• Anonym (sambo?)

Sova ihop

Jag och min kille börjar prata om att flytta ihop, men jag är lite fundersam på sovsituationen. Vi har varsitt barn på halvtid sedan innan (mitt sju år, hans sex år). Hans barn kommer in till honom varje natt. Han har varit noga med att hon ska få göra det, att hennes rutin inte ska rubbas och att hon inte ska få "lida" för att jag sover över. När hon kommer går jag upp, och går och lägger mig i ett annat rum. Jag har inte haft några större problem med detta. Om mitt barn kommer upp går jag också upp och går och lägger mig med henne på madrassen där hon sover.

Om vi är hos oss och mitt barn kommer upp går jag och lägger mig hos henne i hennes säng, om hans barn kommer upp går jag också och lägger mig hos mitt barn, och så får hans barn krypa ner till honom i min säng. Vi försökte ett tag med att han skulle flytta sig, men han kunde inte sova hos sitt barn.

Det har funkat. Jag har tyckt att det har varit lite trist, men det har gått.

Men nu om vi ska flytta ihop? Ska jag räkna med att aldrig få sova en hel natt när hans barn är hos oss, att alltid behöva vakna och gå och lägga mig med min sjuåring i hennes 90-säng? Att inte få känna att dubbelsängen är min, utan bara min sambos och att han delar den med vem han vill?

Ja, ja, jag vet, jag måste prata med min sambo. Det är inte så lätt, bara. Barnet är ett känsligt ämne.

Jag och sexåringen kommer bra överens annars - det enda som talar emot en hopflytt är just det här med sovandet. 

• Svar på tråden Sova ihop
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (sambo?) skrev 2016-11-10 10:50:06 följande:
    Vill han inte. Han har sin plats och den är hans. De är båda två dåliga på att förändra vanor, och blotta tanken på att hon skulle ligga på andra sidan om honom fick båda två att i det närmaste hyperventilera.
    Flytta INTE ihop!! Det är väldigt tydligt att din särbo ser sängen som hans och dotterns säng. Precis som du säger så får du låna platsen ett par timmar per kväll (lagom så att han får lite sex och sen kan sova).

Om jag var du så skulle jag vägra sova hos honom när hans dotter är där. Och jag skulle aldrig i livet flytta mig från MIN säng hemma hos mig för att kollen har en fix idé om att han och hans barn ska ha dubbelsängen ifred när de är gäster i huset.
  • FrökenKanSjälv
    Mirelllle skrev 2016-11-10 11:44:54 följande:

Men alltså, fine att många barn inte gillar förändring och heller inte nödvändigtvis behöver utsättas för det "för att föräldern träffat ny partner". Sådant brukar jag faktiskt störa mig på.

Men jag tycker faktiskt inte att du ska behöva flytta dig. Hon kan fortsätta sova i den sängen så det inte blir förändring, men då måste hon och pappan acceptera att set helt enkelt blir lite trångt med dig och eventuellt din dotter med. Eller så får pappan maka på sig för att offra sig för sin dotter så hon inte "utsätts för förändring".

I tillägg så tycker jag du ska köpa en större säng ändå till din egen dotter och "flytta in där" så att du kan sova Ella nätter.

Jag tycker inte detta låter som en hållbar lösning i längden att varenda natt behöva flytta sig, utan ställ utlimstum till din man. Han får sluta tjura.

Alternativ

1. Han och dotter accepterar att det kan bli trångt i sängen.

2. Du sover i hans dotters säng så får hon lägga sig direkt i eran gemensamma säng.

3. Du köper en lite större säng till din dotter där ni sover två varje natt.

4. Ni flyttar inte ihop förrän barnen kan sova själva och undrar han varför du vill förbli sörbo påpekar du att det inte är ett alternativ att bli väckt varenda natt för att flytta sig.

Alltså, det är helt galet att flytta ihop om de två vuxna ska ha varsitt sovrum som de delar med sitt respektive barn. Då är det mycket bättre att vara särbo.
  • Anonym (bibo)

Vill han inte. Han har sin plats och den är hans. De är båda två dåliga på att förändra vanor, och blotta tanken på att hon skulle ligga på andra sidan om honom fick båda två att i det närmaste hyperventilera.

Flytta inte ihop med dom... och var ärlig med varför! För både din egen skull och din dotters. Fornstora varning om att allt ska vara påbörjas sätt och att bara ni skulle få stå tillbaka hela tidén. Detta är bara en sak men sen blir det fler. Om han inte kan göra förändringar för din/er skull så är det inget att bygga på. Var särbo om det känns okej men börja sätt gränser. Sluta sova över där och umgås bara på dagtid. När det är läggdags så be dom åka hem och när ni är där så åk hem och sov.
  • Anonym (bibo)
    Anonym (bibo) skrev 2016-11-10 12:29:15 följande:

Flytta inte ihop med dom... och var ärlig med varför! För både din egen skull och din dotters. Fornstora varning om att allt ska vara påbörjas sätt och att bara ni skulle få stå tillbaka hela tidén. Detta är bara en sak men sen blir det fler. Om han inte kan göra förändringar för din/er skull så är det inget att bygga på. Var särbo om det känns okej men börja sätt gränser. Sluta sova över där och umgås bara på dagtid. När det är läggdags så be dom åka hem och när ni är där så åk hem och sov.

Många stavfel...Får stora varningen om att allt ska vara på deras sätt...
  • Anonym (Jeanette)

Är detta vanligt? att så stora barn inte sover i sina egna sängar?
    Varför inte lära dem det? Visa att det inte är någon fara och vara bra förebilder?

Alltså det är en seriös fråga, ta det inte fel eller som ett påhopp :)

• BioBonus

Jag hade inte flyttat ihop med denna man öht. Att du ska ska gå upp ur din egen säng varje natt för att lämna plats åt hans dotter hade jag aldrig i livet gått med på. Han får flytta på sig till hennes säng. Det är en kompromiss som jag skulle ställa som krav. 
    En annan tanke som slår mig - om de är så otroligt oflexibla när det gäller en sån liten sak som på vilken sida han sover, eller vilken säng hon sover i - har du funderat på hur flexibla de är i andra saker? Kommer du ha möjlighet att sätta din egen prägel på deras bostad när den även blir din bostad, eller ska allt vara som vanligt där med?

• kossamu

Exakt så hade vi det också. Mina barn kom in till mig på natten. Gubben fick flytta på sig. Jag ansåg att barnen inte skulle flytta på sig i SITT hem.
    Vi valde att flytta ihop. Då pratade vi helt enkelt med barnen. Nytt hus, ALLAS HEM. Och dom började sova i sina sängar.

• cupcakemom

då tycker jag faktiskt att ni inte ska flytta ihop... För det här med sovandet kommer ändras/vidgas till hur det är vid matbordet, till hur det är i tv rummet till om det står skor på fel ställe eller är en blå duk istället för en vit på Hallbyrån....

Ska ni absolut ändå bli sambo Så måste nk prata om det, att antingen köpa en ännu större säng till er, eller till en till henne så dom kan sova idag där.. Du ska inte behöva flytta på dig varje natt och det dummaste du kan göra när det är så här är att flytta in hos honom, skaffa nåt nytt gemensamt istället för det kommer vara deras... Pratar av erfarenhet och det är så jäkla jobbigt för så fort det blir ngr diskussioner så är det ju deras hus inte vårat hus...
  • kossamu
    Anonym (Jeanette) skrev 2016-11-10 13:02:17 följande:

Är detta vanligt? att så stora barn inte sover i sina egna sängar?
    Varför inte lära dem det? Visa att det inte är någon fara och vara bra förebilder?

Alltså det är en seriös fråga, ta det inte fel eller som ett påhopp :)

Jag samsov med barnen nät dom va små. När vi sen separerade så bara blev det att dom sov med mig. Jag var själv i några år så jag såg inga problem med det.
  • Anonym (Seriöst)

Varför har man en 6-åring i sängen? Dags att klippa navelsträngen!

• Påven Johanna II

Själv har jag en 56-åring i sängen.

• FrökenKanSjälv
    Påven Johanna II skrev 2016-11-10 13:55:02 följande:

Själv har jag en 56-åring i sängen.

Vad säger din sambo om att han måste flytta sig till en annan säng när 56-åringen kommer och vill krypa ner?
  • Påven Johanna II
    FrökenKanSjälv skrev 2016-11-10 13:59:25 följande:
    Vad säger din sambo om att han måste flytta sig till en annan säng när 56-åringen kommer och vill krypa ner?
    56-åringen är min man och han var helt på det klara att det av mina två barn som inte var klar med samsovningen när vi blev ihop skulle sova tillsammans med oss tills dess att hon var det. Hon å sin sida fick också anpassa sig till den nya situationen att min nuvarande man sov tillsammans med oss i sängen. Vi flyttade inte ihop innan alla hade påbörjat sitt relationsbyggande och var bekväma med varandra.

Min poäng var dock att många vuxna har behov av att sova med varandra. Barn har också behov av det, det behovet slås senare ut av ett större integritetsbehov där barnet ofta tycker att det är skönt att sova själv i eget rum. Vid det laget, och innan de är stora nog att ha egna kärleksrelationer, brukar närhetsbehovet fyllas av kompisar som de kramas med och sover med. Förälderns roll på just den delen av arenan spelas ut.

Personligen finner jag anmärkningar om hur navelsträngarna ska klippas löjliga. Det finns förstås fall där barnen inte tillåts bli självständiga, men då är det helt andra faktorer i svang än att barn som behöver det får lov att samsova.

Mina var för övrigt 5 och 7,5 när de förkunnade att de ville sova i sina egna rum.

Svar på tråden Sova ihop