Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Mammor från Tempar/Fertility Friend

Apropå allt det här med efterkontroll och våga känna/kolla därnere... i samband med att han föddes så "följde tappen med", hur man nu ska förklara det på bästa sätt, haha. Men tappen åkte liksom ner och hamnade precis vid utgången då. Ibland kan det tydligen bli så av själva förlossningen och det är bara att trycka upp tappen till rätt läge igen, barnmorskan testade direkt men då åkte den ner igen, hon sa att jag kunde vänta nån dag och sen själv göra det om jag vill, eller be min barnmorska på efterkontrollen sen. Har ingen aning om hur det är nu, minns inte ens om hon sa att det kan åka tillbaka av sig själv (borde ju liksom kunna göra det när allt annat ändå drar ihop sig!?) men vågar absolut inte stoppa upp fingrarna där och känna.. har efterkontroll om 3 veckor...

• Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-12-01 13:43:26 följande:

Gud förstår att du inte vågar. Verkar ju som de lätt kan fixa det men man blir ju nojig, men de fixar de väl lätt på efterkontrollen då om det fortfarande är ett problem?

Haha läste det där med schh nånstans och testade och nu måste vi göra det om han är stirrig och ska lugna ner sig

Ja gud jag hoppas att det är lätt fixat. Lät ju på förlossningen som att det inte var någon big deal men man blir ju ändå nojig..

Tror absolut det låter lite som i magen.. innan jag började med det ljudet så brukade jag när hon var riktigt liten googla på magljud för bebisar på youtube och spela upp när hon var orolig och jag inte fick henne till att sova, funkade förvånansvärt bra.
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-12-01 22:49:58 följande:

Sorry spamming men vem var det som skrev om när mensen kunde komma igång? Och vad hände sen och vad kom ni fram till?

5 veckor sen fl imorgon och har inte haft rött avslag på ca 2 veckor bara väldig liten brunt och vattnigt. Luktar avslag också. Men nu på Rosenbad der plötsligt myxket färskt rött som bara luktar blod också. Avslag ellee mens? Eller nått annat?

Det kan vara avslag men känns mer som mens.. har du börjat med nåt preventivmedel? Hur ofta ammar du? Vissa får ju tyvärr tillbaka mensen direkt trots helamning... :(
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-12-07 16:11:44 följande:

Ska på en lite finare julfest ikväll och det var rätt ansträngande att hitta en outfit i garderoben som kändes bekväm men intr nog med det - försökte just ta på mig ett par pumps eller högklackade stövlar och inser stt fötterna fortfarande är stora. Har bara använt ett par kängor som jag köpte efter förlossningen sista veckorna så har inte märkt det. Om jag måste kasta alla mina finskor för att de nu är för små är det det deppigaste ever. Fasen mer tråkigt än bristningar och dålig hy och att man tydligen ska bli flint snart. Om man kunde få ha kvar något som var fint (ja utom bebisen alltså, inte att jag inte är glad för hobom - men ni fattar vad jag menar).

Hur var det med era fötter efter första graviditeten ni som fått barn förrut? Gick de nånsin tillbaka till er vanliga storlek?

Depp!

Mina fötter gick tillbaka ganska fort efter första förlossningen vill jag minnas, men jag var inte så superförändrad vad gäller storlek. Hade mina vanliga skor som satt väldigt tight, och det var mer att nån vecka efter förlossningen så märkte jag att skorna satt lösare och förstod DÅ att fötterna måste ha varit lite svullna tidigare :p

Den här gången märkte jag ingen skillnad på fötterna...
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-12-14 19:55:49 följande:

Sorry långt inlägg men skriver alla svar på en gång. Va på 6-veckorskontroll idag och han var frisk och allt va bra hon tyckte hyperaktivitet. som överstimuleribh och inte koffein och sa att överproduktionen av mjölk kan va med och bidra till det pga han blir stressad nästan varje gång han ammar av art han måste äts så fort. Hatar att Amma just nu för han blir så orolig plus att det sprutar överallt och kläderna är alltid helt dyngsura. Så nu ska jag pumpa ut lite av den tunna mjölken inför varannan eller var tredje amning ungefär så jag får bort det värsta sprutet. Då slutar förhoppningsvis både överstimuleribg och illamående lite som bägge kommer från sprutmjölken.

Hon sa också rakt ut att hon tyckte jag skulle sluta med minifom då han inte gråter mycket även om shan har en del luft i magen och att det inte finns dokumenterad effekt. Plus att de är ju svindyra. 200 spänn för en liten flaska spm går åt på en vecka. Är det samma i Sverige?

Eagle - ja jag har väl det. Gud vad bra att du ska till psykolog imorgon! Heja dig, set tror jag verkligen är ett steg i rätt riktning <3

GästenT - ta i trä, men fortfarande inte varit riktigt hyper sen koffeinet försvann men aka passa på med mobilen om det händer haha. Däremot har han varit gnällig och leden lite idag hela dagen från han vaknade. Fattar ingenting det har aldrig hänt att han varit det en hel dag och på förmiddagen brukar han bara va glad.

Sagoskog - du har rätt. Pratade om det med barnläkaren idag och hon sa att det är reflex som kickar in och att det är jättebra och jag borde bli lugn av det istället för prolog då psd är mer sannolikt om reflexen inte funkar. Men hon lugnade mig också med hur liten risk det är nu när man vet så mkt om risker (sova på rygg, amma, inte röka etc). Men förstår att det är lätt att va rationellt medveten om det men ändå orolig. Hur gammal är Ylva nu? Snart har du väl passerat 3 månader och då är väl största riskpeeioden över?

Angående psd så har jag för mig största risken (eller vanligaste perioden det sker i alla fall) är runt 3-4 månader, och att de flesta fallen sker innan 6 månaders ålder. Däremot känner jag en vars barn dog i psd när hon var 9 månader..

Med första barnet var jag ganska orolig, sådär att jag behövde kolla andningen regelbundet när hon låg själv i säng eller vagn, fast det var aldrig extrem noja .. den här gången är jag lugnare, vill tro att det är för att jag är lugnare och tryggare i mig själv och hela situationen, men egentligen är det bara för att lilleman haft nästäppa sen han var några dagar gammal bara så man hör honom andas precis hela tiden, finns liksom inget utrymme för att kunna oroa sig, som tur är..
  • Sajocawa

Har inte varit härinne på flera dagar nu, haft så mycket för mig så har helt enkelt glömt att kika in...

Hoppas alla bebisar och mammor mår bra i alla fall.

Idag skrattade min kille för första gången, han är sån glad kille så han ler varje gång jag tittar på honom (så kul att kunna få leenden "på beställning", bara att titta på honom så ler han stort, VARJE gång... så enkel var verkligen inte storasyster) men idag började han skratta för fullt. Började såklart gråta som jag gör varje gång nåt nytt händer! :'D

• Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-12-30 20:49:00 följande:

Ikväll började vår älskling skratta högt. Det var fasen det vackraste ljudet jag hört i mitt liv, tårarna rann på mamma kan jag säga. Han har skrattat så mycket och ligger och tittar mig i ögonen och sen skrattar. Jag dör <3

Sen jul har det hänt så mycket - han har vänt sig, börjat se på pch le åt leksaker och bita på dem och idag greppade han giraffen Sophie hårt. Och så skrattet då. Det är bara så kul just nu <3

Mindre kul är att han är konstant illamående och måste hållas upprätt typ en timme efter varje måltid, också på natten. Misstänker reflux. Ska till läkare på måndag med honom.

Åh men mys! Här skrattades det också för fullt idag <3 Man blir så jäkla lycklig och stolt så det nästan gör ont i hjärtat!
  • Sajocawa

Hej hallå! Känns som jag aldrig hinner läsa alla era inlägg längre för jag kollar så sällan och ni skriver så himla mycket.

Ang kudde tycker jag man hör olika överallt. Vi har aldrig använt kudde till något av barnen eftersom vi alltid samsovit och då har dom legat direkt på madrassen. Stora tjejen använder nu vanlig barnkudde och har väl gjort sen vi slutade amma vid 10 månader tror jag, eftersom hon slutade sova i min armhåla då (men kan lika gärna sova utan, ibland kan man komma in och hitta henne med huvudet vid fotändan så hon verkar inte vara så kräsen).

Bärsele - gillar inte babybjörn eftersom dom kallar sina bärselar ergonomiska fast dom inte är det, det finns ingen fast "regel" på vad som får och inte får kallas ergonomisk och därför är det lite luddigt. Jag hade ju hellre rekommenderat att köpa ett annat märke om man ändå inte redan har någon och ska köpa..

eller bärsjal <3. Mycket mysigare och skönare. Den allra första sjalen jag testade med stora tjejen var inte alls skön så det dröjde länge innan jag blev frälst, så jag förstår alla andra som känner lite likadant... testa en annan modell om den du/ni har inte känns bra, finns cirka en miljard olika. Jag själv använder två olika trikåsjalar nu, en Looma sino som är lite tunnare och enklare, samt en helt galet skön ulltrikå från Sjala (som gör att den första sjalen inte används särkilt mycket längre, kan nämligen inte slita mig från ullsjalen!!). Går ofta ut med sjalen istället för vagnen.

Väder - pratade med 1177 idag angående lite saker och passade på att fråga om vädret då jag sett lite diskussioner, och nu är det -10 grader. Han sa att korta stunder går bra men att man inte bör ha en sån liten bebis ute längre stunder i sånt här väder. Vi promenerade till centrum och tillbaka (tar ca 10 min enkel väg) vilket kändes lagom, men hade kanske inte tagit med honom ut om vi ska ut och åka pulka med stora tjejen i nån timme, då får vi nog dela upp oss.

Status här då - Emil blir 7 veckor imorgon och det är ungefär så lång tid han har varit täppt i näsan, de enda "råd" vi får är att fortsätta som vi gör, spola med saltlösning/bröstmjölk och snorsug, men han blir fortfarande sämre och inte bättre så nu kan han inte äta utan att vi rensar näsan först. Därav samtalet med 1177 idag och fick äntligen ett nytt råd, att investera i en luftfuktare, som vi sen gick och köpte i centrum, så den ska testas inatt i sovrummet och se om det blir lite bättre åtminstone. Det är ju nätterna som är värst eftersom man ligger ner så länge, och det är ju samtidigt på natten man inte riktigt orkar mecka med saltlösning och snorsug varje gång han ska äta, typ var tredje timme..

• Sajocawa
    Loppan84 skrev 2017-01-05 16:13:25 följande:

Sajocawa - rapportera hur det går med luftfuktaren. Han har varit snorig sen jul. Inte så täppt men här är det också svårt att äta utan snitsige nu gång per dygn ungefär. Vore ju skönt med en mer långsiktig lösning så han slapp det. Som sagt - sätt till hur det går.

Ang babybjörn var det iof inte dem som jag läste ifrån utan detta testet. Var själv lite osäker och hade inte tagit bara deras ord för det, men har ju läst flera test som denna. Trodde det var objektivt men Kanske man inte ska lita på det?

http://www.bäst-i-test.se/Barsele

Återkommer med recension!

Testet är nog lite lurigt då det känns som att texten lika gärna skulle kunnat vara tagen direkt från tillverkarnas egna fakta om alla bärselar och inte testat själva. Hade ju gärna sett någon mer personlig åsikt. Helt koll verkar dom ju inte heller ha eftersom det bland annat står att alla ergobaby-selar behöver spädbarnsinägg vilket ergobaby adapt inte behöver.. ;)

Vilken hade du? Upplever du själv att den är ergonomisk? Skicka bild på snap när du har på den annars...

vill inte påstå att jag är super insatt på ifall dom släppt något nytt som faktiskt är förbättrat men tvivlar, finns ju däremot trix man själv kan ta till för att få den ergonomisk...(men du kanske skrev att du hade det till och med? Minnet du vet....)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2017-01-05 19:32:16 följande:

Åh typiskt... men de brukar sällan (aldrig) bli klara tidigare med analys och jag tror inte sjukhus ringer från skyddat nummer. Vilket sjukhus var det? Du kan ju rings avdelningen och höra om det är de som ringt?

Är säkert bara någon telefonförsäljare eller nått <3

Här ringer sjukhus, bvc, mvc, försäkringskassan mm alltid från dolt nummer...

Men sagoskog, försök att inte oroa dig i förtid för nåt som kanske inte ens är. Är det något så ringer dom igen imorgon och då kan du svara. :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2017-01-05 22:56:13 följande:

På tal om det är jag och lillen i Sthlm nästa vecka inte riktigt bestämt dagar men tror kanske hela veckan. Säg till om det är nån som vill ta en kaffe

Men vad roligt! Jag är upptagen måndag och onsdag, men vi ses gärna en annan dag om du kan! Hoppas fler Stockholmsbor härinne kan! Tjoho
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2017-01-14 00:02:09 följande:

Eid - sorry för OT men visst var det du som också skulle på Bon Iver? Är så sur det va meningen att vi skulle ha barnvaktpremiär med farmor på besök och gå ut tillsammans första gången. Grrr. Men min man menar att vi borde ha barnvakt ändå och gå och ta en massage och lunch tillsammans på dagen hehe. känns lite "onödigt" att ha barnvakt för en sån sak; men hade ju ändå tänkt ha det för konserten liksom. Hur gör ni?

Hoppar in här och tar på mig att svara men tycker absolut ni ska hitta på något annat när ni ändå har planerat in barnvakt. Känns nästan bättre än att ni ska på konsert (tråkigt att det inte blir som ni ville såklart) men då kan ni köra en liten test-omgång i alla fall. Tänk om det inte alls hade funkat så ni hade behövt vända och komma hem efter 45 minuter? Passa på att göra något nu i närheten istället så vet ni ju dessutom till nästa stora happening ifall det funkar bra med farmor :) och onödigt är det aldrig, det är guldvärt att Sigge och farmor får bonda ordentligt tidigt. :)
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2017-01-12 16:43:28 följande:

Hahah. Fan va ironiskt mitt inlägg lät. Men tycker att det är svinkul att fler har snapchat eftersom att jag bara har instagram och snapchat...

Vad heter du på snapchat? Missat dig ju! Jag är så enkel eftersom jag tydligen hade samma namn där som här...
  • Sajocawa

Eagle- lider med dig verkligen! Det är tufft nog som det är att bara vara nybliven mamma så man ska inte behöva stå ut med extra problem som du har :( hoppas verkligen du lyckas sova ordentligt snart. Vore skönt om det höll i sig att han inte vill äta så ofta på natten.

• Sajocawa

Värst vad ni rasar i vikt härinne. Det gjorde jag också med första barnet, not so much den här gången. De första två veckorna typ så tappade jag nästan 10 kg (av nästan 30...), så det var väl barn med tillbehör och lite vätska antar jag, för sen tog det stopp. Nu är han 8 veckor och jag har väl gått ner 2 kg till... går onekligen långsammare den här gången. Extra drygt när jag varit så inställd på att allt bara skulle rinna av mig eftersom det gick så lätt förra gången :( har känt mig lite halvdeppig över det, men det är ju mina höga förväntningar som förstör, så försöker tänka om nu och har satt upp lite mer långsiktiga mål istället.

• Sajocawa

Och ja... enda gången man hinner kika in här och läsa igenom och uppdatera ordentligt är visst när man inte kan sova på natten. Har en liten grabb med 39 graders feber, men lika glad som vanligt är han min lilla solstråle som bara skrattar när jag sitter och tycker synd om honom.

• Sajocawa
    Loppan84 skrev 2017-01-14 09:46:29 följande:

Stackars lilla sjuklingen. Är han förkyld eller bara febrig? Kör du näsfrida? Läste detta tips om att skölja ner snoret istället för att suga ut det från en läkare - och det funkade toppen:

www.barnakuten.nu/bebisar/en-nastappt-bebis-kan-inte-andas-eller-ata/

Tack för länk ;)

Han har ju varit täppt sen han föddes så vi har länge sprutat koksaltlösning, bröstmjölk och sugit ut snoret... nu är han förkyld så han hostar och är ännu snorigare än innan, men febern håller på att gå ner, "bara" 38 nu och inte 39.

Fast tidigare har vi oftast spolat igenom näsan bara för att lösa upp snoret och sen sugit ut det, inte riktigt tänkt på att vi borde testa spola ännu mer så att det åker ner istället för att bara lösa upp det... nu är ju snoret redan upplöst och rinnigare iom förkylningen så kanske bara ska testa det, känns som vi misshandlar honom när vi använder nässugen flera gånger per dygn men finns ju inte så mycket att göra när dom är så små... :(
  • Sajocawa
    Sagan12345 skrev 2017-02-14 13:45:42 följande:

Hej

Hur gör ni på natten när ni liggammar? Kravlar ni upp i halvsittande läge för att rapa efteråt lr hur gör ni för att rapa?

Jag tycker lilleman vaknar till för mycket om jag ska rapa honom halvsittande.

Min dotter rapade jag aldrg nånsin, varken dag eller natt. Vi ammade och jag somnade under tiden och så sov vi gott vidare till nästa måltid.

Sonen är annorlunda och behövdes rapa en gång under matning och sen en till gång efteråt, fick helt enkelt sätta mig upp varje gång eller langa över till min man som fick ställa sig och gå lite om det behövdes. Nu är han tre månader och det var länge sen behövdes rapa under natten.
  • Sajocawa
    Sagan12345 skrev 2017-02-15 11:06:35 följande:

Hur märkte du att han behövde rapa?

När han blir "rapnödig" börjar han böka massor, släpper och tar tag om bröstet om vartannat, vill äta men blir frustrerad och släpper och gnäller.. då får han komma upp i upprätt läge och så kommer det oftast två rapar ganska omgående utan problem, enstaka gånger kommer den ingen rap och då får man ställa sig upp och gå runt lite så att det skumpas lite och då brukar rapen komma. och sen när jag lägger tillbaka honom till bröstet är han helnöjd och äter utan problem :)
  • Sajocawa
    Sagan12345 skrev 2017-02-18 09:49:17 följande:

Han lugnade sig när vi la oss och då såg jag att de kom mjölk, konstigt att de inte kom när jag pumpade

Inte konstigt alls, många släpper inte alla ifrån sig mjölk lika lätt till pumpen. Bebisen är mycket effektivare på att suga så du behöver inte oroa dig. :)
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend