Inlägg från: Gina43 |Visa alla inlägg
  • Gina43

Sjukt dåligt samvete

Ha inte dåligt samvete för att amningen strular eller för att du ger ersättning! Ta mod till dig och fortsätt försöka med amningen om det är det du vill skulle jag säga! Det är så lätt att börja nojja om mjölk och mat - gjorde det så mycket med första barnet! Om det var något som jag skulle råda mig själv som nybliven mamma (om jag hade fått resa tillbaka i tiden) så hade det varit att inte oroa sig så mycket för mjölk och mat!

Det låter snarare som om barnet antingen har dåligt tag eller att mjölken kanske kommer för fort? Har du provat olika amningsställningar? Vad sa de på amningsmottagningen? Fick ni ingen hjälp där? Det väl rätta till sig med lite uthållighet och teknikbyte? Din son är ju bara 8 veckor gammal!

Barnet får ut mer än vad pumpen får ur dina bröst. Slappna av och lita på att kroppen ställer in den mängd som efterfrågas. Jag vet, för jag pumpade massor på neonatal. Min förstfödde var tillväxthämmad och tilläggsmatades. Vid hemgången väntade jag mig problem pga låg mjölkmängd, men med fri amning ställde mjölkmängden in sig.

Ja, tyvärr kan barn få ont i magen av ersättning, men det kan de även få av bröstmjölk. Prova annat märke till att börja med. Det ska finnas lite mildare varianter i affären. Men om du verkligen vill amma, kämpa vidare! Och var snäll mot dig själv! Det löser sig skert på sikt!

Kram

Svar på tråden Sjukt dåligt samvete