Inlägg från: Symetrical |Visa alla inlägg
  • Symetrical

Mammor från Tempar/Fertility Friend

Nytt sömnrekord här i natt! Bebis sov 19:10-01:15, dvs typ 6 timmar i streck!

• Symetrical

Nu har vi varit på BVC för fyramånaderskontroll! Stor bebis är 67,5 cm lång och väger 8310 gram!

Storebror var 65,5 cm och vägde 8360 vid drygt fem månader. ;'D Inte konstigt att man får ont i ryggen! Lyckades i alla fall få till ett 15-minuterspass post natal pilates i förmiddags, vilket kändes väldigt välbehövligt!

• Symetrical
    sagoskog skrev 2017-01-03 16:27:35 följande:

Hej tjejer!

Skönt med bebisar som sover länge! Någon gång ska det ju vända och nu börjar de ju bli så stora att det fysiska behovet av att äta på natten minskar. Jag hade inte oroat mig så länge de är som vanligt i övrigt och vikten ser bra ut. Ylva har ju en alldeles strålande kurva trots att hon oftast äter väldigt sällan nattetid.

Det är dock en väldigt störande grej med ylvas nattrutin och det är att det inte finns någon rutin mellan ca 19-00. Ibland är hon en klubbad säl redan från kvällen, men oftast så vaknar hon upp flera gånger innan hon somnar in på riktigt. I värsta fall så somnar hon inte för natten förens vi lägger oss. Undrar om det beror på att hon sover till ca 10 på FM. Hennes "natt" börjar kanske inte förens 22-00 egentligen. Men samtidigt verkar hon inte särskilt pigg på kvällen heller. Snarare övertrött och ibland somnar hon ju som sagt "på riktigt" väldigt tidigt. Mellan vilka tider är det "natt" hos er? Är det lika eller stor skillnad från dag till dag?

Idag får jag hem andningslarmet jag köpt begagnat. Egentligen så hade jag bestämt mig för att strunta i det och det kändes ok ganska länge. Men senaste veckan har det stört min sömn så mycket att jag fått tänka om. Precis som sin ena syster så andas hon väldigt "osynligt/ohörbart" under en viss del av sömnen. Jag vill då ligga med handen mot hennes mage för att känna att den rör sig (vilket t.o.m. är svårt att känna i det "stadiet"). Men när jag ligger så så kan jag ju inte somna eftersom jag är rädd att lägga massa tyngd på hennes. Så då har jag legat där i 1-2 timmar tills hon kommit in i en annan sömnfas och andas mer märkbart igen. Jag vet att det låter hemskt överspänt det här.. och det är det nog också. Oron triggades verkligen av när jag läste att störst risk är mellan 3-4 mån (och hon blir 3 mån imorgon). Men jag tror och hoppas iaf att larmet kommer hjälpa mig så att jag isf slipper ligga vaken.

Både storebror och lillebror somnar alltid som klubbade sälar för natten kring 19-tiden och har alltid gjort. Eftersom jag absolut inte är en kvällsmänniska är jag otroligt tacksam för det! Går mycket hellre upp tidigt än har långa och oförutsägbara nattningar.
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2017-01-06 10:07:20 följande:

Min bästis var bortrest nästa vecka, och veckan efter det kan inte jag. Så kommer den 23e. Vi kan väl se när det närmar sig när och om vi får till en fikaträff

Hemskt gärna! Tur att det inte blev nästa vecka, för storebror har med största sannolikhet åkt på vattkoppor och Milian är förkyld + har fått svamp i käften igen (= febrig och frimärkig). Bortsett från detta frös våra rör till toaletterna igår (= gick ej att spola), min lillebror försov sig och hann med tåget till Sthlm bara pga att det var försenat (lyckades dock inte få med sig nån packning och har därmed inte några finkläder till dopet), min mamma höll på att missa flyget pga att bilen havererade av kylan och så har jag en finfin förkylning som kronan på verket. Känns som överflödig information att jag inte ser särskilt mycket fram emot dagens dop... >_<.
  • Symetrical

Plus larmet om extremt utbrott av rs i hela Stockholmstrakten då. Perfekt timat med dopet! XD

I övrigt hoppas jag att allt är bra, sagoskog! <3

Supertrevligt om du och magen också kommer på fikan, eid!

Klart du kan köra i Sthlm, Gästen!

Önskar också att ni bott närmre, Eagle och sagoskog! :-*

Nu skall jag gå och hoppa från Västerbron. Over and out! ;1)

• Symetrical
    Loppan84 skrev 2017-01-07 10:59:37 följande:

Hahaha symetrical. Gör inte det är du snäll

Hoppas ni får ett fint dop!

Hur ska alla andra görs med dop? Vi garn inre bestämt oss än, men måste nog ta tag i det där typ igår. Så vore kul att höra hur alls andra tänker.

Haha. Tack vännen! Det blev faktiskt, trots allt som talade emot, ett superbra dop.
  • Symetrical
    Sagan12345 skrev 2017-01-07 21:01:56 följande:

Åhh, vilket datum ska ni fika?

Låter som ni hade intressanta förutsättningar för dop :P

Så det har slagit ut rejält nu i sthlm!?

Skitvirus.. Jobba 1,5v till sen ska jag undvika alla förkylda :)

Nånstans kring 23/1. Är du på?

Mycket spännande, men blev som sagt ändå bra!

Japp. Gick ut världens larm på Nyhetsmorgon för ett par, tre dagar sedan. Fattar inte hur jag skall kunna sysselsätta storebror de dagar han inte går på dagis, nu när vi måste undvika folksamlingar i allmänhet och öppna förskolan i synnerhet. XD
  • Symetrical
    Sagan12345 skrev 2017-01-08 17:56:41 följande:

Jag är kanske på :)

Uuu jäkla virus.. Känner mig också riktigt nojig över att lillen kommer bli smittad när folk vill komma på besök.

Du får hitta en liten backe långt ifrån alla andra där storebror kan åka pulka och leka i snön lr nått sånt :)

Smittorisken borde väl vara lägre utomhus?!

Absolut, utomhus känns mycket tryggare! Dock gäller det att det inte är alltför kallt då, eftersom lilleman inte mår bra av att vara ute för länge isf. Verkar som tur var som att det skall vara betydligt mildare den här veckan än förra! ':D

Jag var betydligt nojigare för rs med storebror, då han föddes 24/1 och därför var nyfödd när det var den värsta rs-perioden, precis som din och eids bebis kommer att vara. :-/ Vi var benhårda på att ingen som var förkyld fick träffa honom och de med dagisbarn träffade vi ute och tog en promenad med. Fördelen med när det är första är ju att man inte behöver gå ut på samma sätt om man inte vill. Sen är man ju ändå mest bara hemma (förutom lite små promenader) första veckorna med bebis och då kommer vi ju vara inne i mars för er del. Men mitt råd är att våga vara lite pjoskig! Det är faktiskt ens barns hälsa det handlar om och då förefaller allt annat trivialt.
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2017-01-08 19:55:33 följande:

Nej de jäklarna lovade och svor att de var så friska och barnen hade knappt på dagis efter jul och yada yada yada. Sen när vi kom dit så gick ena ungen och hostade och min svåger gick och snorade. Var inte mycket stt göra mer än försöka hålla distans men blir så sur. Är så trött på att ingen tar en på allvar för de tror att av bara överdriver och säger/tänker typ "RS virus fanns ju när vi hade spädbarn också, det är inte så farligt" men de fattar ju inte att det är ett extremår. Har god lust att gå i ide med min bebis ny och komma ut i vår

Alltså förlåt mig nu, men jag blir så förbannad på sånt. Så fruktansvärt respektlöst! Och på ett vis ännu värre med de som själva har barn. Man tycker ju att de borde förstå bättre..!? Idioti!

Min kompis sina fick rs när han var 7 veckor och de fick läggas in pga hans andningssvårigheter. Dessutom har han efter det varit extremt sjuk av sig och åkt på varenda infektion i boken! (Rotavirus, öroninflammation x antal ggr, magsjuka varenda gång det gått, förkylningar som avlöst varandra, samt scharlakansfeber två gånger!)
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2017-01-09 12:29:11 följande:

Läkaren sa att det iaf inte gått ner i bedre luftvägarna/lungorna så det är ju bra men tog ett RS prov iaf. Men känns son det är reflexen som spökar. Stackarn. Äter mkt mindre också, vet inte om jag ska börja väcks honom för att amma? Vad tänker ni om amningsmönstret son jag skrev om ovan? Samma inatt/idag. Åt en gång inatt men det var för att jag passade på att mata honom när han fick en hostattack, åt inte så mycket då. Sen har han ätit två gånger idag, åt då lite mer än inatt men fortfarande inte supermycket.

Så länge han ändå kissar som han ska (minst två tunga blöjor skall bytas per dag), samt att han inte är loj eller ledsen borde det inte vara några problem.

När får ni svar på rs-provet då?
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend