Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Mammor från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-12-18 12:14:57 följande:

Du har ju såklart rätt. Vet ju vilket styr det är nattetid att flaskmata då jag gjorde det en natt efter jag druckit alkohol, är inte avis på det.

Ja har varit mycket jobb framförallt frustrerande att han ofta är missnöjd vid bröstet och alltid illamående och luft i magen efter men de två sakerna blir ju faktiskt bättre nu med pumpningen av den tunna mjölken. Efter att sovit ut ganska bra inatt så känns det helt överkomligt med amningen Så jag ska inte sluta än iaf.

Haha så händerna på snap. Gullis <3

Du vet väl att du kan amma även om du druckit alkohol? :) om du inte är så full att du kräks på barnet eller nåt då. Men då är det av andra anledningar än promille halten i bröstmjölken som du bör hålla dig på avstånd:)

Hoppas det blir bättre med amningen och överproduktionen snart.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-12-19 12:04:55 följande:

Ja jag vet men hade pumpat för att pappan skulle va själv på kvällen och ville inte kasta för att stimulera brösten att producera mer än nödvändigt. Så körde flaska från jag kom hem vid midnatt och 2 matningar och det var riktigt omständigt.

Aha.. då är jag med :) tänkte så ni inte missat detta i grannlandet :)
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-12-19 14:43:08 följande:

Mår så dåligt O känner att vi har så dåliga rutiner... har fort grova sömn problem... tex gav honom ett bad kl 20,han åt 2030... va vaken till 22 sen somna vakna 2330,åt 00 osen vill han inte sova till 02 samma skit varje dag.. vakna 05 mjölk O vakna 8 mjölk vakna 11 mjölk O nu är kl 1340 O vi ligger fort i sängen jag orkar bara inte gå upp när jag inte fått någon sömn... jag somnade ngn timme efter kl 5 matningen... nu måste jag vara vaken igen till 02 ta honom att få nästa chans O sova... om jag öns kan sova O hela dagen e förstörd O självklart hjälper de inte bebis rutiner att ligga i sovrummet till kl 14 men vad ska jag göra när jag inte orkar gå upp....

Jag önskar att jag hade något supertips att ge dig. Det måste vara jätte tufft att sova så lite :( har du vågat testa sömnmedicinen än? Om din man kan ta honom en natt och du kan somna med hjälp av den så vore nog guld värt för dig. Men det kanske inte fungerar? Jag kommer inte riktigt ihåg vad du testat och inte nu. Skickar iaf en stor kram till dig <3
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-12-20 18:10:21 följande:

Detta gör min bebis med tutten:

- använder den som mikrofon (skriker, skrattar och "pratar" i den)

- blåser på den

- leker Aladdin (gnider på den)

- använder den som boxningssäck

- slickar på den

- kör bröstvårtan megasnabbt in och ut ur munnen

- biter i den

Detta gör han vid tutten:

- äter

Annars har vi kustnära nu bra flyt med sovandet och han sover bra också på dagarna utan maratonvaknkngar. Ta i trä!

Haha :) samma här. Det gör dessutom skit ont när hon gnuggar in sitt ansikte i den. Bäst är när hon lyckas sova hyfsat emellan amningarna. Då hinner hon bli hungrig och äter mer ordentligt. Jag börjar även misstänks att vi har fått en synsk liten dam. Hon kan somna vid tutten och vara totalt klubbad. Men så fort man (med största försiktighet skall tilläggas) smyger över BH:n och linnet så slår hon upp ögonen inom ett par sekunder. Jag kan upprepa samma procedur hur många gånger som helst, med samma resultat.

Ändå är amningen bland det bästa jag vet. Jag värdesätta den stunderna så himla mycket. Imorgon ska jag till bröstcentrum för att kolla upp knölen jag upptäckte i höstas. Är livrädd att det ska framkomma något som kan ställa till det med amningen. Ja självklart är det värsta såklart om det skulle vara något riktigt allvarligt. Men det vågar jag inte ens tänka på. Önska mig lycka till :)
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-12-21 21:53:09 följande:

Hur gick det idag?

Det gick bra :) Man kan ju inte göra mammografi eller UL när man ammar så jag fick träffa en bröstkirurg. Tror jag det var iaf, hon jag egentligen skulle träffa var nämligen sjuk. Hon trodde först att det var en ofarlig nånting-nånting. Men vi bestämde att vi skulle göra en biopsi för säkerhets skull. När man ammar så kan de bara använda den tunnaste nålen pga risken för fistelgångar :) och det var mycket trevligare än när jag gjorde en likadan biopsi för ca 7 år sedan med en större nål. De stack mig 5 gånger, men det kändes nästan inte alls. Det de kunde få ut såg precis ut som mjölk. Så hon trodde att det kanske vara en mjölkbubbla. Att det liksom kapslats in på något sätt. Jag får svar på vävnadsproverna om ca 3 veckor. Men det lät som om det allra allra troligast var något helt ofarligt.
  • sagoskog

Var tvungen att väcka bebisen igår morse. Det tänkte hon inte förlåta i första taget. Var supergrinig hela dagen. Enda gången hon var glad var när jag gav upp och gick och bytte sängkläder i ett annat rum. Haha. Men idag fick hon sova till halv 10, så nu är jag äntligen förlåten :) <3

• sagoskog
    Symetrical skrev 2016-12-22 11:20:50 följande:

Men shit, vilken lyx! Här hemma hos min mamma har jag både kidsen tills pappan kommer ikväll. Storebror vaknade först av att han var kissnödig igårkväll vid 23. Nån timme senare vaknade han av en mardröm och sen kl 04:20 krönte han verket med att kissa ner sängen och sen vägra somna om, så det var bara "god"morgon för ganska sömnsvältfödd mamma! XD

Ja det var verkligen inte fel. Hade grym sömnbrist från föregående natt (gick och la mig sent, hade svårt att somna, klockan ringde jättetidigt och Ylva vaknade precis en timme innan).

Men stackare! Min stora mörkrädda dotter har haft hyfsade nätter sen Ylva föddes. Men fasar för att det ska komma en sämre period. Inte lätt med flera som kan störa sömnen. Hoppas du kan vila lite idag och får en bra nästa natt.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-12-22 14:41:20 följande:

Så hur många timmar sover hon nu utan mat? Låter såååå skönt... vår kille kan gå 5 timmar nu utan mat, han väger 4250 gram... jobbiga är ibland kan de ta lång tid O söva han efter natt målet

Hon är ju så liten än att inget är hugget i sten. Men hon somnar oftast någon gång på kvällen mellan 19-23. Här kan det skilja sig åt mest beroende på hur dagen varit (sovit bra/dåligt, övertrött etc). Nattningarna kan ta allt från 10 min till flera timmar. I det senare fallet så somnar hon men vaknar inom 15-30 min flera gånger inom hon somnar in ordentligt. Men går jag och lägger mig för kvällen så brukar hon inte vakna upp på det viset. Sen sover hon oftast till ca 06. Så i snitt kanske 8 timmar? Men när hon vaknar vid 06 så misstänker jag att hon inte äter så mycket. Jag själv somnar oftast om så fort jag gett henne bröstet. Så jag är väldigt osäker på vad som händer. Sen sover hon till ca 8-9. Om jag inte ska ta barnen till skolan för då väcker jag henne vid 8.

Det händer, men tack och lov ganska sällan, att Ylva också vaknar till och är varken en längre stund på natten. Men det är sånt som blir bättre och bättre ju äldre de blir. När de vant in sig på den normals dygnsrytmen.

Fem timmar kan man komma ganska långt på om man lyckas sova själv dvs. Hur går det med det? Inte för att fem timmar väger upp en lång tid sömnbrist. Men lite fem timmar här och där och kanske t.o.m. fler är bättre än 1-2 iaf. På rätt väg :)
  • sagoskog

Loppan: Vilken tidig kille! :) Min ena tvillingen vände sig vid 6 veckor redan.. tror jag. Tidigt var det iaf. Men andra tvillingen och Ylva, är lite segare. Ylva verkar inte haft en tanke på att vända sig ens, fram tills idag. Första gången jag sett henne göra en ansats :) Hon är väldigt stark både i nacke och kropp så jag blir inte förvånad om hon lyckas vilken dag som helst.

Jag testade flaska för första gången för en stund sen. Det gick inte alls. Är det bara att slänga mjölken som är kvar i flaskan? Man kan inte använda den och testa igen när hon vaknar om ett par timmar t.ex. ?

Symetrical: Min mage är ok, men långt ifrån som den var innan. Inte mycket put och magmusklerna verkar som vanligt, men mjuk och ett tjockt lager underhudsfett. Jag fick ju inga nya bristningar, men mina gamla blev lite uttänjda och syns mycket mer nu. Hoppas det reder upp sig :) tror dock jag måste tappa lite kg först och det har jag ingen direkt lust med just nu.

Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend