• Anonym (jullängtan)

Snålt och köpa begagnade saker i julklapp till bonus?

Är det rätt av mig att känna att vi ska köpa begagnade saker till bonusbarnen som är 14 år i julklapp? 
    Sambon vill köpa nytt men jag tycker gott och väl det duger med begagnat..

• Svar på tråden Snålt och köpa begagnade saker i julklapp till bonus?
  • sextiotalist
    MsM84 skrev 2016-11-12 10:51:53 följande:

Förutom ovanstående vill jag tillägga, hade du velat köpa begagnat till ditt eget barn under samma förutsättningar?

Inte för att jag är TS. Men detta hade vi utan tvekan köpt begagnat. Vi köper en del begagnat själva.
  • Lilje

Min dotter fyllde 18 i veckan, och fick komplett, begagnad mörkrumsutrustning av min pojkvän och hans familj. Dom la 1500 på det, sakerna var säkert värda 7-8000. Även ett analogkamera kom med. Har aldrig sett någon så överväldet och lycklig som henne. Att det inte var nytt från affären sket hon lugnt i.

• neverpreggo

Sportutrustning kan man ju hitta fina grejer som knappt är rörda så det kan jag inte tänka mig vore minsta konstigt.

• Whitehorse1979
    Anonym (jullängtan) skrev 2016-11-11 23:04:15 följande:

Är det rätt av mig att känna att vi ska köpa begagnade saker till bonusbarnen som är 14 år i julklapp? 
    Sambon vill köpa nytt men jag tycker gott och väl det duger med begagnat..

Har ni gemensamma barn?

Har du barn?

Hade du köpt begagnat till dem?

• Anonym (jullängtan)
    Whitehorse1979 skrev 2016-11-12 19:42:06 följande:

Har ni gemensamma barn?

Har du barn?

Hade du köpt begagnat till dem?

Vi har två gemensamma barn men det kan nog inte riktigt räknas för dom är 2 år och 4 år så dom har ju ingen uppfattning om det är nytt eller begagnat som en 14 år ing kanske har. 
    Har köpt flexitrax begagnat till våra gemensamma barn tillsammans till julklapp men som sagt dom är små. 

Sambon har även en tjej som är 11 år som aldrig fått något begagnat men vi funderar på om hon ska få min iPhone 5 och jag uppdatera mig till en 7a...
  • Anonym (jullängtan)
    Fru Ve skrev 2016-11-12 10:36:24 följande:

Låter väl helt okej om barnet inte tävlar i slalom och behöver specialgrejer. Ofta är det ju smart, ekonomiskt och miljövänligt att köpa begagnat. Borde vi göra mer allihopa även gällande presenter.

Han tävalar inte i slalom. Vet inte hur mycket det kommer bli i praktiken att han kommer hinna åka då han är hos sin mamma varannan vecka och sen jävlar han i en annan sport och dom ligger på vissa helger
  • Whitehorse1979
    Anonym (jullängtan) skrev 2016-11-12 20:35:00 följande:
    Vi har två gemensamma barn men det kan nog inte riktigt räknas för dom är 2 år och 4 år så dom har ju ingen uppfattning om det är nytt eller begagnat som en 14 år ing kanske har. 
    Har köpt flexitrax begagnat till våra gemensamma barn tillsammans till julklapp men som sagt dom är små. 

Sambon har även en tjej som är 11 år som aldrig fått något begagnat men vi funderar på om hon ska få min iPhone 5 och jag uppdatera mig till en 7a...
    Klart det kan räknas.

För jag frågade om DU hade köpt begagnat till dem.

Och då är ju svaret ja.
  • malin84johansson

Beror ju helt på känner väll att det jag kan tänka mig att köpa begagnat til mina små hade jag även kunnat köpa begagnat till mitt bonus med men lika ska det va vare sig det va känner jag

• Anonym (mejba)
    Anonym (jullängtan) skrev 2016-11-12 20:35:00 följande:

Salomutrustningen tycker jag är helt ok att köpa begagnat men om du är sugen på att byta upp din telefon känns det lite kasst att ge bort din gamla i julklapp.

Det är ju lite som att du köper en ny brödrost och packar in den gamla och ger din kompis i födelsedagspresent....det hade du väl inte gjort....gissar jag.

Absolut inte som enda julklapp iallafall.
  • neverpreggo

Det är ju jättevanligt att barn ärver föräldrarnas telefon så där tycker jag inte det är fel om telefonen är i bra skick.

• Anonym (mejba)
    neverpreggo skrev 2016-11-23 17:10:52 följande:

Det är ju jättevanligt att barn ärver föräldrarnas telefon så där tycker jag inte det är fel om telefonen är i bra skick.

Det är vanligt att syskon ärver kläder av varandra också. Hade du packat in kläderna och gett småsyskonet i julklapp? 

Fast vi använder våra telefoner tills de är kassa....och kommer det en ny "must have" funktion (aldrig hänt oss) som hade gjort att någon av oss "måste" byta telefon så vill antagligen barnen också ha den funktionen. 
  • neverpreggo
    Anonym (mejba) skrev 2016-11-28 10:38:12 följande:
    Det är vanligt att syskon ärver kläder av varandra också. Hade du packat in kläderna och gett småsyskonet i julklapp? 

Fast vi använder våra telefoner tills de är kassa....och kommer det en ny "must have" funktion (aldrig hänt oss) som hade gjort att någon av oss "måste" byta telefon så vill antagligen barnen också ha den funktionen. 

Ja, så gör ni men långt ifrån alla? De flesta ungdomarna i min närhet har ärvda telefoner länge, oftast får de bättre telefoner på det viset än om föräldrarna hade köpt nya som var billigare. Konstigt för mig också men verkar vara så många gör tyvärr...

Jag hade personligen inte brytt mig men med mina föräldrar hade de bestämt vad begagnatvärdet var och anpassat resten av julklapparna efter det. Men så fick jag också sånt som jag behövde ändå och att få en begagnad telefon är roligare än att få en madrass. Jag hade då inte brytt mig om en begagnad sak var inslagen men mina föräldrar hade dock frågat mig om jag ville ha just den mobilen eller en billigare innan.

• Stårschan

Hårdvara som skidor, och stavar har vi alltid köpt begagnat till barnen. Pjäxor och skridskor har vi ibland köpt nytt, ibland begagnat. Även till oss själva. Ser inget konstigt med det. Varför skulle det vara snålt? Det är ju ekonomiskt, och ger mer pengar över till annat.

• honeybaby
    Anonym (jullängtan) skrev 2016-11-11 23:06:43 följande:

Slalomutrustning 

Tycker jag är ok. Är ju ändå dyra saker som de växer ifrån snabbt.
Svar på tråden Snålt och köpa begagnade saker i julklapp till bonus?