Inlägg från: Symetrical |Visa alla inlägg
  • Symetrical

Mammor från Tempar/Fertility Friend

eagle87 skrev 2016-12-07 21:51:06 följande:

Åh min app funkar äntligen... jag har fått sömn problem igen... så hemskt att ligga med ångest med en sovande bebis och snarkande man... har 3 st sömn tabletter O tänker varje natt om jag ska ta de O sova i ett annat rum men velar...

Gästen får du någon sömn?

Sajowacha sagoskog O symmetrical när blir de lättare tycker ni med bebisar och när är de vanligt att de inte behöver nattmål? Just nu äter han 12,330-730...

Förstår det, gumman. Men jag tycker verkligen att du skall testa att ta en sömntablett och sova i annat rum en natt. Gäller att utnyttja det faktum att pappan också kan ta honom, eftersom ni ändå ger flaska! Det kanske räcker med några få nätter för att bryta den onda spiralen.

Är otroligt olika det där med hur länge och hur ofta bebisar äter på natten. Storebror åt bara en gång per natt (vid 3-4) första halvåret, men istället började han krångla med sömnen efter det och helt plötsligt vaknade han varannan timme och ville snutta (han tog inte napp heller, så jag liggammade i princip hela nätterna under en period där. Nattmålen slutade vi nog med kring han vad 10 månader, men försökte inte heller aktivt att göra det. Kanske hade gått tidigare då, men jag är en sån som inte orkar forcera sånt, utan låter det få komma naturligt.

Nu när Milian är 3 månader somnar han vid 18:30-19 sen äter han oftast vid ca 23, 02 och 05. Funkar dock bra eftersom han alltid somnar om direkt och oftast mamma med. Dock slocknar jag själv fortfarande vid 20-tiden, för att orka. Beror dock mycket på att storebror jämt vaknar tidigt och pappa åker till jobbet vid 06:30, så då måste jag ju ta över.
  • Symetrical

Slut som artist idag. Har haft ett sprattlande barn på varsin sida om mig i sängen inatt. Knappt sovit något och idag är storebror hemma, så har inte samma möjligheter att få vila heller... hoppas att jag kan få honom att lägga sig en stund sen efter lunch. Min kropp och knopp skriker efter sömn! >_

• Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-12-09 09:56:40 följande:

Stackare! Sagt det förr och säger det igen - fattar inte hur ni med två små barn klarar det. Kudos till er. Varför ville inte lillen sovs då? Ont i magen?

Här har han panikskrikit en timme de två sista nätterna med ont i magen och luft. Enda förklaringen jag kan komma på är kanske att jag ätit mycket pepparkakor. Nån annan som känner igen dDet?

Storebror hade ont i halsen, stackarn, så därför han sov dåligt. Lillebror sov nog ganska bra egentligen, men är nog inte heller riktigt kry, varför han sprallade en massa i sömnen och ville ligga kloss inpå sin mammi. <3

Detta kompenserades dock med bästa natten nånsin för lillkräk nu inatt! Han sov 18:30-23:30 (5 timmar!) och sen ända tills jag väckte honom genom att byta blöja och amma vid 3:30, dvs 4 timmar till. Vet inte hur länge han sovit då ifall jag låtit honom vara, men jag vaknade av att jag var kissnödig och kände att jag inte ville bli väckt direkt när jag lyckats somna om igen av att han vaknade hungrig.

Är rejält förkyld, men känner mig ändå som en helt ny människa idag!
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-12-10 05:44:27 följande:

Jag gick på fest och det gick superbra, men messade hem sisådär 300 gånger . Var borta 3,5 timme varav han sov 2 fick flaska och ny blöja och sen sov igen en timme till. Men känns som han blev väldigt glas att se mig och sambon sa att han var mycket lugnare och hade lugnare kroppsspråk när han såg att jag va hemma så det kändes lite fint.

Ang flaska vs amning. Drack 2 glas champagne och ett glas rödvin, vet stt det ska va ok att amma men fick ändå ångest och då det fortfarande fanns utpumpad mjölk kvar när jag kom hem så gav flaskan istället för att amma kl 1 och igen nu kl 5 och är inte avis på att behöva hålla på med det varje natt. Brukar somna om med en gång så varje matning är bara Max en hslvtimme vakentid men nu ligger jag klarvaken och har nu varit vaken drygt 45 min och känns som det är en stund till jag somnar. Vet inte vad jag vill säga med det mer än att you have My sympathy och jag tror det är tuffare nätter när man måste mecka med flaska <3

Så bra att det gick bra! Tycker såhär något sent att du gjorde helt rätt i att gå.
  • Symetrical
    eagle87 skrev 2016-12-09 18:33:31 följande:

Aa jag vill men känner dåligt samvete för min man och är även rädd att vakna upp själv med ångest i ett annat rum :/

Hände nämnligen när min mamma var här... O hon hade honom... nu lyckades jag somna igår natt men kunde inte somna om efter 8...

Vet inte hur jag ska göra natt är rädd O förstöra den naturliga förmågan att somna om jag tar sömn tablett...

Jag hade hoppats på han skulle sova längre vid 3 mån typ hela natten med bara en matning eller ingen? Jag kanske har för höga förväntningar... alla säger att de blir lättare efter 3 månader vad tucker du??

Ja, fet var nog att hoppas på lite väl mycket. Visst finns det undantag, men de flesta så små bebisar äter åtminstone 2-3 ggr/natt. Man får vara glad när de somnar om istället för att få för sig att vara vakna!

Jag tror att du kommer lära dig att somna om så småningom. Jag hade också väldigt svårt att göra det förr (och kan fortfarande ha det ibland om jag sovit typ 5-6 timmar redan), men när storebror började mecka med sömnen lärde jag mig sova närhelst, varhelst jag fick chansen! XD

Min enda tröst jag kan komma med är som sagt att det vänder. Förr eller senare blir du människa igen, raring. :-*
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-12-10 10:19:13 följande:

Gud så skönt! Är skumt att väcka dem skönt att det gick bra Krya på dig!

Tack vännen! :-*
  • Symetrical

Hej tjejer!

Har varit lite frånvarande senaste dagarna pga förkylning hos hela familjen, samt en tripp med lillkräk till Göteborg sedan igår. Sitter på tåget hem nu och lyssnar på snarkandes från bebisen. ;P

Apropå bebis andning har jag faktiskt aldrig varit särskilt orolig för psd, varken med storebror eller nu. Är nog ganska chill med sånt. Vägrar tillåta mig att ens "go there" i tankarna. Är dock noga med att inte klä honom för varmt i vagnen, hellre att han är lite för kall än lite för varm. Häromnatten vart jag till och med lite störd på att han låg och fäktade, tog ut öronpropparna och insåg då att han var så täppt att han knappt fick luft. Patent of the year!

Bra att du ska till psykolog, Eagle. Viktigt att försöka bryta den där onda cirkeln asap, känns det som. <3

• Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-12-17 21:22:12 följande:

Amningen är så jobbigt just nu. Har ju haft överproduktion som gjorde att det alltid sprutade tunn mjölk och han åt därför ofta och hetsigt då han i stoet sett aldrig kom till den feta mjölken. Efter 6-veckorskontrolleb pumpar jag nu bort den tunn mjölken (blir ca en gång per dygn och bröst) och det betyder att han blir mycket mättare och mindre illamående. Men han är ju van att ligga och snutta ofta och tar ju heller inte napp så nu ska han hela tiden till tutten trots att hn egentligen inte är hungrig. Det resulterar i att han suger till mjölken kommer då släpper han taget och låter mjölken spruta. När det slutar tar han tag igen och håller på så. Om jag tar på mig så blir han så ledsen och skriker. Plus att det är svårt att veta om han tänker äta och jag inte vill neka honom mat (vissa av gångerna ska han ju äta på riktigt). Är så trött - det har alltid sprutat mycket pga överproduktionen men det här är en ny nivå. Känner att jag får börja amma i duschen eller nätt. Och ännu värre är ju att allt snuttande bara ökar produktionen igen.

Orkar snart inte amma mer är så trött på att i två månader haft fullständigt dyngsura kläder på oss båda och att ligga i blöta lakan. Och lukta sur mjölk och ont i brösten hela tiden för att de blir så kalla av blöta bh:ar när jag är ute. Har 6 bh:ar som passar nu och de tvättar och torktumlare jag varje dag men räcker inte för art ens kunna ha torr större delen av dagen. Ammningsinläggeb jag använder är supertjocka i kardad ull från Nöstebarn och under dem har jag de tjockaste engångsinläggen från Apoteket.

Sorry långt inlägg men jag är så trött. Orkar snart inte amma mer. Överproduktionen får jag ju inte gjort så mkt med men det kunde jag levt med om set va ok med resten iaf. Nån som varit med om nätt liknande med snuttandet och att drar igång mjölk och sen släpper bröstet och håller på sådär? Nu sitter sambon med honlm i vardagsrummet och jag ligger i sovrummet det är enda sättet för mig och brösten att få en ordentlig paus och för honom att somna

Låter exakt som vi hade det när han var typ 6-7 veckor. Är tämligen säker på att det beror på en utvecklingsfas. Inte alltför sällan stod jag upp och ammade vid spisen med fläkten på för fullt, för det var det som funkade bäst. Galet tröttsamt, men det släppte efter några veckor. Dock har inte jag besvär med överproduktion, så jag kan bara föreställa mig hur mycket jobbigare det skulle bli med även den problematiken. >_<

Ett tips är att inte ge upp nappen riktigt än. Jag gjorde det med storebror och det har jag fått ångra bittert många ggr (även om det även varit skönt att slippa nappen ibland). Fick tipset att testa ge nappen precis efter amning, då han liksom var i "sugmode" då, för att vänja honom vid konsistens och smak. Det tog några veckor, men kring 2,5 månads ålder började han ta den jämt när han var trött och ledsen med. Så himla skönt! Även på nätterna när han vaknar av något annat än att han är hungrig är det guld värt att trycka in "proppen". ;D
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-12-17 23:46:39 följande:

Tänkte att jag skulle kolla wonder Weeks appen bara så det inte va nått nytt språng som va på g och kolla punkt 3 på denna listan

Vad skönt, det mage ju betyda att fler haft samma och att det går över?!

Precis det språnget jag snackade om i förra inlägget! Milian har också jämt varit lite före i utvecklingsfaserna, även räknat till bf och inte fl.
  • Symetrical

Här har vi haft en kanonnatt, efter x antal nätter med fragmenterad sömn pga täppt bebis. XD Somnade 19:30 och vaknade bara för amning 22:40 och sen amning plus blöjbyte vid 3. Känner mig som en ny människa! ^_^

Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend