Flash Gordon skrev 2017-02-05 23:02:14 följande:
Nä, det är faktiskt inte alls vad domslutet innebär. Domen har överhuvudtaget inget att göra med om dekretet är lagligt eller olagligt. Domen berör inte ens hela dekretet.
Men jag förstår att det är den bilden av det hela som man får om man bara läser nyheterna på svenska.
Såväl dekret som domslut finns faktiskt att googla fram och ta sig genom om man vill.
Det är givetvis inte Trump själv som skrivit ihop texten utan jurister inom det republikanska partier.
Och återigen - domen handlar inte om huruvida dekretet är lagligt eller inte.
Kalla det vad du vill, Trumps order är för tillfället upphävt, och kan komma att vara det under lång tid, vilket just nu ser ut att vara det mest sannolika.
Och att det beror på Trumps oförmåga att ta till sig hur demokratin fungerar i USA, det kan du inte förneka.
Det spelar ingen roll att det är jurister som skrivit ihop texten, ordern kom från Trump vad innebörden i texten skulle vara, så juristerna hade bara att försöka skriva ihop nåt som kunde fungera.
Mem jag tror säkert hans jurister varnade för den här utgången, men att dom inte fick gehör för det.
Just för att Trump ännu inte förstått att han inte är LAGEN, och inte kan beordra varken USA eller omvärlden att följa hans order.
Nu är just det här mest som lite bråk i sandlådan, där omvärlden kan sitta och beskåda spektaklet, så det betyder inte värst mycket för oss utanför USA..
Men det kan bli långt mer farligt om Trump forsätter att tro att han kan beordra världens ledare, bara det att han använder Twitter för sina egna högst personliga åsikter, kan bli det som utlöser svårlösta konflikter.
Jag hoppas förstås att han får så mycket att göra med inhemska problem, att Världen får vara någorlunda ifred för Trumps oförutsägbara nycker.
Det ska bli riktigt intressant att se hur han tänker lösa byggandet av de två tidigare stoppade oljeledningar som han nu lovat ska byggas.