Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Mammor från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2017-01-04 05:03:19 följande:

Haha min man går och säger till alla att VI sover hela natten pch MAN inte märkt på sömnen att vi har blivit föräldrar. Man bara ehhh nej DU sover som vanligt ;'D Men men är positivt överraskad själv över hur sällan jag känner av nån sömnbrist men är ju lite av ett hån att han säger att vi sover hela natten när jag är vaken varannan timme typ.

Nu inatt fick jag också smaka på insomnia efter att lillen först åt jättelänge för en gångs skull sen kaskadspydde upp alltihop, sen bajsade megabajsblöjan Allan. Efter lakanbyte, pyjamasbyte, blöjbyte och 30 minuters upprätt sittande med sovande bebis är jag klarvaken. Var förresten tvungen att väcka gubben för att byta lakan, annars hade han inte märkt nått. Snacka om räkmacka jao.

Haha, exakt så säger min sambo också. Han lägger gärna till hur lätt förlossningen var också. Ja tala för dig själv liksom :P En stor del av allt som varit lätt för oss är ju pga mig. Att jag får barn tidigare, tagit hand om tvillingar, ammat innan osv.. Ylva är ju ändå Ylva. Men man slipper mycket krångel när man redan gjort det en gång. Samtidigt, vad ska han göra uppe? Han kan ju få putta in mitt bröst i babynest om han vill, haha.

Dock sover jag faktiskt mycket mer nu än när jag jobbade. Folk ser väldigt skeptiska ut när jag säger det, men jag har inte varit såhär utsövd på flera år. Men det är ju pga att Ylva sover väldigt bra och att jag haft ett väldigt sömn-störande arbete (schema, oregelbundet, dygnspass, 12 timmars pass, journätter, helg). Sen har vi sämre dagar och veckor också såklart.

Nämen stackare. Jag har fått den där "kaskadspya i sängen" ett par gånger. Numera byter jag aldrig bröst om jag vet att det har funnits ordentligt i det första. Det är bara då hon kaskadkräks. Annars är hon ingen kräk-bebis. Hoppas du kunde somna senare iaf.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2017-01-04 05:05:30 följande:

*Märker av nån ordentlig sömnbrist. Sömnbrist märker man ju fasen hela tiden. Men hade liksom målat upp fan på väggen att inte sovs mer än en timme per natt med kolikbaby, så med se föeväntningarna kunde man väl bara bli positivt överraskad ;'D

Det gäller ju att sätta ribban riktigt lågt, då kan det bara bli bättre :)
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2017-01-04 09:33:37 följande:

Både storebror och lillebror somnar alltid som klubbade sälar för natten kring 19-tiden och har alltid gjort. Eftersom jag absolut inte är en kvällsmänniska är jag otroligt tacksam för det! Går mycket hellre upp tidigt än har långa och oförutsägbara nattningar.

Det kanske ligger i generna. Jag är absolut en kvällsmänniska. Är som piggast 20-23. På morgonen är jag i princip värdelös fram till 12 :) Mina barn är likadana. Tvillingarna vaknar, och har aldrig gjort, innan 8 om man inte väcker dem :)
  • sagoskog
    GästenT skrev 2017-01-04 14:44:29 följande:

Påtal om sömn och psd... vad har ni för kuddar till era små?

Vad bra att ni kan lösa det så att du soveri ett annat rum visa tider. Blir väl inga långa sovpass ändå. Men allt som gör det bättre är ju bättre :)

Det är lite konstigt att hon sover så bra på natten, men inte på dagen. Å andra sidan sover Ylva också bättre på natten. Men det känns som det är vanligare tvärtom. Eller att det åtminstone skulle vara mer lika. Sömn som sömn liksom :)

Vi använder ingen kudde inne, bara babynestet. I vagnen har hon en dunkudde från tvillingarnas tid.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2017-01-04 17:22:14 följande:

Ah men verkligen. Hon är superbra och gullig. Verkligen noggrann och förstående. Behöver inte föreslå saker utan hon driver själv på att hitta lösningar. :) Har dock fått springa där lite väl ofta pga att jag mådde så dåligt ibörjan. Hon vill hålla lite koll på mig sa hon, vilket är bra men nu får besöken gärna bli mer sällan. Haha. Varit där varje vecka förutom nu över jul som det blev en vecka emellan. Hur ofta är ni andra hos BVC? Kanske är så ofta man går?

Med tvillingarna gick jag nog oftare. Men denna gång har det varit väldigt glest. Hembesök + de två följande besöken var med 2 veckor emellan. Gick aldrig varje vecka. Sen blev det en månad emellan. Tror det beror lite på vilken BVC man har + behov. Det har ju inte varit något med Ylva att gå dit för heller. De gånger jag har undrar över något så har jag ringt frågat bara.
  • sagoskog

Riktiga selfanatiker verkar rata alla BabyBjörn. Även de som påstås vara ergonomiska. Jag hade en BabyBjörn orginal med tvillingarna och det gör inte om. Men jag har inte testat någon annan modell. Nu har jag en manduca, som jag kan rekommendera. Annars hör jag mycket gott om ergobaby och beco.

Så länge barnet ligger stadigt på rygg så ser jag ingen fara med en Babykudde (de för de första månaderna är ju väldigt tunna). Sen är det kanske inte så bra med en kudde när barnet kan vända sig till mage men inte ta sig upp igen med enkelhet. Då är kanske risken att de hamnar med ansiktet i den.

Det finns en kudde som heter mimoskudden. Den är framtagen för att behandla och förebygga sned skalle. Den går även att andas igenom, så den ska vara säker också. Verkar superbra. Tyvärr är ju priset sätt därefter, ca 700kr ny.

Ylva sover på min högra sida. Det gör att hon ligger mot vänster hela natten. För att jämna ut det så lägger jag henne åt höger hela dagen, samt eventuella sovpass på kvällen innan jag lägger mig. Jag har dock börjat märka att hon ändå börjat favorisera vänster sida. Får se hur det kommer gå.

Mina nioåringar använder fortfarande inte kudde btw :)

• sagoskog
    eagle87 skrev 2017-01-05 12:22:35 följande:

Våran bebis verkar inte vilja ha mat längre på natten, inatt gick han 8 timmar utan O Igor natt 10... han vaknar fort O gnäller lite men somnar om efter ngr minuter... så skönt

Men vad skönt för er. Hoppas du får mer sömn nu :)
  • sagoskog

Vi har också strålande väder. Tänkte att jag skulle hinna ut i solen med barnvagnen. Sen kollade jag på termometern som stod på -12. Har hört att man ska vara försiktig med att ta ut de små om det är mer än -10. För lungorna och hudens skull. Så vi stannar inne. Hade vi behövt till affären, eller hämta de stora barnen eller något så hade jag givetvis gått ändå. Men tar inga nöjesturer när det är så kallt. Hur gör ni? Tänker att det borde vara svårt att hålla sig inne om man bor där det ofta är -10 eller mer?

• sagoskog

Herregud vad orolig jag blev nu. Igår tryckte jag bort ett samtal från dolt nr. Tänkte inte så mycket på det. Men idag kom jag på att jag väntar på provsvar ang den där knölen i bröstet. De skulle skicka brev om det var ok, men jag antar att de ringer om det är något fel? Lugnade mig med att de iaf inte har ringt igen (borde de ju gjort om det var allvarligt). Men såg nu att de ringt igen nu i EM! Det är säkert något helt annat. Men kan inte låta bli att oroa mig iaf :( Det skulle ta 3 veckor, och det har bara gått två. Men det kan man väl inte vara säker på stämmer heller.

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2017-01-05 19:32:16 följande:

Åh typiskt... men de brukar sällan (aldrig) bli klara tidigare med analys och jag tror inte sjukhus ringer från skyddat nummer. Vilket sjukhus var det? Du kan ju rings avdelningen och höra om det är de som ringt?

Är säkert bara någon telefonförsäljare eller nått <3

Grejen är att jag tror själva analysen tar en vecka. Men att hon drog till med tre pga jul och nyår. Det var centralsjukhuset i Karlstad (inte mycket annat att välja på här) och de brukar nog ringa från skyddat. Ovanligt att telefonförsäljare ringer från det numera, men jag hoppas verkligen. Skulle gärna ringa och kolla med mottagningen men det är ju röd dag imorgon så då kommer jag nog inte fram :/ får hoppas, vem det nu var, ringer imorgon igen.
    Sajocawa skrev 2017-01-05 20:08:50 följande:

Här ringer sjukhus, bvc, mvc, försäkringskassan mm alltid från dolt nummer...

Men sagoskog, försök att inte oroa dig i förtid för nåt som kanske inte ens är. Är det något så ringer dom igen imorgon och då kan du svara. :)

Det är ju bara det att det är röd dag vi morgon. Så troligtvis dröjer det väl enda till måndag innan någon ringer eller jag kan få tag i någon. Men ska försöka hålla mig lugn.
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend