Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Mammor från Tempar/Fertility Friend

Andra dagen koffeinfritt och mycket lugnare bebis. Somnade självmant vis 21-tiden efter ca 3 timmar vaken. Kanske nått att pröva för dig också Gästen T?

Han var dock ganska stirrig på slutet när han va vaken, men inte så som när han är på sitt värsta. Är nog hans personlighet också att va extremt nyfiken och vilja titta på saker hela tiden när han är vaken. Lite slitsamt med en bebis som ska sitta upp och titta hela tiden redan från han va 4 veckor, är ju inte som att han kan sitta själv mer än ett par minuter hehe. så man måste sitta och stötta honom hela tiden, och inte kan man lägga ner honom på armen heller så man får vila musklerna lite - nej sitta ska han göra. Kan säga att axlarna och armarna är ganska slitna

• Loppan84

Förresten - hade min efterkontroll idag. Här i Norge gör man det hos sin husläkare och hon kollade inte där nere. Tog egentligen bara blodtryck och några blodvärden. Men vad kollar de i Sverige? Är det en omfattande gyn undersökning? Isåfall funderar jag på att göra det privat hos en gynekolog.

Bad henne förresten kolla magmuskeln hon sa v 2 cm delning. Är det mkt eller lite?! Hon rekommenderade oavsett att vänta med träning till 12 veckor pga bäckenbotten och foglossning under graviditeten - inte ens yoga - så blir promenader och mamma mage 6 veckor till.

• Loppan84

Åh förstår att det är jobbigt. Måste blivit fruktansvärt rädd. Jag har inte trott att han ska plötsligt ska sluta andas utan att jag märker nått däremot tycker jag ofta han har problem med andningen när han grymtar och hostar och ofta spyr efteråt.

Då ser det ut som han inte kan andas och att det är detta som sätter igång alltihop. Och han behöver ofta få sitta upprätt för att lugna sig. Så jag håller på och sätter honom upp på nätterna dock tror jag han är vaken så jag inte väcker

Honlm och somnar om med en gäng. Men är rädd att ett sånt anfall ska gå snett en dag och jag inte kan göra nått. För detta hjälper ju dock inte andningsalarm.

Mår du dåligt tycker jag att du ska se på ett andningsalarm. Ja det kommer nog väcka henne litegrann men eftersom du ändå gör det nu så kanske det inte gör någon större skada? Jag tror inte den första vibreringen väcker de flesta bebisar. Ylva verkar väl dessutom somna om lätt?

Go for it om du tror att det dämpar din oro <3

• Loppan84
    GästenT skrev 2016-12-14 10:22:06 följande:

Haha han verkar ju ändå så harmonisk den lille krabaten! Skönt att kaffet verkade vara boven i dramat. Jag kan räkna på 1 hand hur ofta jag druckit kaffe sen hon föddes, har inte alls samma sug så kaffet är nog inte det som påverkar henne. :/ Det jobbiga är stt hon har sååå svårt att somna och somna om hela dygnet runt. Och hon är bara nöjd och kikar runt i 10min, sen skriker hon för att hon vill bli runtburen på axeln, sitta duger absolut inte. (Aj min rygg..) och det är enda sättet att få henne att somna också. När hon är övertrött är det också skrik som gäller. Det enda positiva i hennes förbannade temperament är att hon är stabil som satan i nacken. Hon håller ju huvudet uppe själv dygnet runt när hon är på axeln liksom. Och när hon blir förbannad när hon ligger på mage på soffan så lyckas hon åla sig framåt och till och med lyckats vända sig till rygg typ 3 gånger. Pms tjej man fått. Haha.

Ja men jag har aldrig snappat när han är hyper då har jag båda händerna fulla med att försöka hålla honom så han inte ska kasta sig från famnen eller med huvudet om han blir det igen (men peppar peppar försvinner det med koffeinet) så ska jag snappa till dig. Men ja 90% av tiden är han superharmonisk och lugn och sen är han hyper. Finns inget mellanläge med lite smågnällig bebis. Gråter gör han stan aldrig förutom när han va i det där utvecklingssprångwt och nån enstaka gång. Men när han är hyper så ropar/skriker han rakt ut typ "gaaaah" och "ha!" Etc.

Förresten va det inte mycket kaffe hör heller men har haft Cola zero som min treat sen fl - är ju så förbannat törstig hela tiden och försöker undvika socker. Men det är borta nu. Finns en butik här i Oslo spm har svensk julmust måste försöka ta mig dit snart
  • Loppan84

Sorry långt inlägg men skriver alla svar på en gång. Va på 6-veckorskontroll idag och han var frisk och allt va bra hon tyckte hyperaktivitet. som överstimuleribh och inte koffein och sa att överproduktionen av mjölk kan va med och bidra till det pga han blir stressad nästan varje gång han ammar av art han måste äts så fort. Hatar att Amma just nu för han blir så orolig plus att det sprutar överallt och kläderna är alltid helt dyngsura. Så nu ska jag pumpa ut lite av den tunna mjölken inför varannan eller var tredje amning ungefär så jag får bort det värsta sprutet. Då slutar förhoppningsvis både överstimuleribg och illamående lite som bägge kommer från sprutmjölken.

Hon sa också rakt ut att hon tyckte jag skulle sluta med minifom då han inte gråter mycket även om shan har en del luft i magen och att det inte finns dokumenterad effekt. Plus att de är ju svindyra. 200 spänn för en liten flaska spm går åt på en vecka. Är det samma i Sverige?

Eagle - ja jag har väl det. Gud vad bra att du ska till psykolog imorgon! Heja dig, set tror jag verkligen är ett steg i rätt riktning <3

GästenT - ta i trä, men fortfarande inte varit riktigt hyper sen koffeinet försvann men aka passa på med mobilen om det händer haha. Däremot har han varit gnällig och leden lite idag hela dagen från han vaknade. Fattar ingenting det har aldrig hänt att han varit det en hel dag och på förmiddagen brukar han bara va glad.

Sagoskog - du har rätt. Pratade om det med barnläkaren idag och hon sa att det är reflex som kickar in och att det är jättebra och jag borde bli lugn av det istället för prolog då psd är mer sannolikt om reflexen inte funkar. Men hon lugnade mig också med hur liten risk det är nu när man vet så mkt om risker (sova på rygg, amma, inte röka etc). Men förstår att det är lätt att va rationellt medveten om det men ändå orolig. Hur gammal är Ylva nu? Snart har du väl passerat 3 månader och då är väl största riskpeeioden över?

• Loppan84
    Sajocawa skrev 2016-12-14 21:41:38 följande:

Angående psd så har jag för mig största risken (eller vanligaste perioden det sker i alla fall) är runt 3-4 månader, och att de flesta fallen sker innan 6 månaders ålder. Däremot känner jag en vars barn dog i psd när hon var 9 månader..

Med första barnet var jag ganska orolig, sådär att jag behövde kolla andningen regelbundet när hon låg själv i säng eller vagn, fast det var aldrig extrem noja .. den här gången är jag lugnare, vill tro att det är för att jag är lugnare och tryggare i mig själv och hela situationen, men egentligen är det bara för att lilleman haft nästäppa sen han var några dagar gammal bara så man hör honom andas precis hela tiden, finns liksom inget utrymme för att kunna oroa sig, som tur är..

Oj så sent. Trodde det va 2-3 månader. Huu det är länge till då
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-12-14 14:38:26 följande:

Btw.. julmust är ju tokäckligt!! xD

Omg svär inte i kyrkan!
  • Loppan84

Har varit hos privat gyn på kontroll idag eftersom min läkare inte gjorde gynundersökning nått på efterkontrollen. Och allt såg bra ut, alla stygn hade läkt fint. Sån lättnad eftersom jag va tvungen att klippa upp några i förväg.

Nu blir det väl till att ligga "på riktigt" snart då. Men ska erkänna att det lockar inte direkt. Men upp på hästen

• Loppan84
    eagle87 skrev 2016-12-16 16:56:54 följande:

De va väldigt allmänt bara O hon sa bara att de helt normalt O känna som mig..... ??

Träffar en homeopath oxå O känner att jag får mer hjälp där

Hmm konstigt. Ja det är ju relativt vanligt att må dåligt av förlossningsdepression - men det betyder ju inte att du aka behöva ha det så. Fick du några verktyg för att må bättre?
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend