Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Mammor från Tempar/Fertility Friend

GästenT skrev 2016-11-21 07:53:01 följande:

Vad jag förstod det som på BVC och när jag läste på 1177 så räknas det som kolik eftersom att hon skriker minst 3timmar/dag flera gånger i veckan, otröstligt samma tider typ. I hennes fall så är det varje kväll, vissa värre än andra. Hon skriker i sån panik så länge att det kommer tårar. :( Sen vad det beror på får man försöka luska ut och utesluta saker och se om man finner någon orsak.

Så sjukt svårt för nu när hon har så ont och skriker så mycket så hinner ju brösten knappt bli fulla. Hon äter konstant så det är svårt att avgöra hur mycket man vågar pumpa ut. Igår morse sov hon bra runt morgonen så jag hade behövt pumpa ut innan amningen men då hade pumpen precis kommit och jag inte hunnit rengöra och läsa hur den fungerade. Typiskt!

Hur mycket pumpar du ut innan amning? Eller hur är det du gör?

För mig är det ingen specifik tid det är sprängfullt utan det är beroende på hur natten var, när hon somnade och hur hon sover. Hon sover oftast bäst mellan 03-09 (inte inatt...) så då är det bröstet jag använde för ganska många timmar sen helt sprängsmock men vet inte hur mycket jag ska ta ut innan jag ger henne bröstet. :/

Stackare, lider med er och lillan. Förstår verkligen att det är hkörtekrossande. Du verkar vara vid gott mod trots allt, bra jobbat <3

Angående pumpning - nej hela poängen är att inte pumpa här och där så produktionen blir påverkad. Istället "tömmer" man båda beösten vid ett tillfälle. Dock blir ju brösten aldrig tomma, men man tömmer på den tunna mjölken som rinner fort. Det blir ca 70-100 ml per bröst för mig, men är ju väldigt individuellt.

Sen efter det så blockammar man - alltså minst 3 timmar ellee två gånger i sträck per bröst innan man byter (det som är längst tid innan byte). Då ska man helst inte pumpa alls om det inte blir väldigt ont eller så. Det betyder att man får lite spräng i det bröstet som vilar men det minskar hela tiden och plötsligt har det försvunnit. Det kan hända att man måste upprepa processen med tömning efter några dagar. Jag fick göra det en gång.

Läs artikeln om överproduktion och om du har många av symptomen - om inte ska du ju inte göra det. Du kan ju ta upp det med BVC också när du ska dit? Men om du har överproduktion ger det många lika symptom som kolik, se listan över. Hade många av symptomen själv dock inte skrikande bebis:

- hårda, väldigt spända och onda bröst

- galet läckande bröst, sprutande ibland

- bebis som åt väldigt hetsigt och var rastlös vid bröstet

- mycket luft i magen på bebis

- bebis som går väldigt fort upp i vikt

- han vill amma ofta men korta stunder

- bajsar väldigt ofta.

Allt ovanstående har försvunnit utom att han vill amma ofta men nu är han lugnare vid bröstet och kan somna där etc
  • Loppan84
    Symetrical skrev 2016-11-21 13:31:08 följande:

Haha. Ja, precis. Jag började när han var typ två veckor. Första övningarna är så lätta att man kan starta i princip hur tidigt som helst.

Näää?! Men då börjar jag nu då
    eagle87 skrev 2016-11-21 12:41:58 följande:

Läser här varje dag men har inte haft ork att skriva... våran kille blir en månad idag.. jag mår lite bättre, tar ingen medecin... jag kan sova nu på nätterna när han sover.. han vaknar var 3 timme, vi ger ersättning...

På dagarna e han väldigt klängig O går knappt att lämna ensam... känns tungt och jag är ofta helt slut... huvudvärk O värk i benen...! Längtar så extremt till han sover längre på :(

Åh vad kul att se dig här inne. Tycker Symetrical sammanfattade det cäldigt bra. Var snäll mot dig själv, och att bli mamma är väl för tusan inte en tävling Just nu tycker jag det flyter på ganska bra här hemma men om två veckor - eller två dagar - ksn ju allt va helt annorlunda. Det är ju hela grejen med denna första tiden, man kan inte styra eller kontrollera den utan det blir som det blir. Alltså har det inget med prestation eller atr va duktig att göra utan beror på ens bebis och massa andra omständigheter som vi inte kan styra. Så bara var snäll mot dig själv.

Skönt att det känns bättre, hoppas det vänder helt för dig nu <3
  • Loppan84

GästenT- åh vad härligt att du känner dig utvilad. Verkligen välförtjänt <3 våra nätter varier väldigt några gånger ska han äta med 1-2 timmars mellanrum hela natten, sen är det plötsligt några nätter när han nöjer sig med 2 mål (som inatt kl 1 och sen 6). Väldigt svårt att veta vad som väntar hehe Men får kanske mer stabila vanor ju äldre de blir?!

Symetrical - Åhhh goding! Har också en liten äppelkindade. Så gosigt <3

• Loppan84
    sagoskog skrev 2016-11-23 19:41:54 följande:

På tal om sömn.. och grattis GästenT till en bra natt. Är säker på att det var mycket välförtjänt :)

..vi har ju haft lyxnätter hela tiden. Så jag klagar absolut inte. Men vid några enstaka tillfällen har hon blivit extremt svårsövd på kvällen. Det är dagar då hon har sovit väldigt lite, så jag har trott att hon ska slockna som en klubbad säl. Men ist då ligger hon och flaxar med armarna och sparkar med benen i timmar. Somnar hon så rycker hon liksom till och väcker sig själv inom någon minut. Ibland är hon även ledsen, men oftast bara som på högvarv. Visst måste det vara att hon är övertrött och/eller överstimulerad? Jag kan inte komma på någon annan orsak. Tips på vad man kan göra i den situationen. Hittils brukar hon få tutta i babynestet varvat med att jag lyfter upp henne på min mage och klappar lite på henne. Det hjälper ju inte direkt, men är mysigt.

Exakt samma här. Han är i stort sett väldigt snäll och lättsövd, och sover ju alltid i egen säng t.ex. Men de kvällar som är jobbiga är när han är övertrött och blivit orolig, varierar då mellan att ligga vid bröstet och äta hysteriskt och skrika samtidigt eller vrida och vända runt som en mask på kroken. Det som funkar bäst för att lugna ner situationen är att svepa in honom i en tunn filt och att jag sätter mig med honom tätt mot mig i armarna i ett tyst och stilla sovrum och gungar och vyssar. Funkar bara med mig dock och jag kan inte amma om det inte är absolut nödvändigt för då blir det en ond cirkel med hetsätning och spying.
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2016-11-23 20:06:16 följande:

Förlåt för att jag spammar tråden, men jag behöver era bästa tip.

Imorgon har jag utvecklingssamtal med båda barnen. Kommer ta 1-1,5 timme på skolan och sitter först med ena tjejen och hennes mentor och sen andra tjejen och hennes mentor. Deras pappa jobbar så jag går dit ensam med Ylva. Är rädd att hon ska bli grinig och överrösta hela samtalet. Tänkte att jag kanske kan gå en promenad först och sedan ta med mig liggdelen upp och hoppas att hon sover. Men med min tur lär ju supersovaren vakna direkt. I värsta fall får jag väl sitta med henne hängande i bröstet. Eller är det opassande?

Nej självklart inte! Superpassande. Kan inte tänka mig att någon som jobbar med barn skulle höja på ögonbrynen för att du ammar din lilla bebis på utvecklingssamtal. Skulle det ske kan de dra dit pepparn växer
  • Loppan84

Lite pikanta detaljer här men slutade blöda för en vecks sen nu så igår hade vi premiär i sängen, var lite orolig för de har ju sytt så tight att de inte vlygdläpparna blivit stramare och klitoris har blivit mer utdragen och flyttat "ner" lite så tänkte stt saker skulle va förstörda. Jag vågade inte riktgt penetrerande sex men gjorde lite annat och fick en helt otrolig orgasm. Saker har ändrat sig där nere, men verkar i detta avseende blivit till det bättre

• Loppan84
    Symetrical skrev 2016-11-24 15:02:33 följande:

Grattis, får man väl säga då! Efter storebror kände jag inte nåt sug efter sex på väldigt länge. Annat är det nu, så det är väl bara att tacka och ta emot. Dock inte blivit något sexande än. Fan inte det lättaste med en bebis och en 3,5-åring! Och så en man som nyss fått en chefstjänst som han behöver lära sig i rekordfart. Vill också ligga ju!!! XD

Nej förstår att det är mer tricky med nr 2. Och det gäller ju inte bara sexandet - fattar inte hur ni med flera barn får ihop dagen. Känns som det inte finns tid över till nått som det är med bara en liten
  • Loppan84

Det här med övertrött bebis... hände igen ikväll. Har haft mycket besök och blev lite vandrande från famn till famn. Jag tror han blir överstimulerd och sliten v många människor. Det är andra gången denna veckan det varit mycket folk och han senare på kvällen gallskriker och är otröstlig utan förklarling. Vill inte ens amma (och det är kors i taket), klarar inte att somna trots att han i vanlig fall alltid somnar på kvällen om man håller honom stilla mot kroppen och inte ont i magen.

Någon annan som känner igen detta? Vad ska man göra isåfall? Undvika att samla många människor? Skärma honom i sin egen famn eller i vagnen? Säga att andra Inter får hålla honom när det är mkt folk?

• Loppan84

Ja precis. Han kämpar emotmatt somna och ska titta på sllt. Tror han är i en lite känslig period också, blir 4 veckor idag och läste att nu börjar de ta in mycket fler intryck.

Angående det där med vaggande läste jag en annan sak son jag tror stämmer - att det är bättre att vagga upp och ner eller framåt och bakåt (gungstol ör toppen) men inte sida till sida när de är jättetrötta. Tror der stämmer för svärmor gungade massa sida till sida igår när han höll på atr somna och han blev jätteillamående och vaknade helt istället sen började karusellen med att inte skulle sova på hela kvällen utan kämpa emot och sen kom skrikfesten igång

• Loppan84

Här är en guide om att Linda bebisen. Vet att det ingen är så vanligt i Sverige men när jag bodde i England fick alla råd om detta. Lilleman älskar det, särskilt när han är så övertrött. . Dock brukar jag låta honom somna så i mina armar men sen när jag lägger ner honom öppnar jag upp så den bara ligger under och så får han sitt vanliga täcke i sängen

Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend