt jobb som gör att han är ännu mer borta. Dock verkar han själv ha förstått vilken skillnad det gör när de i princip inte setts på ett par dagar och blivit något bättre på att fördela tiden så att de åtminstone ses en stund.

Nu har jag väl iofs inga planer på fler barn. Men jag tycker det är helt underbart med nio år emellan :) För mig är det bara fördelar. Men för Ylva kan det ju såklart bli trist att inte ha något jämnårigt syskon. Ju fler år emellan, ju mer utdraget blir ju småbarnsåren. Personligen så tycker jag inte att det gör något, men det är ju något att ta in i beräkningarna. Så om jag mot förmodan skulle skaffa fler så skulle jag nog satsa på lite luft emellan. Kanske inte nio till (då är jag ju 40!), Men åtminstone några. Jag inbillar mig att man hinner njuta mer då. Tycker det verkar så himla slitigt att ha tajt. Så så tänker jag.

• sagoskog
    eid skrev 2017-02-14 03:13:38 följande:

Hej!

Hoppas ni alla mår bra:) hur sov era små i början? Vår tjej som blir 2 veckor på torsdag vägrar att sova själv på natten utan måste ligga nära mig i sängen. Vi har testat med babynestet mellan mig och min sambo, men hon blir smått panikslagen så snart vi lägger ner henne där. Vi har väldigt långa "försök att varva ner rutiner" för att få henne så trött som möjligt för att hon inte ska orka sträva emot att läggas i nestet, men icke.. några tips? :)

Låter helt normalt. Jag tänker som så att har man legat inne i en person hela sitt liv så känns nog ett nest både ensamt och kallt. Jag hade inte ens testat vårat nest vid två veckor. Men vid en månad fungerade det super och hon har sovit i det sen dess :) med såhär små barn så vet man nästan aldrig vad som funkar och när det funkar. Man får nog mest försöka ta dagen som den kommer, för det kan svänga fort. I detta skede är ett kanske enklare att försöka att lösa problemet än orsaken. T.ex. Vad är det som gör det problematiskt att sova med henne nära dig i sängen? Om det t.ex. är att du inte kan sova så kanske lösningen är att ni systematiskt turas om att sova med henne och den andra sover "fri". Bara som ett exempel.
  • sagoskog
    Sagan12345 skrev 2017-02-14 13:45:42 följande:

Hej

Hur gör ni på natten när ni liggammar? Kravlar ni upp i halvsittande läge för att rapa efteråt lr hur gör ni för att rapa?

Jag tycker lilleman vaknar till för mycket om jag ska rapa honom halvsittande.

Jag har aldrig rapat mina barn på natten. Om möjligt har de fått ligga lite på sidan. Kan säkert bero på hur känsligt barnet är. Men det har inte varit några problem alls för någon av mina tre. Varken med det uteblivna rapandet eller att de vält över från sidoläge (aldrig hänt).
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2017-02-14 21:27:28 följande:

Också tips till dig Pinnipedia för det var väl vi som snappade om att de kasade runt i sängen? Vi fick sovpåsen i fredags och sen dess ligger han mycket mer still (även om han vänder sig lite sidlängs fortfarande, men iaf inte en boll längst Bern i sängen)

Tack för tipset! Men du, tror du det kan bli för varmt? Vi har 24 grader här inne och ligger tre personer i rummet. Ylva har bara pyjamas.. eller hon har ett täcke också. Men det ligger under benen inom 30 sek från det att vi lagt på det.
  • sagoskog

Sagan!

Ser att du redan fått bra svar. Men svarar jag med:)

Som sagt så rekommenderar socialstyrelsen att bebisar sover i egen säng och alla inom vården måste väl stötta den rekommendationen. Men sen måste man vara realistisk också. Väldigt få lever upp till den rekommendationer. Iaf inte helt och hållet. Ändå är statestiken för psd extremt låg. Min bvc sa bara "vi rekommenderar ju..........MEN jag förstår ju att det oftast inte är möjligt med ett helammat barn". Jag tänker som så att man får försöka eliminera de andra riskerna ist (rökning etc). Sen använder jag dessutom andningslarm för min egen sinnesfrids skull.

Jag får knappt ut något vid pumpning heller. Med mycket möda så kanske 10 ml. Dessutom har mina bröst aldrig läckt heller så jag ser typ aldrig till någon mjölk ens. Men jag kan garantera att min "lilla" tjej inte växt på luft :)

Skönt att du hade en bra förlossning och hoppas du får lite bättre sömn snart!

• sagoskog

Men gud förlåt!

Samsovningen var ju till eid och pumpningen och förlossning en till sagan. Lyckades på något sätt bunta ihop er.

Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend