Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

D Trump :( The end..

Tecum skrev 2016-11-11 16:34:45 följande:
    Jag tror att det är tvärtom, när väl Trump fuckat till det rejält som president kommer det att smeta av sig på högerextrema partier, väljarna förknippar dem med Trump och tar avstånd. Det är därför som JÅ (som är en klok karl, till skillnad från sina väljare) är så avvaktande till den nye presidenten. Han vill inte förknippas med en blivande loser som inte bara snackar dumheter utan också försöker genomföra dem.
    Kan inte hålla med dig JÅ kör tyvärr samma race, du har bara inte insett det än.

Men jag förstår dig, JÅ/SD lovar åxå guld och gröna skogar, och det är svårt att värja sig emot när det väl fått fäste hos folket.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    FrozenDream skrev 2016-11-11 20:52:15 följande:
    Åh ironin! Jag kan inte sluta skratta. Japp Clinton var så populär så hon förlorade i valet. Synd att folk inte tyckte sämre om henne för då hade hon vunnit?

Att förlora mot TRUMP! Antagligen den värsta kandidaten någonsin. Folket i de flesta delstater verkar ha tyckt att Clinton var det sämre valet av de två. Då är det illa. 

Vilket fiasko av demokraterna. Och av medierna som alldeles missade att det kanske var mest dom själva som gillade Clinton. Vilken tabbe. Nåja, de landade i alla fall med ett öronbedövande brak. Förhoppningsvis kikar de ut ur sin egen bubbla och har bättre koll till nästa val.
    Hela valet var ett fiasko, och nu sitter dom (kanske) där, med en president ingen eg vill ha.
    Ingen utom grupper som Ku Klux Klan och andra högerextremister som nu hyllar Trump som sin nye ledare.
    Ku Klux Klan ska t.o.m hålla ett segertåg för Trump den 2:a dec, om jag minns rätt ang datum, Trump will make America white again.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tow2Mater skrev 2016-11-11 22:00:39 följande:
    Nej, tvärtom. Läs på om vad elektorsystemet innebär. Det handlar om 50 helt olika stater, med olika befolkningsmängder, etc Därfor är just elektorsystemet viktigt.
    Fast just nu så ifrågasätts det, just för att det nu ännu en gång visat sig, att flest röster inte vinner.

Men det stora problemet i USA. är att folk inte går och röstar, så jag tror man måste börja där.
    När valdeltagandet nu inte ens längre ger uttryck för folkviljan, bara 56% eller 53%, (sett olika, så jag är osäker på vad som är rätt) gick och röstade, då blir det givetvis problem för den/de som ska styra.
  • Världsmedborgare
    Tow2Mater skrev 2016-11-11 21:58:07 följande:
    Och om nån lovade t ex fyra års betald föräldraledighet skulle nog 95% av svenska föräldrar se till att de kom in och all långsiktighet helt 'glömmas bort' till fördel for jag-ska-vara-hemma-det-är-det-bästa-för-mitt-barn- just-nu tänk, oavsett resten av deras program, och hur idiotiskt deras förslag är.
    Ungefär så.., och ska vi undvika att populismen tar över, då måste vi få omgående få ordning på skolgången.
    det är välkänt att lågt utbildade är långt mer lättpåverkade än de med lite mer utbildning.
    Det behöver inte vara mer än en avklarad och godkänd gymnasieutbildning för att populismen ska få väldigt svårt att få fäste.
    Och i Sverige idag så klarar många inte ens av att få godkända betyg i grundskola, så grogrunden är perfelt för t.ex SD, kriminella grupper som Daesh och den organsierade brottsligheten, all dom drar fördelar av att det finns så många, utan eller med väldigt låg utbildning.
  • Världsmedborgare
    MarkZ skrev 2016-11-12 07:29:03 följande:
    Du "världsmedborgare" som hatar din egen ras måste ha det riktigt jobbigt.
    Varför inte flytta till nåt afrikanskt land och se hur negrerna tar emot dig?

Sydafrika hade nog passat dig där negrerna bedriver en rasistisk politik mot vita. Ett land som enbart fungerade när vita hade makten och höll resterande befolkning i den kontroll som krävdes för ett fungerande land.
    Jag har bott i Västafrika, och det fungerade alldeles utmärkt, trots att jag är så ursvensk det bara går, men nån ras här jag då ta-mig-fan inte till, om du inte menar den mänskliga förstås.

F.ö tror jag nån kommer att anmäla dig nu, så jag skyndar mig att svara innan ditt inlägg försvinner.
  • Världsmedborgare
    MarkZ skrev 2016-11-12 07:51:24 följande:
    Kan tänka mig att du som hatar din egen ras trivdes bland svartingarna.

Det finns bara ett afrikansk land som någonsin fungerat, Sydafrika när vita hade makten.
    När negrerna har kontroll så ser vi hur det går.
    O ja, jag/vi trivdes alldeles utmärkt, och jag värderar högt möjligheten att fritt kunna välja, var jag för tillfället trivs med att leva.

Så avskaffa alla landsgränser, dom är ändå bara till för att makthavare ska kunna leva i lyx och överflöd, och hålla undersåtar som dig på mattan och att lyda sin ledare, ser faktiskt lite önskan att du ska få bli vit undergiven slav, över dig.
  • Världsmedborgare
    FrozenDream skrev 2016-11-12 09:13:21 följande:
    Javisst kan man välja att förenkla det till hat och hudfärg. Det är inte alla som har förmågan att se världen i mer än svartvitt. Det är mycket enklare att klistra sin egen världsbild på andra människor än att försöka förstå det mer komplexa i att människor är olika.
    Clinton är god och Trump är ond. Ja det blir enkelt och bra så slipper man bekymra sig mer om saken än att kasta okvädingsord efter de som inte håller med.

En tyst revolution verkar på gång ute i världen. Istället för att försöka förstå VARFÖR från DERAS synhåll, inte vad man själv tycker sig veta, så kastas det nedsättande ord hej vilt på de som röstar för förändring. 

Tyskland går till val snart. Frankrike också. Två länder där missnöjet växer bland väljarna.
    Jag har aldrig haft nåt till övers för H Clinton, så inkludera inte mig i det.

Och du menar väl inte på allvar att du tror det ska komma nåt gott ur att rösta fram missnöjespartierna?
    I så fall får du nog plugga historia och sen i nutid titta på vad det lett till i Ryssland, Ungern, Polen, och nu även Turkiet.
    Du behöver inte tveka det minsta, det går som alltid käpprätt åt h-vete, om den typen av partier får makten.
    Men visst, rösta du fram dom, sen kan du alltid minnas den här tiden, den när du fritt kunde uttrycka dig, för den möjligheten kommer snabbt att tas ifrån dig.

Själv är jag så gammal att jag inte ens kommer att bli påverkad av vilka dumheter ni hittar på.
    Jag har möjligheter att välja annat ställe att leva på, ingen ekonomi att bekymmra mig över, så det får väl bli nån trevlig plats, där jag/vi kan avnjuta paraplydrinkar i skuggan av palmerna, och på behörigt avstånd beskåda eländet ni ställt till med.
  • Världsmedborgare
    Anton Chigurh skrev 2016-11-12 09:19:05 följande:
    Jag har en kompis som jobbar med telekommunikation, hyfsat högt upp i hierarkin, och han vistades tidigare i olika länder på den afrikanska kontinenten, och visst, nu hade han förvisso en del privilegier som varandes chef av litta högre dignitet, men han trivdes inte med klimatet, och då menar jag inte temperatur, mängden vattenånga i atmosfären (aka luftfuktighet) o likn, men det tror, eller hoppas jag åtminstone, att du begriper, och det han såg med egna ögon av kvinnoförtryck och det bemötande han och hans (i detta fall svenska kollegor och medarbetare), det lämnade en hel del å önska. 

Nu är detta iofs över 10 år sen så hur det är nu, det vet jag inte, och mina uppgifter här är ju andrahandsuppgifter - med allt vad det innebär - men icke desto mindre, VMB, så är det inte "guld och gröna skogar" vad gäller "omvänd" rasism utomlands. Vilket jag tycker mig läsa i dina inlägg. Vita, eller grisrosa, mänskor ses inte med blida ögon överallt. 
    Klart som fan det finns minst lika mycket skit där som här, och på flera ställen långt mer än här.
    Men varför dra dit, när det finns ställen som inte dras med dessa problem?
    Själv har jag mött båda sidor, och det är inte annorlunda där än här, alltså att bara välja vänner och umgänge man trivs med.

Det är sällan som det framställs i media, utan precis som här, d.v.s att problemen vi matas med, dom gäller inte överallt i ett land.
    Lika lite som de förortsproblem vi har här, skulle vara nåt slags landsproblem som vi dras med i Sverige, som vissa vill framställa det, lika lite gäller problem i länder i Afrika oftast inte annat än regionalt.

Kanske mer i Afrika än nån annanstans i Världen, och du vet säkert åxå varför, alltså att vi vita har varit och pillat i deras tidigare uppdelning av landsområden.

Somalia är ett bra exempel på det., men varför det orkar jag inte dra.
    Tror Al Jazeera har en bra dokumentär liggande på sin hemsida om det, om du vill veta mer.
  • Världsmedborgare
    Fleraliv skrev 2016-11-12 11:29:51 följande:
    Tycker många överreagerar här och på andra ställen. USA har gjort sitt val. låt oss vänta och se vad som sker ...
    Det kanske är precis tvärtom, att folk reagerat försent, det har vi iaf gjort här i Europa, ser det ut som, och det gjorde dom i Ryssland, Ungern, Polen och Turkiet med..., tvivlar värst många vill se Sverige gå samma väg, och inte nån amerikan heller.
Svar på tråden D Trump :( The end..