• Anonym (456)

Polisen var här nyss, vad händer nu?

Som sagt, polisen var här nyss då någon gjort en orosanmälan. Har absolut ingen aning om varför. Min man har tidigare misshandlat mig och blivit dömd för det. Poliserna som var här sa att dom skulle upprätta ett PM om varför dom var här. Har jag rätt att ta del av det? Får jag veta vad dom skrev ner trots att det inte blev någon anmälan? Kommer socialtjänsten kopplas in ändå?

Är så orolig, var verkligen helt oväntat.

/Förra tråden tillät inte anonyma svar av misstag :/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-11 23:05
    Kan jag få reda på polisens nummer(hen som var här) så jag kan ringa och fråga? Jag har hens namn.
  • Svar på tråden Polisen var här nyss, vad händer nu?
  • Anonym (456)
    Frallan11 skrev 2016-11-11 22:12:41 följande:

Men har du ingen susning om varför de kom?

De måste väl ha frågat saker?

Jo, dom fårgae hur det var. Dom tyckte att jag hade en blåtira, vilket jag faktiskt inte hade. Hade en jättelugn kväll, gjorde inget, min kille är ute. Inga högljudda gräl, ingen aning om varför dom var här, blev extremt förvånad.

Har jag rätt att se vad dom skrev?
  • Anonym (456)
    Anonym (hm) skrev 2016-11-11 22:11:20 följande:

Hm
    Kan det vara den konstiga killen som söker en tjej från Göteborg med skyddade uppgifter? På flashback.

Annars, hur längesedan är det det här hände? Har ni barn?

Ehh va?

Vad pratar du om? Finns noll igenkänning i vad du skriver, bor långt ifrån Gtb för övrigt.
  • Anonym (456)
    Anonym (hm) skrev 2016-11-11 22:27:29 följande:
    Ok, har ni någon ovän?
    Nej, absolut ingen,

Jag vill bara veta vad dom skrev. Har jag rätt att ta del av det?
  • Anonym (456)
    Frallan11 skrev 2016-11-11 22:30:13 följande:
    Har du hört nåt från din kille ikväll? Kan han ha gjort något ute som fått dem att åka dit?

Jag är inte helt säker, men om de tog dina uppgifter så får du nog ta del av deras anteckningar vid besöket. Men som sagt var, inte helt hundra..
    Nej, jag frågade om det det första jag gjordem trodde det hänt nått. Dom sa att dom inte ens visste att han var ute.

Om dom gör en anmälan så får man ett brev hemskickat, annars så vet jag inte :(
  • Anonym (456)
    Frallan11 skrev 2016-11-11 23:09:28 följande:

Du har fortfarande inte svarat på frågan ang din kille. Har du pratat med honom ang detta?

Nej, han är ute på krogen. Jag kommer nog inte våga berätta för han. Prata med han nyss, hoppas innerligt att han blir lobbad.Kommer ju inte hände dock
  • Anonym (456)
    Frallan11 skrev 2016-11-11 23:21:22 följande:
    Okej. Jag misstänker ju att polisen var hos dig pga din kille. Att det inte har med dig att göra över huvudtaget och att det var därför de var så fåordiga...
    Du menar att han skulle ha gjort nått som inte har med mig att göra?
  • Anonym (456)
    Frallan11 skrev 2016-11-11 23:31:45 följande:
    Japp. Exakt så. Han bor ju på samma adress som dig och efter din korta beskrivning av din man, så verkar han ju inte vara Guds bästa barn precis...
    Men dom sa att han inte hade gjort nått, att dom inte ens visste att han var ute. Det enda dom sa var att någon gjort en orosanmälan. 

Dom sa att han inte ens skulle få reda på att dom varit där
  • Anonym (456)
    Frallan11 skrev 2016-11-11 23:31:45 följande:
    Japp. Exakt så. Han bor ju på samma adress som dig och efter din korta beskrivning av din man, så verkar han ju inte vara Guds bästa barn precis...
    Jag pratade med honom i tele nyss och han var med sina vänner, ingen polis som pratat med han..
  • Anonym (456)
    Frallan11 skrev 2016-11-11 23:39:57 följande:
    Men då kanske det är just så. Att nån har gjort en orosanmälan, att nån är orolig över att du far illa i ditt äktenskap. De kanske visst visste om att han var ute och åkte därför hem till dig för att kolla av läget.
    OCh inget mer kommer hända? Inget brev som skickas hem eller så?
  • Anonym (456)
    Frallan11 skrev 2016-11-11 23:50:59 följande:
    Jag har inte en susning. Ring dem imorgon och kolla hur det funkar.

Men varför är du så stressad över detta? Varför vågar du inte prata med din man ang detta? Varför frågade du poliserna ifall din man kommer att få reda på nåt?

Nu vet ju inte jag något om er. Men du verkar vara rädd för din man, vilket är förståeligt ifall han misshandlar dig. Känns väl inte direkt märkligt att nån gör en orosanmälan då?

Stor kram!
    Jag är orolig då jag inte vill att socialtjänsten ska bli inkopplad, men jag antar att dom bara skulle bli det ifall dom skulle göra en anmälan(vilket de inte gjorde). 

Var det dumt att jag fråga poliserna ifall min man skulle få reda på nått? Är det en konstig fråga?

Vi har aldrig högljudda gräl så har ingen aning om varför någon anmält, känns olustigt.
  • Anonym (456)
    Frallan11 skrev 2016-11-12 07:23:23 följande:
    Eftersom du är rädd att socialen ska bli inblandade, antar jag attt du även har barn med den här karln?

Ja, det är en konstig fråga, då man i alla "normala" relationer skulle ha låtit sin partner veta detta på stört. Jag hade ringt min kille medan poliserna var kvar.

Det spelar ingen roll ifall ni har högljudda bråk eller ej. Han misshandlar dig. Finns det barn inblandade, så mår de fruktansvärt dåligt över detta, även ifall de aldrig bevittnat något slag. Nån/några har uppmärksammat detta, att du och barnen mår dåligt, så det görs en orosanmälan. Polisen tyckte sig se en blåklocka på dig, så de lär nog rapportera det vidare, vilket är bra.

Vill du inte skriva öppet här, kan du DM:a mig.
    Jag hade ingen blåtira, inget som helst märke. Vi har barn, ja mne det har som sagt inte varit något bråk eller misshandel. Absolut ingenting. Alltså är det Väldigt konstigt att någon ringt polisen. Dom sa inte att dom skulle kontakta soc bara att ett pm skulle skrivas. 

Har dom skyldighet att åka direkt när någon ringt eller kan anmälan varit gammal?
  • Anonym (456)
    arianne03 skrev 2016-11-12 10:39:41 följande:

Men, du skriver att han tidigare misshandlat dig och blivit dömd för det. Menar du att han efter det (hur länge sedan var det?) tagit tag i sig själv, gått i terapi och aldrig slagit dig igen efter det?

Och om du fortfarande ändå är rädd för honom, hoppas på att han ska bli LOBad för han dricker så mycket, tycker du att det är en bra miljö för dina barn att växa upp i?

Ja precis, var verkligen ingenting som hade hänt/händer.

Han var ute på krogen, dricker sällan och aldrig hemma, jag är inte rädd för honom.
    fornminne skrev 2016-11-12 10:43:00 följande:

TS, varför tror du att någon har orosanmält er? Pga den tidigare misshandeln som han är dömd för? Eller har han slagit dig även efter det? Barn ska som sagt inte behöva växa upp i hem med våld, men finns inga sådana problem nu behöver du inte vara orolig. Ärendet kommer i så fall att läggas ner. Men Soc är skyldiga att försäkra sig om att era barn inte far illa.

Absolut ingen aning. Inte pga tidigare misshandel(många år sedan). 

För övrigt blev det ingen anmälan, bara ett PM, alltså en anteckning om att dom varit där. Eftersom inget kom upp när dom var där, alltså inga tecken på våld eller nått sånt så kommer inte socialtjänsten bli inblandad.
  • Anonym (456)
    fornminne skrev 2016-11-12 11:16:42 följande:

Jaha, men vad oroar du dig då för?

Inget händer så länge inte era barn far illa. Vilket de gör av våld i hemmet, men du skriver att det var många år sen och inte har hänt sen dess. Då finns det ingen anledning för någon myndighet att ingripa. Varför någon i så fall har anmält kan man ju förstås undra, men du har ingen aning om vem det kan vara? Kan era barn ha sagt något till någon, som missuppfattats?

Nej, han är bara 6 månader^^.

Jag NOLL aning om vem som kan ha anmält. Egentligen bryr jag mig inte vem, vill bara veta anledningen till anmälan. Klart jag blir orolig när några poliser bara dyker upp sådär, när det som sagt inte finns någon anledning för dom att göra det. 
  • Anonym (456)
    fornminne skrev 2016-11-12 13:24:02 följande:
    Vad sade poliserna?
    Att det var någon som var orolig, kommer just nu inte riktigt ihåg vad dom sa mer, men det hela lät väldigt diffust. 
  • Anonym (456)
    fornminne skrev 2016-11-12 17:29:47 följande:
    Det håller jag med om, men TS uttrycker sig minst sagt oklart kring om det finns något problem eller inte.
    Anonym (alkohol) skrev 2016-11-12 17:46:37 följande:

TS, om din kille har alkoholproblem kan polis och socialtjänst bli inkopplade om ni har små barn hemma, även om han inte misshandlar dig.

Det beror på hur hans missbruk yttrar sig.

Du skriver att det inte finns några problem men samtidigt önskar du att han blir lobbad? Din historia går inte riktigt ihop...

Han har inga alkoholproblem, ingen av oss har någonsin blivit lobbade eller haft med polis och socialtjänst pga det. Inte därför dom var här. 

Att jag skrev att jag önskade att han skulle bli lobbad var bara dumt och går inte riktigt ihop..

Även fast det inte blev någon anmälan så kan jag ändå känna viss oro att socialtjänsten skulle bli inkopplad(skulle vara påfrestande psykiskt). Dom borde väl ha nämnt nått då? Hon sa bara att hon skulle skriva ett pm om att dom vart där. 
  • Anonym (456)
    Är det inte förresten ganska ovanligt att polisen tagit emot en orosanmälan? Brukar man inte främst göra orosanmälningar till socialen? Jag tänker att polisen ringer man till när det kanske är nått mer akut.
  • Anonym (456)
    Anonym (alkohol) skrev 2016-11-12 18:19:45 följande:
    Okej, men då återstår ju frågan varför du inte vågar berätta för din kille att polisen var där och vad det gällde?

I hälsosamma relationer döljer man inte sådana potentiellt allvarliga saker för varandra.

Men skulle soc bli inkopplade och det inte finns några problem i er relation (som barnet far illa av), så kommer ärendet att läggas ner direkt. Så jag tycker inte att du ska gå omkring och oroa dig. Det är nog ännu mer påfrestande för dig (och barnet).
    Jag har berättat, min initiala reaktion var att jag inte ville att han skulle veta, just pga att han skulle tycka det var jobbigt.  

Jag berättade för honom direkt, skulle inte klara av att dölja nått sånt. 
Svar på tråden Polisen var här nyss, vad händer nu?