Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Lesbisk mamma

Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 12:28:24 följande:

Tack för ditt stöd. Min syster är jätte ledsen hon skrev till mig att mamma har tre döttrar snart börjar väl hon tafsa på mig. För jag är hennes liv. Min syster har alltid varit mammas tjej.

Varifrån har ni fått denna homofobi? Att tro att er mamma skulle börja tafsa på er är lika tokigt som att tro att er pappa skulle börja göra det. Jag tycker din mamma verkar ha hanterat det helt rätt, berättat att de ska skiljas men inte blandat in er i vem hon träffar. Att er pappa säger saker som att han inte vill leva längre till er är inte ok!! Han måste lära sig att skilja på vad man säger till sina barn och till sina vänner eller en terapeut!
  • Anonym (?)
    Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 15:33:58 följande:

Jag har absolut inte det. Jag skrev att min syster. Inte jag.

Så du tycker inte att det blev värre av att hon visade sig vara lesbisk utan det är skilsmässan du inte kan förlåta? Saknar du din mamma? Jag tycker att du ska stå upp för att du vill ha en relation till din mamma om det är vad du vill, även om din pappa och syster inte är redo för att ha det. Åtminstone tycker jag mig ana att du innerst inne gärna vill träffa och prata med din mamma och lillasyster.
  • Anonym (?)

Kom att tänka på en sak till. Du är ju 16 år så jag gissar att du har flera vänner eller klasskompisar som har föräldrar som varit skilda ett tag och nu har en bra relation till båda sina föräldrar. Prata med dem om hur det var när deras föräldrar skilde sig, vad de kände då och vad de känner nu. Kan nog vara bra för att förstå att det du känner nu kring din mamma inte kommer vara för evigt. Det gör ont nu, men jag lovar att det släpper med tiden!

• Anonym (?)
    Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 20:32:54 följande:

Detta hände för ett tag sedan men det är när vi fick veta vem hon var med som det blev såhär. Sen bråkade min syster med henne så började ogilla henne då.

Så de gick isär för ett tag sen, men det är först nu som ni börjat behandla er mamma så här? Är det för att det nu blev så definitivt, att de inte kommer bli tillsammans igen? Vad tycker du att din mamma skulle ha gjort, levt med en man som hon inte längre älskar och vara olycklig? Eller skilja sig men sen leva ensam resten av livet? Skulle du vilja leva så?
  • Anonym (?)
    Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 21:23:55 följande:

Mamma tycker att pappa inte ska ta ut hans hat på henne framför oss. Hon skrev också på farsdag grattade honom och skrev att lillan ville träffa honom.

Din mamma verkar väldigt klok. Jag förstår att det är lätt att välja att ta parti för din pappa som mår dåligt men han beter sig verkligen inte ok när han lägger sin ilska och sorg på er. Det var fint av din mamma att skriva till honom på fars dag tycker jag!
  • Anonym (?)
    Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 21:32:23 följande:

Hon får göra precis som hon vill. Jag orkar inte. Men vill inte jag träffa henne så är det så pappa sa att hon kan inte tvinga mig. Och att stå utanför dörren och gråta utanför pappas dörr är bara fel. Ja det är nu det kom.

Nej, hon kan inte tvinga dig men om din pappa betedde sig som en bra förälder i det här skulle han uppmuntra dig att träffa henne istället för att försöka få dig att låta bli. Det är klart att din mamma blir ledsen, det tror jag att du också skulle bli om de du älskade mest plötsligt vägrade träffa dig och prata med dig.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 21:44:06 följande:

Hon stod vid dörren och grät. Tycker hon kunde berätta för oss att hon gillade bara tjejer för många år sedan. Varför göra det nu?

Hon kanske inte har förstått det själv förrän nu. Hon kanske är bi, har ni pratat med henne om det? Jag har en kompis som alltid haft killar och bara varit intresserad av killar tills hon en dag träffade en tjej som vände upp och ner på hela hennes värld. Om man hade frågat henne innan det om hon var lesbisk hade hon bara skrattat åt en och sagt nej, men sen slog det ner som en blixt när hon träffade tjejen som hon nu är lyckligt gift med.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 21:57:10 följande:

Jag har frågat förut då sa hon att hon var bi. Men var ett tag sen vi pratade nu. Försöker ta avstånd och vara stark. Är nog lite som med din kompis. Vi vill inte träffa hennes tjej.

Det är helt ok att ni inte vill träffa hennes tjej nu, och utifrån vad du skrivit om din mamma tror jag att hon också förstår och accepterar det. Att ni träffar er mamma betyder inte att ni måste träffa hennes tjej förrän ni själva är redo för det. Ta inte avstånd från din mamma, det är inte att vara stark!
  • Anonym (?)
    Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 22:18:38 följande:

Tror du jag måste träffa hennes tjej någon gång? Min lillasyster är mammagris hon säger hela tiden älskar dig mamma pussar på henne. Hon säger till mormor hon aldrig klarat av det annars.

Jag tror att när tiden går och ni läker så kommer du vilja träffa henne. Men prata med din mamma om det när ni träffas (vilket jag hoppas ni gör snart, bowling låter som en bra idé). Säg helt enkelt att du inte är redo att träffa hennes tjej. Det är tur att din mamma har er lillasyster, men tro inte för en sekund att det betyder att hon nöjer sig med henne och inte saknar er så mycket att hjärtat kan gå sönder!
  • Anonym (?)
    Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 22:52:11 följande:

Vill inte bowla med henne. Hon skrev godnatt nyss förstår inte varför hon skriver när jag ändå inte svarar. Hon skrev väntar på svar så jag kan sova för en stund.

Vet du vad? Ibland kan man välja att göra något som man själv inte är särskilt sugen på bara för att göra någon annan glad. Det kostar dig inget att svara din mamma. Skriv god natt till henne, hon vill så gärna höra det just nu! Och du, ta inte på dig att också ta ansvar för din syster och hennes problem. Jag tycker du borde prata med någon vuxen om hur du känner, både om din mamma och din systers och pappas problem. Kanske kan du prata med mormor eller morfar?
Svar på tråden Lesbisk mamma