• JohannaSaGo

Sjukt dåligt samvete

Min son på 8 veckor är en ganska lugn och nöjd bebis för det mesta. Han är lite liten för sin ålder.. nästan under den undre kurvan..

Amningen har aldrig varit perfekt. Men kämpar på har jag tänkt.

Men helt plötsligt för 2 veckor sedan började han skrika o gråta sig igenom varenda amning. Jag blev ledsen och uppstressad. Delvis för att jag vet att han är mindre..och detta påverkar ju såklart amningen när man är stressad.

Gick till amningsmoytagningen och på 12 dagar har han bara gått upp 100g. Och då avviker han ännu mera från sin egna kurva. (Ska ringa BVC nästkommande vardah)

Blev ännu mera stressad över dett och gick o köpte el pump för att se hur mycket mjölk som kom. 40ml!! Gav det i flaska och han var såklart inte mätt så gav lite ersättning efter. Tillägger att jag inte kunnat få honom att äta oftare för han bara skrek och skrek :(

Så nu försöker jag pumpa mjölk i förväg och ge på flaska men pga stressen och skulden över att behöva ge ersättning så får jag bara ur 30-50ml. (Pumpar varanan timme.. ibland var tredje)

Mitt lugna harmoniska barn har börjat få lite magknip av ersättning. Inte så att han skriker men gnyr lite och krampar i magen i sömnen. Kanske är det alltid så med något nytt för magen? Kanske vänjer han sig?? Hur som helst mår jag jätte dåligt och får så dåligt samvete när jag ser att han har magknip :(

Peppande ord? Kommer han vänja sig? Det är väl bättre iallafall att han får lite mjölk än inget alls?

Han får även semper magdroppar..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-11 19:39
    Kommer förresten inte kunna fortsätta amma :( han tar inte bröstet längre. Orkar inte stressa över att få honom att suga igen.
    Blir stressad av att inte veta hur mycket mat han får i sig heller.
    Så hoppas produktionen ökar så jag bara kan ge bröstmjölk på flaska.. någon som gjort så?

• Svar på tråden Sjukt dåligt samvete
  • Anonym (amning)

Alla kvinnor släpper inte mjölk till pump lika lätt som till en bebis och en bebis är bättre än en pump på att få ut mjölk ur bröstet. När du var på amningsmottagningen såg man över bebisens läge och tag vid bröstet?

Man har också sett att när en bebis ammar så tömmer den i genomsnitt ca 67% av bröstet, vilket kanske även kan översättas till pump under förutsättning att man  släpper mjölk till pumpen.

Vet du att det finns tillmatningsset som gör att bebisen får i sig mat samtidigt som den ammar?

• Gina43

Ha inte dåligt samvete för att amningen strular eller för att du ger ersättning! Ta mod till dig och fortsätt försöka med amningen om det är det du vill skulle jag säga! Det är så lätt att börja nojja om mjölk och mat - gjorde det så mycket med första barnet! Om det var något som jag skulle råda mig själv som nybliven mamma (om jag hade fått resa tillbaka i tiden) så hade det varit att inte oroa sig så mycket för mjölk och mat!

Det låter snarare som om barnet antingen har dåligt tag eller att mjölken kanske kommer för fort? Har du provat olika amningsställningar? Vad sa de på amningsmottagningen? Fick ni ingen hjälp där? Det väl rätta till sig med lite uthållighet och teknikbyte? Din son är ju bara 8 veckor gammal!

Barnet får ut mer än vad pumpen får ur dina bröst. Slappna av och lita på att kroppen ställer in den mängd som efterfrågas. Jag vet, för jag pumpade massor på neonatal. Min förstfödde var tillväxthämmad och tilläggsmatades. Vid hemgången väntade jag mig problem pga låg mjölkmängd, men med fri amning ställde mjölkmängden in sig.

Ja, tyvärr kan barn få ont i magen av ersättning, men det kan de även få av bröstmjölk. Prova annat märke till att börja med. Det ska finnas lite mildare varianter i affären. Men om du verkligen vill amma, kämpa vidare! Och var snäll mot dig själv! Det löser sig skert på sikt!

Kram

Svar på tråden Sjukt dåligt samvete