• Domesticgoddess

Vaccination kattunge

Hoppas någon här har bättre koll på kattungars vaccinationer än jag.

Överväger att köpa en liten misse (huskatt) som i så fall ska flytta in hos mig i mitten av december, kommer då att vara 15 veckor.

Nuvarande ägare har inte för avsikt att vaccinera innan flytt och mig veterligen ska första vaccinationen ske vid 8-9 veckor och den andra 3-4 veckor därefter.

Är dessa tidsangivelser lite flytande eller är det riskfyllt för misse att få sin första vaccination först vid 15 veckors ålder? Ska tillägga att hon kostar 1000 kronor, är detta ett överpris för en ovaccinerad och ochippad bondis?

Mitt förstahandsval hade varit en katt från katthem men det fungerar inte då jag vill kunna ha med henne (kastrerad såklart) på sommarboendet, där hon ska få vara i trädgården när hon vill. Katthemmen där jag bor är stenhårda med att katterna endast adopteras som innekatter.

Tacksam för råd, blir lite tveksam kring hur seriös nuvarande ägare är..de säljer även en långhårig unge som de vill ha 3000 för, även denna ovaccinerad etc. Känns lite som att det kanske är mer pengar än katternas väl och ve som är prio?

• Svar på tråden Vaccination kattunge
  • The one in Blue

Kan du inte köpa av någon lite seriösare? Du kanske inte vill satsa på en raskatt men det finns ju något mer seriösa uppfödare av huskatter i alla fall. Tror jag gav ca 2000 för min långhåriga huskatt och då var hon både besiktigad, chippad och vaccinerad. Dumt att stötta de sämsta liksom.

• Domesticgoddess

Du har helt rätt, det är just att stötta de oseriösa jag vill undvika.

Har inte haft källing på många herrans år så har väldigt dålig koll på vad som är "normalt" eller seriöst i sammanhanget, det var därför jag ville förhöra mig lite.

Visste inte att det fanns uppfödare av huskatter, goda nyheter! Du har inte möjligtvis tips på någon sådan i södra Sverige? Har försökt googla på det tidigare men utan framgång.

• Hemlösa kattmamman

Det är inte farligt att vaccinera kattungen senare. Katthemmen vaccinerar vuxna katter, jag har hjälpt hemlösa katter i fyra år och jag vaccinerar katterna då de kommer till mig då är de också vuxna.

Det finns inga seriösa huskattsuppfödare, men den här verkar vara mer oseriös än de flesta. Våga ställa krav! Vill du verkligen ha en katt från ett katthem tycker jag du ska satsa på det, du behöver inte berätta att ni tänker ha katten ute på landet. Just i utekatts frågan tycker jag katthemmen är helt rabiata och då hjälper jag ändå hemlösa katter själv och har volontärjobbat på katthem.

• The one in Blue
    Domesticgoddess skrev 2016-11-06 11:44:58 följande:

Du har helt rätt, det är just att stötta de oseriösa jag vill undvika.

Har inte haft källing på många herrans år så har väldigt dålig koll på vad som är "normalt" eller seriöst i sammanhanget, det var därför jag ville förhöra mig lite.

Visste inte att det fanns uppfödare av huskatter, goda nyheter! Du har inte möjligtvis tips på någon sådan i södra Sverige? Har försökt googla på det tidigare men utan framgång.

Alltså uppfödare och uppfödare. Med det menar jag mest folk som parar medvetet och inte bara säljer de ungar som blir av deras okastrerade utekatter. Hon jag löpte av ägde både mamman och pappan själv även om jag tvivlar på att föräldrarna hade genomgått alla de tester som är brukliga inom raskattsaveln. En "riktig" uppfödare skulle nog inte gilla att jag kallade huskattsaveln för uppfödning men det finns ju dåligt och mindre dåligt så att säga.

Min "uppfödare" bor i Västsverige och jag har tyvärr inga tips på någon söderut. Men du brukar kunna se på annonser på t.ex blocket vilka som är mer seriösa. Här är några saker du kan hålla utkik efter:
    - Katterna ska vara chippade, vaccinerade och besiktigade av leg vet.
    - Båda föräldrarna ska _helst_ vara kända av "uppfödaren."
    - Katterna ska inte vara för billiga.
    - "Uppfödaren" ska vara mån om var katterna hamnar.
    - Inga katter ska säljas före 12 veckors ålder
  • viseversa

Ja det är dyrt och oseriöst. Köp en katt som fått dom vaccinationer den ska ha och även är chippad.

• Domesticgoddess

Tack för era svar och råd!

Jag har dragit öronen åt mig och ska istället besöka två små pojkar vars ägare verkar väldigt mycket mer seriös i veckan :)

Svar på tråden Vaccination kattunge