• KristinaJ

IVF-start höst/vinter 30+

Hej 

Vi ska (förhoppningsvis!) påbörja vår första IVF-behandling om en vecka, och jag söker andra att dela "äventyret" med. Är förväntansfull och livrädd på samma gång. Är 33 år och har gått från "det händer när det händer" för dryga 4 år sedan till att börja känna mig riktigt stressad.

Har under utredningen och några uppskjutna försök hunnit gå från att vara en social och glad tjej till ganska grå och tillbakadragen. Det blir liksom så lite energi över till annat när allt snurrar runt barn och oron att kanske aldrig få några. Pressen och frågorna från omgivningen sliter också, så har nu berättat för min chef och närmsta kollegor och vänner för att slippa hitta på ursäkter för alla läkarbesök. 

Någon som vill berätta sin historia? Hur mår ni? Hur känner ni? Vad visar er utredning? 

Hoppas att vi kan peppa varandra!

• Svar på tråden IVF-start höst/vinter 30+
  • KristinaJ
    A1987 skrev 2016-11-14 19:03:28 följande:

Svarar här, trots att vi stälts i kö i förra veckan...

Vi hade försökt i knappt ett halvår när vi slapp på utredning. Jag var på spolning var det konstaterades att mina äggledare var stockade. Fick då order om att höra av mej när vi är redo för att gå vidare med utredningen. I september bestämde jag mej för att ringa, efter att ha funderat på saken i 4 månader. I oktober fick vi tid till vårat första gemensamma besök. Då var det en ny läkare, som ville göra spolningen på nytt. Den var jag på förra veckan, resultatet hade ju inte ändrats sen första gången.

Nu köar vi till ivf, 4 månaders kö. Maken han skall ta sitt spermieprov i december, men saken är ganska klar var felet ligger.

Hur har du mått av medicinerna? Hur starka doser har du?

Åh, jobbigt med kö! Men 4 månader går ju snabbt. Håller tummarna för er! Vilket landsting hör ni till? Eller kör ni privat? 

Jag kör korta protokollet så inga mediciner än. Direkt på sprutorna nästa vecka förutsatt att mens kommer som den ska. Har jättedålig koll på doser och sånt, har alla papper och sprutschemat i en ouppackad väska. Försöker skjuta på det. Men ganska låga doser tror jag då jag är oförklarligt barnlös och alla prover inkl. spolning sett bra ut. Ganska frustrerande :-/
  • KristinaJ
    CML skrev 2016-11-14 19:14:35 följande:

Hej.

Vi håller på med vårt andra IVF-försök för i år. Kommer troligtvis plocka ut ägg på fredag.

Vår historia är väldigt märklig och jag fattar knappt själv. Lite kortfattat så blev vi remitterade till IVF pga manlig faktor, första behandlingen misslyckades och vårt enda ägg till frysen överlevde inte upptiningen men då hade jag blivit spontant gravid(allt gick bra)

Nu vid syskon försöket visade det sig att det inte är något fel på mannen längre utan det var bara tillfälligt men det visade sig att jag har väldigt höga NK-celler. Min kropp stöter alltså bort okända celler.

Första behandlingen i år ledde till ett ET och ett FET, inget av dem fäste även fast de var av grym kvalitet????

Men oj! Verkligen märkligt! Så härligt med spontan graviditet, men himla knepigt det andra. Det är ungefär sådant jag nojar över, att proverna visar bra värden och inga problem men sedan misslyckas försöken, och i efterhand visar det sig att "ooj det här var ju inte bra". Utredningen visade eventuell endometrios och ett myom som inte var pyttelitet men "inte borde påverka en graviditet".

Har tyvärr tidigare dåliga erfarenheter från sjukvården så är skeptisk och ifrågasätter mycket. Vilket är supertråkigt, vill försöka vara positiv och hoppas på det bästa!

Men har de någon teori varför de inte fäster? Hur länge odlades de? 
  • KristinaJ
    A1987 skrev 2016-11-15 10:08:17 följande:
    Vi bor i Finland och går via den lokala vårdcentralen, men själva behandlingen görs på annan ort. Endast ul görs här i stan.

Jaa, 4 månader bakåt var ju igår, så det går säkert fort!

Nu förstår jag skilnaden på korta och långa protokollet! Korta skall jag också köra med :)

Skriv gärna sen hur du mått av nässpray och sprutorna, hört om så många olika måenden, så är lite nervös över dom...
    Okej! Samma för oss. Behandlingen görs på ort 10 mil bort så blir extra struligt med jobbet. Men om det leder till det man hoppas är det ju självklart värt allt! :)
    Jag ska inte ta någon nässpray utan endast sprutor cirka 8 dagar och efter det äggplock (förhoppningsvis). 

Ska absolut uppdatera, också hört jätteblandat om både mediciner och äggplock.Jag var nervös över en spolning jag skulle göra, men den kändes knappt. :)  Verkar variera mycket.  
  • KristinaJ
    CML skrev 2016-11-15 00:13:18 följande:

Det är troligtvis NK-cellernas fel att äggen inte fäster. Jag har alltså ett grymt immunförsvar. Normvärde är runt 12% och jag har 24%

Äggen jag fått tillbaka har varit 6 dagars av bästa kvalitet, det sista hade tom börjar kläckas vilket tydligen ska vara bra. Just nu får jag behandling för att försöka störa ut mitt immunförsvar. Hoppas det hjälper denna gång.

Var går ni?

Okej, åh vad jobbigt. Jag hoppas att behandlingen hjälper. Låter hoppfullt med sådan superbra äggkvalitet ändå! Det måste ju betyda något bra tänker jag. Jag håller verkligen tummarna för att de lyckas vinna över immunförsvaret så nästa guldägg fastnar! :)

Landstinget i Karlstad (men de utför inte behandlingen så behöver åka till Örebro för det). 
  • KristinaJ
    A1987 skrev 2017-01-02 14:33:43 följande:

Tjahapp, ser det blivit lite tyst här i tråden. Hur går det för alla?

Jag har kommit fram till att jag googlar för mycket. Alla dessa diskussions forum och bloggar gör mej bara snurrig i skallen och nervös, trots att vi har gott med tid på oss i kön ännu.

Men det här med lång eller kort protokoll får jag inte klart för mej. Nån börjat med nässpray redan före mens och någon från mens o sen sprutorna på det. Hur går lång och hur går kort till?! Dessutom har jag inte läst om någon som skulle ha fått ordinerat den nässpray och sprutorna som jag fått.

Uppdatera hur det går för er alla :)

Jag var helt nedbruten efter mitt första äggplock. Läkaren uppskattade att jag hade 12-14 blåsor - vilket var perfekt. Men vid plocket hittade de bara 8 stycken, och endast 5 innehöll ägg. Endast 2 (!) av dessa fem var mogna och där bröt jag ihop totalt. Hade googlat galet mycket inför min ivf, och uppfattat att det var blastocyster man ville ha, och den chansen rök ju på en gång. Och att få någon i frysen kändes helt omöjligt, och det enda jag kunde tänka på dygnen och dagarna efter plocket var att de två ynka befruktade skulle sluta dela sig och dö.. 

Men.. som många kloka här inne redan sagt. Det behövs bara ett guldägg. Mina ynka två befruktade ägg delade sig perfekt, båda två. Ett återfördes efter tre dagar,  och en hamnade otroligt nog i frysen (!) Och den återförda lilla tredagars? Igår gick jag in i vecka 7! <3 
  • KristinaJ
    CML skrev 2016-11-19 09:49:59 följande:

Lyckan varade inte så länge. 7 ägg var mogna och bara 4 befruktade

Jag var helt nedbruten efter mitt första äggplock. Läkaren uppskattade att jag hade 12-14 blåsor minst. Men vid plocket hittade de bara 8 stycken, och endast 5 innehöll ägg. Endast 2 (!) av dessa fem var mogna och där bröt jag ihop totalt. 

Men.. som många kloka här inne redan sagt. Det behövs bara ett guldägg. Mina ynka två befruktade ägg delade sig perfekt, båda två. Ett återfördes efter tre dagar, och en hamnade otroligt nog i frysen (!) 

Så det är ju inte antalet som spelar roll alla gånger :) <3

• KristinaJ
    CML skrev 2017-01-22 20:51:39 följande:

Ja detta är inte lätt, speciellt inte när man har kontrollbehov!

Det svåraste för mig har varit att när jag kommit till kliniken så har läkarna sagt olika saker och ordinerat olika behandlingar. Anledningen verkar vara att de inte läser journalen innan patienten kommer in utan bara går på rutin.

Eftersom vi gör IVF mest pga immunologiska problem så ställer det till det och jag har fått ifrågasätta för att få rätt medicin.

Den gången vi hade garantipris var jag tvungen att göra ett UL för att bevisa att jag inte var gravid så vi skulle få pengarna tillbaka. Läkaren som tog emot hade ingen aning om varför jag ens var där, den är kul när man inte mår på topp.

Vidare har jag haft otur med världens virrigaste och otrevligaste sköterska. Hon verkar inte tåla nån typ av stress och får hon en fråga svarar hon innan man ställt frågan klart, oftast blir man avsnäst. Värst var vid första äggplocket, min man var tveksam att följa med in men jag ville inte vara själv(han har varit med förr för några år sedan innan vi fick vår dotter) Han svimmade efter ingreppet och hon SKREK på min - Varför i helvete skulle han följa med in, han ville ju inte.

Men tack för det, här står jag helt drogad och min man har precis svimmat och det är tydligen mitt fel!

Efter detta har hon skrikit på min en gång till och virrat ihop ordinationer.

När jag sedan blev överstimulerade så sa första läkaren att det var en lätt överstimulering, de tog blodprov, blodprov igen (ingen information om nånting) när jag kom på återföringsdagen så ser jag bara att rummet inte ser ut som det brukar för en återinsättning, läkaren säger bara att han tänkte göra ett snabbt ultraljud.

I det läget måste jag fråga om det är för att bedömma om han han återinförs eller inte. Han svarar då Nej, jag tänker inte återföra något ändå, som om det var helt självklart.

Jag blev så ledsen efter, jag var helt oförberedd på det, ingen har ens andats om att det fanns risk för att det inte skulle bli någon återinsättning.

Efter detta pratade jag lite med en sköterska om att jag kände att jag inte fick veta vad som händer och att vissa läkare inte läser journalerna så jag måste ha stenkoll själv.

Droppen blev nu när vi äntligen skulle få sätta in vårt ägg, då har de tinat båda äggen och vi vet ingenting! Jag trodde läkaren skämtade när hon sa det. Detta är enligt dem inte OK och det skulle tas internt. Men vad hjälper det mig nu? Självklart satte vi in båda när alternativet var att kassera det andra men man ville ändå få chansen att välja eller iaf hinns förbereda sig på det.

Förlåt mitt såååå negativa inlägg men jag behövde spy ur mig lite, jag har ingen att prata med just nu eftersom jag inte orkar berätta för mina vänner att jag ruvar. Känner mig så stressad av att behöva "informera" dem sen när det gått dåligt. Då vill jag hellre kunna komma med glada nyheter eller berätta de dåliga när jag är mogen

Vilken mardröm!!!! Hade brutit ihop totalt!!! Hur kan sådana människotyper tillåtas arbeta med ett så känsligt ämne som kräver empati och förståelse? Jag har haft turen att få så varna och omtänksamma läkare och sköterskor. Har många dåliga erfarenheter av vårdpersonal tidigare, och blev därför så glad att de jag mött på mina två fertilitetskliniker varit så mjuka, informativa och förstående. Det är ju en väldigt utsatt situation att vara i och rätt personligheter på en sådan arbetsplats borde vara ett krav!!! All styrka till dig! <3
Svar på tråden IVF-start höst/vinter 30+