Inlägg från: The one in Blue |Visa alla inlägg
  • The one in Blue

Vaccination kattunge

Kan du inte köpa av någon lite seriösare? Du kanske inte vill satsa på en raskatt men det finns ju något mer seriösa uppfödare av huskatter i alla fall. Tror jag gav ca 2000 för min långhåriga huskatt och då var hon både besiktigad, chippad och vaccinerad. Dumt att stötta de sämsta liksom.

• The one in Blue
    Domesticgoddess skrev 2016-11-06 11:44:58 följande:

Du har helt rätt, det är just att stötta de oseriösa jag vill undvika.

Har inte haft källing på många herrans år så har väldigt dålig koll på vad som är "normalt" eller seriöst i sammanhanget, det var därför jag ville förhöra mig lite.

Visste inte att det fanns uppfödare av huskatter, goda nyheter! Du har inte möjligtvis tips på någon sådan i södra Sverige? Har försökt googla på det tidigare men utan framgång.

Alltså uppfödare och uppfödare. Med det menar jag mest folk som parar medvetet och inte bara säljer de ungar som blir av deras okastrerade utekatter. Hon jag löpte av ägde både mamman och pappan själv även om jag tvivlar på att föräldrarna hade genomgått alla de tester som är brukliga inom raskattsaveln. En "riktig" uppfödare skulle nog inte gilla att jag kallade huskattsaveln för uppfödning men det finns ju dåligt och mindre dåligt så att säga.

Min "uppfödare" bor i Västsverige och jag har tyvärr inga tips på någon söderut. Men du brukar kunna se på annonser på t.ex blocket vilka som är mer seriösa. Här är några saker du kan hålla utkik efter:
    - Katterna ska vara chippade, vaccinerade och besiktigade av leg vet.
    - Båda föräldrarna ska _helst_ vara kända av "uppfödaren."
    - Katterna ska inte vara för billiga.
    - "Uppfödaren" ska vara mån om var katterna hamnar.
    - Inga katter ska säljas före 12 veckors ålder
Svar på tråden Vaccination kattunge