• nyhär

Vad får man säga

Vad är det ok att säga och vad kan bli straffet ? 

Om två personer pratar om en   tredje person och den tredje personen hör det.  Vad får de två personerna säga, eller kan de säga vad som helst eftersom de inte pratar direkt med den tredje personen ? 

M v h 

• Svar på tråden Vad får man säga
  • Kjell2
    nyhär skrev 2016-11-05 18:59:45 följande:

Vad är det ok att säga och vad kan bli straffet ? 

Om två personer pratar om en   tredje person och den tredje personen hör det. A Vad får de två personerna säga, eller kan de säga vad som helst eftersom de inte pratar direkt med den tredje personen ? 

M v h 

Kolla ärekränkning och förtal, BrB 5.kap
  • nyhär
    Kjell2 skrev 2016-11-05 19:31:23 följande:
    Kolla ärekränkning och förtal, BrB 5.kap
    Så det är inte ok att säga nästan vad som helst i ett privat samtal ? 

M v h 
  • Kjell2
    nyhär skrev 2016-11-05 19:41:04 följande:

Så det är inte ok att säga nästan vad som helst i ett privat samtal ? 

M v h 

Nej, det är inte ok att säga vad som helst.
  • Johan75

Det allra mesta är ok att säga. Det är nog lättare att prata om vad ni inte får säga. 

Behold, i come as a thief.
  • nyhär

ok lite obetänksam som man är pratar jag och en kommpis vi pratar lite om andra människor. Sedan pratar vi om en tredje person jag häver ur mig något i stil med att personen har skitit ut 10 svarta griskultingar, som den här har varit föräldrarledig för.  Tredje personen som jag pratar om KAN ha hört det här. Det hände  på mitt arbete.  Och jag inser att det var  korkat av mig. tredje personen har invandrarbakgrund om det kanske kan användas emot mig ?? 

M v h 

• Kjell2
    nyhär skrev 2016-11-05 19:56:05 följande:

ok lite obetänksam som man är pratar jag och en kommpis vi pratar lite om andra människor. Sedan pratar vi om en tredje person jag häver ur mig något i stil med att personen har skitit ut 10 svarta griskultingar, som den här har varit föräldrarledig för.  Tredje personen som jag pratar om KAN ha hört det här. Det hände  på mitt arbete.  Och jag inser att det var  korkat av mig. tredje personen har invandrarbakgrund om det kanske kan användas emot mig ?? 

M v h 

Lagligt spelar det ingen roll om den du pratar om hör eller inte.

Men kan du inte lista ut själv om det du sa var ok eller inte?
  • Odbdi1937

Wow! Riktigt vidrigt sagt av dig. Tror iofs inte du blir anmäld för det, men den personen kan ju gå till chefen och de flesta ställen har väl nån policy om rasism så då blir det inte så kul för dig.

• nyhär
    Kjell2 skrev 2016-11-05 19:58:53 följande:
    Lagligt spelar det ingen roll om den du pratar om hör eller inte.

Men kan du inte lista ut själv om det du sa var ok eller inte?
    vad menar du spelar ingen roll ? det är först om den tredje personen hör som den kan använda lagen emot mig ?  Tycker som jag sa att det var dumt sagt i övrigt vet jag inte alls. 

M vh  
  • nyhär
    Odbdi1937 skrev 2016-11-05 20:00:13 följande:

Wow! Riktigt vidrigt sagt av dig. Tror iofs inte du blir anmäld för det, men den personen kan ju gå till chefen och de flesta ställen har väl nån policy om rasism så då blir det inte så kul för dig.

På vilket sätt blir det inte kul ? Svara bara om du vet fakta och inte gissar. 

M vh 
  • Kjell2
    nyhär skrev 2016-11-05 20:10:31 följande:

vad menar du spelar ingen roll ? det är först om den tredje personen hör som den kan använda lagen emot mig ?  Tycker som jag sa att det var dumt sagt i övrigt vet jag inte alls. 

M vh  

Om du läser 5 kapitlet i Brottsbalken så ser du att det inte finns något krav att den du pratar om hör.
  • nyhär
    Kjell2 skrev 2016-11-05 20:14:30 följande:

Sen kan det räcka för ett avsked.

för vad ? och utan varning eller liknanade ?  Är det här fakta eller gissar du ? 

M v h 
  • nyhär
    Kjell2 skrev 2016-11-05 20:14:30 följande:

Sen kan det räcka för ett avsked.

för vad ? och utan varning eller liknanade ?  Är det här fakta eller gissar du ? 

M v h 
  • Kjell2
    nyhär skrev 2016-11-05 20:15:57 följande:

M v h 

Beror på arbetsgivaren, kanske ingenting, kanske en varning, kanske avsked. Har du ingen fast tjänst så kan ag bara låta bli att förlänga eller ge timmar.
  • nyhär
    Kjell2 skrev 2016-11-05 20:19:05 följande:
    Beror på arbetsgivaren, kanske ingenting, kanske en varning, kanske avsked. Har du ingen fast tjänst så kan ag bara låta bli att förlänga eller ge timmar.
    det kan han göra för att han inte gillar min skäggväxt med, låter som om du spekulerar här ?   Om jag är fast/ tillsvidare anställd   så kanske det blir lite svårare för han, han får nog bevisa att det är någon form av problem och kanske ge mig flera varningar innan ?

M v h  
  • Kjell2
    nyhär skrev 2016-11-05 20:23:05 följande:

det kan han göra för att han inte gillar min skäggväxt med, låter som om du spekulerar här ?   Om jag är fast/ tillsvidare anställd   så kanske det blir lite svårare för han, han får nog bevisa att det är någon form av problem och kanske ge mig flera varningar innan ?

M v h  

Ja, eller så ser ag så pass allvarligt på den typen av kommentarerna om kollegor att du åker ut.
  • Jsgab1075

På vårt företag är det nolltolerans för sådan typ av kränkning som du har utsatt din kollega för och du hade riskerat avsked. Vad ditt jobb har för policy och om HR tar tag i saken vet du bättre än oss så det är klart att det blir spekulationer. Om du verkligen mår dåligt av det här föreslår jag att du ber din kollega om ursäkt, men du kanske bara är rädd om ditt eget skinn, då får du väl vänta och se vad som händer. Kan dock säga att en f.d. kollega till mig fick sparken över opassande kommentarer till resten av oss. Han hade med fast anställning och tyckte att han får väl säga vad han vill. Chef och HR tog klagomålen på fullt allvar och efter två veckor var han borta.

Svar på tråden Vad får man säga