• KristinaJ

IVF-start höst/vinter 30+

Hej 

Vi ska (förhoppningsvis!) påbörja vår första IVF-behandling om en vecka, och jag söker andra att dela "äventyret" med. Är förväntansfull och livrädd på samma gång. Är 33 år och har gått från "det händer när det händer" för dryga 4 år sedan till att börja känna mig riktigt stressad.

Har under utredningen och några uppskjutna försök hunnit gå från att vara en social och glad tjej till ganska grå och tillbakadragen. Det blir liksom så lite energi över till annat när allt snurrar runt barn och oron att kanske aldrig få några. Pressen och frågorna från omgivningen sliter också, så har nu berättat för min chef och närmsta kollegor och vänner för att slippa hitta på ursäkter för alla läkarbesök. 

Någon som vill berätta sin historia? Hur mår ni? Hur känner ni? Vad visar er utredning? 

Hoppas att vi kan peppa varandra!

• Svar på tråden IVF-start höst/vinter 30+
  • A1987

Svarar här, trots att vi stälts i kö i förra veckan...

Vi hade försökt i knappt ett halvår när vi slapp på utredning. Jag var på spolning var det konstaterades att mina äggledare var stockade. Fick då order om att höra av mej när vi är redo för att gå vidare med utredningen. I september bestämde jag mej för att ringa, efter att ha funderat på saken i 4 månader. I oktober fick vi tid till vårat första gemensamma besök. Då var det en ny läkare, som ville göra spolningen på nytt. Den var jag på förra veckan, resultatet hade ju inte ändrats sen första gången.

Nu köar vi till ivf, 4 månaders kö. Maken han skall ta sitt spermieprov i december, men saken är ganska klar var felet ligger.

Hur har du mått av medicinerna? Hur starka doser har du?

• CML

Hej.

Vi håller på med vårt andra IVF-försök för i år. Kommer troligtvis plocka ut ägg på fredag.

Vår historia är väldigt märklig och jag fattar knappt själv. Lite kortfattat så blev vi remitterade till IVF pga manlig faktor, första behandlingen misslyckades och vårt enda ägg till frysen överlevde inte upptiningen men då hade jag blivit spontant gravid(allt gick bra)

Nu vid syskon försöket visade det sig att det inte är något fel på mannen längre utan det var bara tillfälligt men det visade sig att jag har väldigt höga NK-celler. Min kropp stöter alltså bort okända celler.

Första behandlingen i år ledde till ett ET och ett FET, inget av dem fäste även fast de var av grym kvalitet????

• KristinaJ
    A1987 skrev 2016-11-14 19:03:28 följande:

Svarar här, trots att vi stälts i kö i förra veckan...

Vi hade försökt i knappt ett halvår när vi slapp på utredning. Jag var på spolning var det konstaterades att mina äggledare var stockade. Fick då order om att höra av mej när vi är redo för att gå vidare med utredningen. I september bestämde jag mej för att ringa, efter att ha funderat på saken i 4 månader. I oktober fick vi tid till vårat första gemensamma besök. Då var det en ny läkare, som ville göra spolningen på nytt. Den var jag på förra veckan, resultatet hade ju inte ändrats sen första gången.

Nu köar vi till ivf, 4 månaders kö. Maken han skall ta sitt spermieprov i december, men saken är ganska klar var felet ligger.

Hur har du mått av medicinerna? Hur starka doser har du?

Åh, jobbigt med kö! Men 4 månader går ju snabbt. Håller tummarna för er! Vilket landsting hör ni till? Eller kör ni privat? 

Jag kör korta protokollet så inga mediciner än. Direkt på sprutorna nästa vecka förutsatt att mens kommer som den ska. Har jättedålig koll på doser och sånt, har alla papper och sprutschemat i en ouppackad väska. Försöker skjuta på det. Men ganska låga doser tror jag då jag är oförklarligt barnlös och alla prover inkl. spolning sett bra ut. Ganska frustrerande :-/
  • KristinaJ
    CML skrev 2016-11-14 19:14:35 följande:

Hej.

Vi håller på med vårt andra IVF-försök för i år. Kommer troligtvis plocka ut ägg på fredag.

Vår historia är väldigt märklig och jag fattar knappt själv. Lite kortfattat så blev vi remitterade till IVF pga manlig faktor, första behandlingen misslyckades och vårt enda ägg till frysen överlevde inte upptiningen men då hade jag blivit spontant gravid(allt gick bra)

Nu vid syskon försöket visade det sig att det inte är något fel på mannen längre utan det var bara tillfälligt men det visade sig att jag har väldigt höga NK-celler. Min kropp stöter alltså bort okända celler.

Första behandlingen i år ledde till ett ET och ett FET, inget av dem fäste även fast de var av grym kvalitet????

Men oj! Verkligen märkligt! Så härligt med spontan graviditet, men himla knepigt det andra. Det är ungefär sådant jag nojar över, att proverna visar bra värden och inga problem men sedan misslyckas försöken, och i efterhand visar det sig att "ooj det här var ju inte bra". Utredningen visade eventuell endometrios och ett myom som inte var pyttelitet men "inte borde påverka en graviditet".

Har tyvärr tidigare dåliga erfarenheter från sjukvården så är skeptisk och ifrågasätter mycket. Vilket är supertråkigt, vill försöka vara positiv och hoppas på det bästa!

Men har de någon teori varför de inte fäster? Hur länge odlades de? 
  • CML

Det är troligtvis NK-cellernas fel att äggen inte fäster. Jag har alltså ett grymt immunförsvar. Normvärde är runt 12% och jag har 24%

Äggen jag fått tillbaka har varit 6 dagars av bästa kvalitet, det sista hade tom börjar kläckas vilket tydligen ska vara bra. Just nu får jag behandling för att försöka störa ut mitt immunförsvar. Hoppas det hjälper denna gång.

Var går ni?

• A1987
    KristinaJ skrev 2016-11-14 19:27:48 följande:

Åh, jobbigt med kö! Men 4 månader går ju snabbt. Håller tummarna för er! Vilket landsting hör ni till? Eller kör ni privat? 

Jag kör korta protokollet så inga mediciner än. Direkt på sprutorna nästa vecka förutsatt att mens kommer som den ska. Har jättedålig koll på doser och sånt, har alla papper och sprutschemat i en ouppackad väska. Försöker skjuta på det. Men ganska låga doser tror jag då jag är oförklarligt barnlös och alla prover inkl. spolning sett bra ut. Ganska frustrerande :-/

Vi bor i Finland och går via den lokala vårdcentralen, men själva behandlingen görs på annan ort. Endast ul görs här i stan.

Jaa, 4 månader bakåt var ju igår, så det går säkert fort!

Nu förstår jag skilnaden på korta och långa protokollet! Korta skall jag också köra med :)

Skriv gärna sen hur du mått av nässpray och sprutorna, hört om så många olika måenden, så är lite nervös över dom...
  • KristinaJ
    A1987 skrev 2016-11-15 10:08:17 följande:
    Vi bor i Finland och går via den lokala vårdcentralen, men själva behandlingen görs på annan ort. Endast ul görs här i stan.

Jaa, 4 månader bakåt var ju igår, så det går säkert fort!

Nu förstår jag skilnaden på korta och långa protokollet! Korta skall jag också köra med :)

Skriv gärna sen hur du mått av nässpray och sprutorna, hört om så många olika måenden, så är lite nervös över dom...
    Okej! Samma för oss. Behandlingen görs på ort 10 mil bort så blir extra struligt med jobbet. Men om det leder till det man hoppas är det ju självklart värt allt! :)
    Jag ska inte ta någon nässpray utan endast sprutor cirka 8 dagar och efter det äggplock (förhoppningsvis). 

Ska absolut uppdatera, också hört jätteblandat om både mediciner och äggplock.Jag var nervös över en spolning jag skulle göra, men den kändes knappt. :)  Verkar variera mycket.  
  • KristinaJ
    CML skrev 2016-11-15 00:13:18 följande:

Det är troligtvis NK-cellernas fel att äggen inte fäster. Jag har alltså ett grymt immunförsvar. Normvärde är runt 12% och jag har 24%

Äggen jag fått tillbaka har varit 6 dagars av bästa kvalitet, det sista hade tom börjar kläckas vilket tydligen ska vara bra. Just nu får jag behandling för att försöka störa ut mitt immunförsvar. Hoppas det hjälper denna gång.

Var går ni?

Okej, åh vad jobbigt. Jag hoppas att behandlingen hjälper. Låter hoppfullt med sådan superbra äggkvalitet ändå! Det måste ju betyda något bra tänker jag. Jag håller verkligen tummarna för att de lyckas vinna över immunförsvaret så nästa guldägg fastnar! :)

Landstinget i Karlstad (men de utför inte behandlingen så behöver åka till Örebro för det). 
  • A1987
    KristinaJ skrev 2016-11-15 19:52:07 följande:

Okej! Samma för oss. Behandlingen görs på ort 10 mil bort så blir extra struligt med jobbet. Men om det leder till det man hoppas är det ju självklart värt allt! :)

Jag ska inte ta någon nässpray utan endast sprutor cirka 8 dagar och efter det äggplock (förhoppningsvis). 

Ska absolut uppdatera, också hört jätteblandat om både mediciner och äggplock.Jag var nervös över en spolning jag skulle göra, men den kändes knappt. :)  Verkar variera mycket.  

Jag har varit två gånger på spolning. Första gången ville inte läkaren tro mej att det gjorde ont, "njaa, lite sjukt kan det ta". Två gånger försökte hon få in tillräckligt med vätska, men "slangen" kom ut. Hon ville pröva en tredje gång, men var tvungen att be om nått att spy i, det tog så ont! Då gav hon sej och konstaterade att de här lyckas inte. Blödde flera dagar efteråt.

Andra gången var jag på i förra veckan, för att säkertställa att jag är stockad. Hon läkaren var jätte snäll med mej, men fick inte in mer än 3ml, förrän hon kolla på mej och frågade om jag mår bra. Var redan in i någon svim-dimma, så det var bara att avbryta.

Vi lär skall vara ett "lätt fall", då felet bara är på mina äggledare.

Har sparat 5 veckor semester för ivf, så jag tänkte köra med semester hela veckan när det blir dags för äggplock. Får ta in nån natt extra på hotell tänke jag :)

Vad kostar en behandling för er? Medicinerna och besöken?
  • A1987
    CML skrev 2016-11-14 19:14:35 följande:

Hej.

Nej men va märkligt! Hur gör man för att störa ditt imunförsvar?

Fick ni vänta länge mellan försöken?
Svar på tråden IVF-start höst/vinter 30+