FDFMGA skrev 2017-01-21 11:18:17 följande:
Det skulle vara intressant att se förhållandet mellan den sammanlagda exporten, importen och den inhemska tillverkningen. Ju högre andel som är inhemsk produktion desto mindre viktigt borde bytesbalansen vara.
Min morfar sa förresten att Maaaade in Jaaapan betydde att det bara var skräp, krimskrams. Jag tror inte att det är som krimskramsproducenter Kina/Asien är en utmaning för USA och oss. Ericsson är på väg att komkurreras ut av Huawei, datorer, elektronik, miljöteknik.
I mångt och mycket är det Asien som håller på att ta över teknikutvecklingen. Trumps försök att bromsa eller backa utvecklingen genom att införa en Trabantekonomi kommer - hoppas jag - att fungera som ett exempel på att ökad inskränkthet inte är en lyckad metod att möta globala utmaningar.
Jag tror det var S som en gång hade parollen "Ökad jämlikhet", det syftade åtminstone till något positivt, nationalismens underförstådda "Ökad inskränkthet" innebär inte enbart inskränkthet gentemot andra utan även mot oss själva.
Det är inte bara Katerina Janouch som efterlyser en stark ledare, som ser de öppna samhällena som svaga. I sitt tal igår bröt Trump mot en mångårig tradition, han nämnde inte den "fria världen". Det kommer att bli några spännande och betydelsefulla år framöver. Ska vi själva få en regering som har integrerat parollen "ökad inskränkthet" i sin politik eller får vi till en regering bestående av partier som försöker värna det öppna samhället och ett socialliberalt tänkesätt.
Utvecklingen är verkligen märklig. Jag minns Berlinmurens fall och den utvecklingsoptimism som fanns då, idag finns det i stället alltför många rädda människor som vilset ropar efter en stark ledare.
Utvecklingen, den som varit vad gäller tillverkning och jobb, och som nu är på väg från Kina över till andra lågprisländer.
Den var det faktiskt USA som började med, sen tog Japan över och gjorde det lite bättre, och sen kom Kina och dom hade verkligen gjort sin läxa, och visste verkligen hur man änvände det kapitalistiska systemet till sin fördel.
Men USA bara klagar på att andra kopierar, stjäl deras produkter, tar över deras industrier o.s.v, men va fan, det var ju precis det som gjorde USA så framgångsrika, och som sen Japan och därefter Kina gjort så mycket bättre.
Och alla andra länder gör ju lite av samma sak, men ingen vill erkänna öppet att industrispionage behövs för att konkurrera och produktutveckla.
Fast det känns förstås extra surt för USA att alla andra nu ger igen med samma mynt, och skiter i patent och andra rättigheter.
Och skulle alla spela efter reglerna, då hade vi inte sett den teknik och produktutveckling vi har sett och som vi idag.
Så för min del kan dom lika gärna avskaffa revirpissandet, då inte vi gräsrötter har någon som helst fördel av att utvecklingen avstannar.
Den här "brottsligheten" ger istället fattiga länder en möjlighet att hävda sig och bygga upp sin välfärd, som t.ex Indien med sina billiga läkemedel som alla nu drar nytta av att kunna använda.
Men inga träd växer upp till himlen, så även Kina kommer att få problem att hävda sig mot alla nya lågprisländer.
Dock så är dom bättre förberedda och mer pålästa om vilka problem som väntar.
Sså dom har förstått vikten av att själva få in mer än en fot på dessa markander och i dessa länder, nåt som USA inte ens än verkar förstå.
Därför kan vi se hur Kina etablerar sig stenhårt i Afrika, för Afrika kommer att bli nästa Kina, var så säkra på det.