Inlägg från: GästenT |Visa alla inlägg
  • GästenT

Mammor från Tempar/Fertility Friend

Vilken jävla ögontjänare man har!! xD Hade chefen och en kollega hemma på fika idag hon skötte sig exemplariskt. Sjukt lugn, inge skrik. Somnade i kollegans famn och bajsade i chefens knä. Ammade henne innan dom åkte och hon somnade sött på min axel efter det... Men nu är hon fortsatt lugn och sover rofyllt på mig. Säkert helt förstörd efter gårdagens kaosdag när hon var vaken hela dagen med bara korta sovpuser och skrek fram till 00 av övertrötthet.

Ingen som tror på mig snart! Haha.

• GästenT
    Loppan84 skrev 2016-12-24 11:17:15 följande:

God jul alla fina mamas! Hoppas ni får lugna bebisar som plötsligt vill sussa sött under all julmaten och sen spendera lite tid sitta snällt och skratta i knät på alla mor- och farföräldrar

Desamma!! Man kan ju alltid hoppas. ;D Skönt att resan gick såpass bra för er! En kanon start på julen. Här är nog utvecklingssprånget i full gång. Mer gnälligare än någonsin och bara jag duger. God jul till mig. Haha!
  • GästenT
    eagle87 skrev 2016-12-23 14:56:07 följande:

Hur går de för gästen t längesen jag hörde ngt

Här är jag! Fullt upp med gnällig bäbis! Skriker fortfarande mycket men mest pga missnöje och inte magont på samma sätt. Hon somnar om bättre på nätterna men vaknar med 2-5 timmars mellanrum. Men jag kan fortfarande inte somna om. Zzzzz... Så sömnbristen är enorm. På dagarna vägrar hon sova på egen hand. Vägrar typ sova helt och gnäller mest. Men på nätterna går det jävligt bra att sova egen säng tydligen. ?? Haha. Väldigt jobbigt att hantera gnällig bäbis utan sömn.

Såg att du fortfarande har det väldigt tufft. Förstår dig verkligen med sömnbristen, den är jobbig och man är alltid dimmig. Men jag hoppas verkligen du får ordentlig hjälp med ditt mående för även fast det är vanligt så måste du ju få rätt hjälp!!! Har du vågat dig på någon sömntablett än?
  • GästenT

Loppan. Hur gör du med utpumpningen? Hur förvarar du mjölken? Hur tinar du den och hur mycket går det åt varje matning? Vilken flaska har ni? Haha xD

Har läst runt på nätet men tänkte höra hur ni gjort. :)

• GästenT
    Loppan84 skrev 2016-12-25 17:49:47 följande:

Flaskor: använder medelas för pumpning och förvaring i kylskåp upp till 3 dagar. Att dricka ur använder vi Philips avent. Prövat några andra men Philips tar han lättast.

Frysa: fryser in 40-100 ml portioner i medelas fryspåsar. Rekommenderar dessa då de är superlätta att Tina eller värma i. Om vi tar direkt från frysen så tinar och värmer vi dem i varmt vattenbad som vanlig flaska. Tar några minuter.

Ska vi ha med så tinar vi i kylskåpet i vattenbad över natten. Använder inom ett dygn från tining (förvaring kylskåp).

Förvaring: i kylskåp 3 dygn. I rumstemp Max 6 timmar. Men lukta på det, har märkt nån gång att det luktat surt när det varit varmt hemma och då chansade jag inte på att ge det. I frys tror jag är Max 3 månader men vet inte säkert, har inre passerat det än med nån mjölk.

Tips: värm aldrig samma mjölk två gånger. Hann stoppa den kära mannen som hade värmt en hel flaska mjölk och så ville han inte äta och så hade han blivit hungrig en timme senare och mannen värmde då bara den samma mjölken en gång till. Spm tur va vaknade jag då och såg att den såg klumpig ut. Luktade inte helt fräscht ut heller så sen googlade vi och så ska man absolut inte göra utan häll ut allt som inte dricka upp. Därför värmer vi nu bara ca 30-50 ml åt gången så vi inte behöver kasta så mycket.

Fan va snällt, vilken bra beskrivning. Alltid skönt att se hur andra gör. :) Hur kom ni fram till rätt flaska? Har ni köpt en massa olika och testat? Vi testade med den som medföljde medela igår men hon fattade ingenting och blev tokförbannad! ;D Men har hört fler som inte fastnat för den.

Tanken är ju att sambon ska ta någon matning på natten ibland, men sjukt svårt att veta hur mycket man ska värma. Tråkigt att behöva slänga som du säger, eller behöva stå allt förlänge och värma på nätterna. Men det märker man väl med tiden. Först måste vi hitta en flaska som fungerar. Haha.
  • GästenT

Här har vi en småförkyld hes liten gnällspik som är lite dramaqueen med förkylningen och så lite utvecklingssprång på det.. Humöret går verkligen upp och ner på sekunder. xD Men julen fungerade över förväntan. Gnäll och skrik men inget extremt och hon sov när vi kom så vi fick äta middag ihop. Det har vi inte gjort många gånger sen hon föddes. Haha.

Det bästa hon vet är verkligen att bada, hon blir helt tokig av glädje. Vet liksom inte vart hon ska ta vägen och bara skrattar och skrattar. Men sen kommer stunden man ska ta upp henne... då jävlar blir hon flyförbannad. Jag hatar att bada men för hennes skull funderar jag på att börja på babysim. Någon som testat?

• GästenT
    eagle87 skrev 2016-12-27 16:31:54 följande:

Hur mycket sömn får du ? De så jävla frustrerande när man inte kan sova fastän man är så sjukt trött :( fattar inte hur länge jag ska orka... terapi hjälper inte ett skit...

Hade bara 3 sömn tabletter O tagit alla nu, fort lika trött :(

Har du snap chat? Våran bebis ville inte sova alls igår

Jag sover mellan 3-6 timmar/dygn. Det beror på hur länge hon sover första svängen när hon somnar på kvällen. Efter jag ammat henne efter att jag sovit då så är det omöjligt att somna om. 6 timmar är lyx. ;)

Usch va jobbigt. Fick du sova något på tabletterna då? Hur mycket får du sova förresten?

Ja det har jag. :) Hmmm... hur ser man vad man heter där? Minns inte vad jag tog för namn. Haha
  • GästenT
    eagle87 skrev 2016-12-27 21:24:27 följande:

Är de då 6 timmar på rak? Hmm igår mata jag honom 12 han somna halv 2 O jag med... vakna 3... somna om till 445 va vaken till 6 somna om till 7... så de väll ungefär 4 timmar sammanlagt ....

Jag heter shaheen8705 om du vill Adda mig :)

Loppan har du många vänner i Norge? Jag känner mig så sjukt ensam när min man jobbar

Ja precis. Några enstaka gånger kan hon sova 6timmar i sträck. I natt var en sån natt, men då vaknade jag efter 5 timmar genomsvettig och har legat vaken sen dess. Jävla skit. Svettas otroligt mycket om nätterna. Men hon har inga rutiner kring tider utan sover egentligen bra, somnar oftast vid 23-00.00. Sen som sagt kan hon vakna allt emellan 02 till 06 för första matningen och sen somna om efter 1 timme. Sällan 6 timmar men det händer. Och såklart kan det ta tid att få henne att somna om men inte alls så ofta som förr. Nu ligger problemet hos mig med sömnen och jag vet inte alls vart jag ska vända mig? BVC? Vårdcentralen? Bm?

Din son verkar ha mycket behov av mat på nätterna fortfarande, hur är han på dagarna? Jag har märkt att våran tjej äter mer ofta på dagarna nu och mer sällan på nätterna så jag antar att hon förstår när det är natt. Plus att på dagarna vägrar hon sova någon annanstans än på mig medan på nätterna sover hon utan problem i egen säng.

Jag la till dig på snap. :)
  • GästenT

Någon mer än jag som har enorma problem med svettningar? Det är mer eller mindre varje natt men svettas alltid och det bidrar lite till den dåliga sömnen. Inatt var det extremt. Helt genomblöt. Antar att det är hormoner? När fasiken slutar det och kan man göra något åt det? :O

• GästenT
    Loppan84 skrev 2016-12-28 09:05:05 följande:

Hade jätteproblem med det och tyckte också svetten luktade apa, men det har blivit bättre bara sista veckan. I samma veva har den extrema törsten också försvunnit (drack 2-3 liter vatten per natt) så tror det är några hormoner som stabiliserat sig kanske?!

6 timmar i streck låter som en dröm. Här är det fortfarande varannan-vartredje timme amning som gäller men han äter fort och vi somnar oftast om fort bägge (blir totalt kanske 10-20 min vaken per gång) så det är ändå ok ang sömnkvalitet.

Men är väl lite olika energibehov också. Lilla köttbullen här gick ju från 3600 vid födsel till 5400 vid 6,5 vecka så då behöver man ju äta

Jag dricker också enorma mängder vatten, men på dagarna. Sjukt törstig hela tiden. Kanske hör ihop då? Men svettningarns stör mig så enormt på nätterna, speciellt eftersom stt jag har så problem med sömnen ändå.

Hon är en dröm om nätterna nu. 3-6timmar i sträck, amma och somna om. Så kanske 30-45min äta och somna om. Men så fungerar sömnen inte alls för mig istället. Otroligt frustrerande och jag vet inte alls hur jag ska lösa det. Kan ju inte tvinga mig till sömns. :/ inatt sov jag 5 1/2 timme innan jag vaknade av att svetten rann. Då var klockan 04.30 och sen dess har jag varit vaken. Hon vaknade 05.30 för amning. Och sov igen strax efter 06. Vaknade nu vid 08.30. Dröm natten.. blir så förbannad på mig själv.

Btw är humöret desamma på dagarna, gnäll och skrik tills sängdags. Haha. Vi har samma viktuppgång ungefär. Haha. Hon vägde 3400 vid födseln och vid 7+0 5500. Två små Buddha får vi tog tillslut. xD
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend