Loppan84 skrev 2017-01-01 09:59:55 följande:
Gott nytt år alla mina mammor.
Här premiärlåg vi ogårkväll första gången på riktigt sen fl. har varit nära många gånger men jag har typ blivit rädd för att nått skulle in där nere och avbrutit haha
Är väldigt lättad - kändes ungefär som tidigare men kanske lite större hehe. Hoppas det går till sig med knipet. Han kom och sa att det var jätteskönt som innan och inte kände nån skillnad (för att jag frågade), jag kom inte - var alltför nervös men nu ska det nog gå bra att slappna av nästa gång. En sak som var väldigt avtäbdande för mig var att han absolut skulle ha av bh:n och mina bröst läcker ju mjölk typ hela tiden. Hade ändå pumpat tidigare på dagen. Har ni andra problem med det eller kan ni va utan bh en stund?
Har ni andra testat att ligga? Hur gick det?
Det är så himla sjuk med mina bröst. De har aldrig läkt, jag har aldrig använt inlägg, de blir mycket sällan hårda/spända och det kommer inga stora mängder vid pumpning. Jag ser med andra ord nästan aldrig till någon mjölk ens. Men tydligen så finns den ju för ungen går ju upp och hon får inget annat. Det var samma med tvillingarna. Förutom att jag ibland tvivlar på att det finns mjölk så antar jag att jag bara kan skatta mig lycklig. Så inga problem med brösten vid sex här.
Vi har haft sex regelbundet ganska länge nu. Tycker det känns som innan. Jag upplevde en större skillnad efter förra förlossningen, men det är väl kanske också den första som gör mest skillnad. Däremot har jag fått extremt känsliga slemhinnor nu när jag ammar. Kan t.o.m. få fruktions-sår. Det stör ganska mycket tyvärr, men jag tål inte glidmedel heller. Men är väl bara att göra det bästa av situationen tills amningen är över :).
Loppan84 skrev 2017-01-01 15:36:46 följande:
Ja vad skönt det måste va att slippa det jäkla läckandet. Är så ofräscht och opraktiskt! Men får jag fråga om hon äter länge då? Tycker en del med ungefär lika gamla bebisar ammar så väldig länge när vi ses men Sigge äter ju väldigt sällan längre än 10-15 minuter på gott och ont. Dumt för han kan bli väldigt "däst" pch/eller illamående om han är väldigt vaken eller hungrig. Om han är lite trött och/eller inte superhingrig går det däremot jättebra och så är det bara skönt att han äter fort så man inte blir så låst, särskilt på natten så man slipper va vaken länge.
Ang slemhinnor så sa bm till mig på gynundersökning att vi ska använda glidmedel till jag slutar amma så det hade vi köpt. Första gången kag använde det och gillade det inte, men antar art det är bättre än att få ont efter. Eller vad är det spm händer om man inte har göodmedel? Kan man blöda?
Hon äter inte länge hellre. 5-10 min max. Samma med tvillingarna. Jag ammar henne ofta till sömms och då kan hon ju snutta längre. Men då handlar det inte om att äta. Byter jag bröst för att jag tror att hon är hungrig så kommer i 9 fall av 10 en kaskadspya som ett brev på posten. Annrs kräks hon sällan mycket (oftast bara lite rinn ur mungipan).
Det sa bm till mig också. Tyvärr tycker jag glidmedel svider. Nu var det iofs några år sen jag testade och det finns säkert någon sort som fungerar bättre. Men jag har inte orkat engagera mig i det. Men det kanske är något att kolla upp faktiskt. För oftast har man ju även lite tidspress och det kanske faktiskt skulle underlätta lite. När man ammar så är man ju i regel både skörare och torrare. Själv har var fått små små skrubbsår både inne och utevändigt. Det svider lite efteråt och kan t.o.m. bli lite rosa på pappret. Inga stora blödningar dock. Efter någon timme så brukar jag inte känna av det mer. Så därför har jag väl inte brytt mig så värst. Men det är ju inte så himla härligt ändå.