sagoskog skrev 2016-12-18 10:52:56 följande:
Jösses vilket jobb. Hade ingen aning om att överproduktion var så problematiskt. Gällande att suga och släppa så gör nog alla bebisar det i en period (eller flera). Ylva var riktig jobbig för någon månad sen. Men jag slapp ju det blöta (om hon inte sög in mjölken i munnen och sen spottade ut den, vilket inte heller var helt ovanligt).
Jag förstår att amningen verkligen är ett heltidsjobb för dig, pga det överproduktionen ställer till med. Så känn efter vad du vill med amningen. Mitt bästa tips är dock att du verkligen sätter dig in i allt med ersättning (på heltid) innan du bestämmer dig för att avsluta. Det är mycket jobb med kokning, förberedelser och planering. Särskilt kl 03 på natten eller när ens ersättning är slut i butik X-( och även är beredd på alla magproblem som kan följa med (luft från flaskor och förstoppning t.ex). Nu låter jag väldigt negativ mot ersättning. Det är jag inte :) Ersättning kan vara toppen! Men det är så många i min BF grupp som gått igenom det här med att sluta amma i en tuff tid och sedan ångrat sig. Det känns nog bättre med ett genomtänkt beslut som känns bra i det långa loppet än ett som tas i frustration.
Jag är övertygad om att det här med att suga och släppa är övergående. Troligtvis kommer han även att bli mindre tuttig överlag snart. När de börjar få mer koll och kontroll på omvärlden och sig själva så vill de göra annat än att hänga i tutten :) ylva har upptäckt sina händer nu och har bytt ut både napp och bröst (förutom när hon är hungrig eller jättetrött). Är rädd att hon kommer suga av ett finger snart :'D och ge inte upp nappen. Ylva tar sin men är inte helt frälst ännu. Men för eller senare så sitter det :)
Brukar inte det lugna sig med överproduktionen också? Att det liksom lägger sig lite med tiden? Här fått för mig det, men vet inte omb det stämmer.
Du har ju såklart rätt. Vet ju vilket styr det är nattetid att flaskmata då jag gjorde det en natt efter jag druckit alkohol, är inte avis på det.
Ja har varit mycket jobb framförallt frustrerande att han ofta är missnöjd vid bröstet och alltid illamående och luft i magen efter men de två sakerna blir ju faktiskt bättre nu med pumpningen av den tunna mjölken. Efter att sovit ut ganska bra inatt så känns det helt överkomligt med amningen Så jag ska inte sluta än iaf.
Haha så händerna på snap. Gullis <3