Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Mammor från Tempar/Fertility Friend

sagoskog skrev 2016-12-20 18:41:45 följande:

Haha :) samma här. Det gör dessutom skit ont när hon gnuggar in sitt ansikte i den. Bäst är när hon lyckas sova hyfsat emellan amningarna. Då hinner hon bli hungrig och äter mer ordentligt. Jag börjar även misstänks att vi har fått en synsk liten dam. Hon kan somna vid tutten och vara totalt klubbad. Men så fort man (med största försiktighet skall tilläggas) smyger över BH:n och linnet så slår hon upp ögonen inom ett par sekunder. Jag kan upprepa samma procedur hur många gånger som helst, med samma resultat.

Ändå är amningen bland det bästa jag vet. Jag värdesätta den stunderna så himla mycket. Imorgon ska jag till bröstcentrum för att kolla upp knölen jag upptäckte i höstas. Är livrädd att det ska framkomma något som kan ställa till det med amningen. Ja självklart är det värsta såklart om det skulle vara något riktigt allvarligt. Men det vågar jag inte ens tänka på. Önska mig lycka till :)

Hur gick det idag?
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2016-12-21 22:29:45 följande:

Det gick bra :) Man kan ju inte göra mammografi eller UL när man ammar så jag fick träffa en bröstkirurg. Tror jag det var iaf, hon jag egentligen skulle träffa var nämligen sjuk. Hon trodde först att det var en ofarlig nånting-nånting. Men vi bestämde att vi skulle göra en biopsi för säkerhets skull. När man ammar så kan de bara använda den tunnaste nålen pga risken för fistelgångar :) och det var mycket trevligare än när jag gjorde en likadan biopsi för ca 7 år sedan med en större nål. De stack mig 5 gånger, men det kändes nästan inte alls. Det de kunde få ut såg precis ut som mjölk. Så hon trodde att det kanske vara en mjölkbubbla. Att det liksom kapslats in på något sätt. Jag får svar på vävnadsproverna om ca 3 veckor. Men det lät som om det allra allra troligast var något helt ofarligt.

Låter ju toppen. Vad skönt
  • Loppan84

Vi hade 13 timmar restid igår varav bebis sov to 12 hehe. Stoppade och ammade och stretchade honom men han vaknade knappt. Tänkte att nu sover han väl inte alls inatt men jodå sov längre än nånsin och också idag sovit väldigt regelbundet (om än inte lika mycket som igå men det är ju bra). Så vi tror att Symetricals sovteori stämmer bra på denna Lilla krabaten iaf - ju mer han sover på dagen desto bättre sover han på natten

God jul allesamman!

• Loppan84
    eagle87 skrev 2016-12-22 14:41:20 följande:

Så hur många timmar sover hon nu utan mat? Låter såååå skönt... vår kille kan gå 5 timmar nu utan mat, han väger 4250 gram... jobbiga är ibland kan de ta lång tid O söva han efter natt målet

Oj känns som vår kille är en jätte jämfört med er hehe Han vägde 5400 gram när han va 6,5 vecka nu är han ju 8 veckor idag så antar att han är tyngre nu men vet inte hur mycket.

Men han vägde nog mer när han föddes också, 3600 exakt. Hur mycket vägde er när han föddes och vilket datum var det nu igen?
  • Loppan84
    eagle87 skrev 2016-12-23 17:35:08 följande:

Han föddes 21 okt och vägde 2700 gram :)

Skönt att resan gick bra :) hur länge är ni i Sverige? Är de din familj ni ska fira jul med?

Ja vi är med min familj, stannar till 28e

Är det din mans syrra igen? Har sagt det förr och säger det igen - skit i henne om hon ska va ego. Bara skit i henne rakt ut sagt
  • Loppan84

God jul alla fina mamas! Hoppas ni får lugna bebisar som plötsligt vill sussa sött under all julmaten och sen spendera lite tid sitta snällt och skratta i knät på alla mor- och farföräldrar

• Loppan84
    GästenT skrev 2016-12-25 17:35:21 följande:

Loppan. Hur gör du med utpumpningen? Hur förvarar du mjölken? Hur tinar du den och hur mycket går det åt varje matning? Vilken flaska har ni? Haha xD

Har läst runt på nätet men tänkte höra hur ni gjort. :)

Flaskor: använder medelas för pumpning och förvaring i kylskåp upp till 3 dagar. Att dricka ur använder vi Philips avent. Prövat några andra men Philips tar han lättast.

Frysa: fryser in 40-100 ml portioner i medelas fryspåsar. Rekommenderar dessa då de är superlätta att Tina eller värma i. Om vi tar direkt från frysen så tinar och värmer vi dem i varmt vattenbad som vanlig flaska. Tar några minuter.

Ska vi ha med så tinar vi i kylskåpet i vattenbad över natten. Använder inom ett dygn från tining (förvaring kylskåp).

Förvaring: i kylskåp 3 dygn. I rumstemp Max 6 timmar. Men lukta på det, har märkt nån gång att det luktat surt när det varit varmt hemma och då chansade jag inte på att ge det. I frys tror jag är Max 3 månader men vet inte säkert, har inre passerat det än med nån mjölk.

Tips: värm aldrig samma mjölk två gånger. Hann stoppa den kära mannen som hade värmt en hel flaska mjölk och så ville han inte äta och så hade han blivit hungrig en timme senare och mannen värmde då bara den samma mjölken en gång till. Spm tur va vaknade jag då och såg att den såg klumpig ut. Luktade inte helt fräscht ut heller så sen googlade vi och så ska man absolut inte göra utan häll ut allt som inte dricka upp. Därför värmer vi nu bara ca 30-50 ml åt gången så vi inte behöver kasta så mycket.
  • Loppan84

Idag har lilleman hänt sig från mage till rygg typ 10 gånger på raken. Vänder med en gång man lägger honom på mage.

Känner bara att var är min lilla nyfödda hjälplösa bebis och varifrån kommer denna starka stora bebis som sitter och showar för släkten och håller på och vänder sig som värsta proffset? Tiden går så sjukt fort! Känner ni också så?

• Loppan84
    Symetrical skrev 2016-12-25 18:52:46 följande:

Gud ja! Här är det bara stå som gäller och jag beklagar mig ständigt över att jag tycker att han har alldeles för bråttom. Att alla påpekar att han snarare känns som ett halvår än knappt fyra månader hjälper föga! XD

Vi hade i alla fall en jättemysig jul och bebis sov bättre än nånsin - 19:30-00:30 och sen omsomning direkt till 03:30 och sen ytterligare några timmar till, så mamman var riktigt utsövd!

God fortsättning till er alla och jag hoppas att ni stackars sömndepraverade mammor får börja sova snart! <3

Ja jag veeet! Innan sa alla "åhh så liten han är. Åhh så liten, bara xx veckor. Nussinuss" typ. Nu säger de "va är han verkligen bara 8 veckor? Han ser mycket större och äldre ut och han är ju så stark", spelar ju såklart ingen roll egentligen men jag får ändå panik att nyföddtiden redan är slut och hur fort det går. Fattar nu alla föräldrar som sagt att tiden går för fort hehe.

Här har vi haft en ok jul. Kul för att han utvecklats så mycket (har hört att det kan hända när man byter miljö - men ändå förvånad att det hänt så mkt på 3 dagar) och bonus för att han sovit genom alla middagar sen vi kom haha

Men oroliga kvällar med skrik och övertrötthet ett par timmar vid läggning både idag, igår och förrgår, men är väl inte förvånande när vi är på ny plats och med mycket nya personer som bor i samma hus?
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-12-26 07:59:46 följande:

Fan va snällt, vilken bra beskrivning. Alltid skönt att se hur andra gör. :) Hur kom ni fram till rätt flaska? Har ni köpt en massa olika och testat? Vi testade med den som medföljde medela igår men hon fattade ingenting och blev tokförbannad! ;D Men har hört fler som inte fastnat för den.

Tanken är ju att sambon ska ta någon matning på natten ibland, men sjukt svårt att veta hur mycket man ska värma. Tråkigt att behöva slänga som du säger, eller behöva stå allt förlänge och värma på nätterna. Men det märker man väl med tiden. Först måste vi hitta en flaska som fungerar. Haha.

Vi fick två olika sorter i en gratis babybox från Apoteket och medelas egna fick vi ju med pumpen. Så har bara prövat de 3 men utav dem funkade Philips bäst Medelas är den enda han ingen fattar alls. Han är ju ganska kräsen och kväljer av det mesta och tar ju tex inte napp men philips funkar iaf.
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend