sagoskog skrev 2017-01-05 15:18:36 följande:
Vi har också strålande väder. Tänkte att jag skulle hinna ut i solen med barnvagnen. Sen kollade jag på termometern som stod på -12. Har hört att man ska vara försiktig med att ta ut de små om det är mer än -10. För lungorna och hudens skull. Så vi stannar inne. Hade vi behövt till affären, eller hämta de stora barnen eller något så hade jag givetvis gått ändå. Men tar inga nöjesturer när det är så kallt. Hur gör ni? Tänker att det borde vara svårt att hålla sig inne om man bor där det ofta är -10 eller mer?
Ja satt just och pratade med min syster om det i telefon.
Tydligen lite olika rekommendationer i sve och nor. Kanske för att fler bor där det är riktigt kallt hör i Norge?
Minus 10 säger de iaf för att va ute längre stunder (ett par timmar) men har hört att det inte gäller kortare promenader utan man kan va ute nån timme eller så till man börjar komma neråt -15 till -20. Här i Norge är det ju dessutom vanligt att barnen sover utomhus på vintern på dagis (i varma kläder och sovpåsar såklart) och de drar gränsen vid minus 10 - för att sova alltså. Och samtidigt bodde jag ju i norra Norge fram till oktober och det va inte ofta varmare än så på vintern så då kan man ju inte gå ut alls
Har lammskinn nederst i vagnen och sen varm sovpåse i dun. Är det väldigt kallt (alltså runt 10) har jag en stickad ullpläd i vagnen också. Så klär jag på honom Två lag ull (tunn ullbody eller sparkdräkt, vanliga byxor, tunna ullstrumpor och tjocka stickade utanpå, tjock ullkofta ovanpå bodyn och sist overall i ullfleece med luva + tunn ullmössan under luvan). Så tror inte han blir kall. Inte ens inandningsluften är kall om man drar ner suffletten på vagnen ordentligt. Har mätt temperaturen i vagnen när det va minus 12 här och då var det ca +5 till +10 nere i vagnen hela tiden. Men på bygaboo går det ju att dra ner sufflette ganska mycket om man öppnar dragkedjan - som på denna bilden. Om man inte kan göra det på vagnen så kommer det såklart in mer kall luft så då är jag osäker på om inandningsluften blir för kall?.