Inlägg från: Symetrical |Visa alla inlägg
  • Symetrical

Mammor från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-12-18 12:34:23 följande:

Ok :) Ja hade ju varit konstigt om alla bebisarna tajmade exakt likt. Fasen vad bra att såna appar finns, idag har jag följt råden i appen och introducerat en del leksaker som han tidigare inte ens tittat på som var succé (giraffen Sofie, speldosa med stora ögon, tygbok och liknande) samt gått runt i lägenheten och tittar på olika saker och det har hjälpt att distrahera han från tutten och nu har han bara velat ligga vid tutten när hn faktiskt ska äta. Som sagt tack gode Gud för att det finns så bra information, jag trodde han fortfarande va för liten för att titta på saker och bara behövde äta, gosa och sova

Så skönt! Ja, det gäller att testa sig fram typ konstant. Värsta heltidsjobbet!

Här är det mest fötterna som gäller sedan nån vecka tillbaka. Ser sååå roligt ut när han ligger som en fällkniv! ;'D

• Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-12-20 18:10:21 följande:

Detta gör min bebis med tutten:

- använder den som mikrofon (skriker, skrattar och "pratar" i den)

- blåser på den

- leker Aladdin (gnider på den)

- använder den som boxningssäck

- slickar på den

- kör bröstvårtan megasnabbt in och ut ur munnen

- biter i den

Detta gör han vid tutten:

- äter

Annars har vi kustnära nu bra flyt med sovandet och han sover bra också på dagarna utan maratonvaknkngar. Ta i trä!

Hahaha. Känner igen det där. Höll i sig fram tills för bara ett par veckor sedan. ;'D
  • Symetrical
    sagoskog skrev 2016-12-20 18:41:45 följande:

Haha :) samma här. Det gör dessutom skit ont när hon gnuggar in sitt ansikte i den. Bäst är när hon lyckas sova hyfsat emellan amningarna. Då hinner hon bli hungrig och äter mer ordentligt. Jag börjar även misstänks att vi har fått en synsk liten dam. Hon kan somna vid tutten och vara totalt klubbad. Men så fort man (med största försiktighet skall tilläggas) smyger över BH:n och linnet så slår hon upp ögonen inom ett par sekunder. Jag kan upprepa samma procedur hur många gånger som helst, med samma resultat.

Ändå är amningen bland det bästa jag vet. Jag värdesätta den stunderna så himla mycket. Imorgon ska jag till bröstcentrum för att kolla upp knölen jag upptäckte i höstas. Är livrädd att det ska framkomma något som kan ställa till det med amningen. Ja självklart är det värsta såklart om det skulle vara något riktigt allvarligt. Men det vågar jag inte ens tänka på. Önska mig lycka till :)

Känner igen det där med synskheten också. XD

Lycka till!
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-12-20 19:28:29 följande:

Hur gammal är han nu igen?

16 veckor idag, så tuttmeckandet höll han på med mellan typ v 6-14. Låååång tid! XD
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-12-21 09:11:31 följande:

Han har spytt ett par gången men det gör han ju ofta. Verkar glad nu om än lite illamående (vill sitta upp inte ligga). Också diarre, men det är ju inte heller helt ovanligt. Han har inte feber.

Kan han ha kräksjuka? Nån som haft det på så liten bebis? Hur mådde de då?

Låter precis som Mille när han hade en släng av vinterkräksjukan. Ingen direkt feber, men ev något förhöjd temp. Kräks ju jämt och bajet är ju alltid löst, så svårt att se skillnad, men han blev också lite sådär obehagligt apatisk och håglös. Hoppas att det släpper snart!
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-12-21 14:25:26 följande:

Han har sovit nästan hela dagen men verkar va ok när han är vaken. Äter ordentligt och somnar sen om. Väldigt väldigt lugn dock så är något lite konstigt. Är meningen att vi ska köra till Sverige imorgon - först 7 timmar bilresa sen 3 timmar båt till Gotland. Blir lite nervös. Tror ni att han kommer må dåligt av det? Som det är nu sover han ju mest hela tiden och båtresan kan han ju sitta i knät eller ligga i vagnen som vanligt...

Nejdå! Oftast sover de ju ännu bättre med hjälp av infraljudet i bilen och även på båten. Blir säkert hur bra som helst.
  • Symetrical
    sagoskog skrev 2016-12-21 22:29:45 följande:

Det gick bra :) Man kan ju inte göra mammografi eller UL när man ammar så jag fick träffa en bröstkirurg. Tror jag det var iaf, hon jag egentligen skulle träffa var nämligen sjuk. Hon trodde först att det var en ofarlig nånting-nånting. Men vi bestämde att vi skulle göra en biopsi för säkerhets skull. När man ammar så kan de bara använda den tunnaste nålen pga risken för fistelgångar :) och det var mycket trevligare än när jag gjorde en likadan biopsi för ca 7 år sedan med en större nål. De stack mig 5 gånger, men det kändes nästan inte alls. Det de kunde få ut såg precis ut som mjölk. Så hon trodde att det kanske vara en mjölkbubbla. Att det liksom kapslats in på något sätt. Jag får svar på vävnadsproverna om ca 3 veckor. Men det lät som om det allra allra troligast var något helt ofarligt.

Åh, så skönt! ,:D
  • Symetrical
    sagoskog skrev 2016-12-22 11:04:02 följande:

Var tvungen att väcka bebisen igår morse. Det tänkte hon inte förlåta i första taget. Var supergrinig hela dagen. Enda gången hon var glad var när jag gav upp och gick och bytte sängkläder i ett annat rum. Haha. Men idag fick hon sova till halv 10, så nu är jag äntligen förlåten :) <3

Men shit, vilken lyx! Här hemma hos min mamma har jag både kidsen tills pappan kommer ikväll. Storebror vaknade först av att han var kissnödig igårkväll vid 23. Nån timme senare vaknade han av en mardröm och sen kl 04:20 krönte han verket med att kissa ner sängen och sen vägra somna om, så det var bara "god"morgon för ganska sömnsvältfödd mamma! XD
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-12-25 17:52:38 följande:

Idag har lilleman hänt sig från mage till rygg typ 10 gånger på raken. Vänder med en gång man lägger honom på mage.

Känner bara att var är min lilla nyfödda hjälplösa bebis och varifrån kommer denna starka stora bebis som sitter och showar för släkten och håller på och vänder sig som värsta proffset? Tiden går så sjukt fort! Känner ni också så?

Gud ja! Här är det bara stå som gäller och jag beklagar mig ständigt över att jag tycker att han har alldeles för bråttom. Att alla påpekar att han snarare känns som ett halvår än knappt fyra månader hjälper föga! XD

Vi hade i alla fall en jättemysig jul och bebis sov bättre än nånsin - 19:30-00:30 och sen omsomning direkt till 03:30 och sen ytterligare några timmar till, så mamman var riktigt utsövd!

God fortsättning till er alla och jag hoppas att ni stackars sömndepraverade mammor får börja sova snart! <3
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend