• Anonym (Ok)

*Långt* Hur resonerar Tingsrätten?

Att det är jobbigt när man inte kan samarbeta förstår jag verkligen, men jag blir ändå lite undrande när jag läser din text...

1) det är väl inget konstigt att ni ska ha fasta tider i schemat? Sen är det såklart tråkigt om man känner att dem andra hindrar flexibilitet bara för att jävlas. Men det kan ju också vara så att han har annat planerat. Du kan ju inte begära att få ett schema som DU får ändra helt fritt och han ska bara nicka och le...

2) en vuxen människa behöver verkligen inte kalla dig för mamma. Det är varken konstigt eller sabotage. Ditt barn stöter säkert på många vuxna som väljer att prata om dig med ditt namn. Ditt barn är dessutom så gammalt att han har koll på det. Inga problem.

3) att pappan säger 'se till att din mamma tar hand om dig nu' och 'ring om det är något' är inte heller så illa. Knappast grund för att sabotera ert förhållande. Jag förstår att man säkert kan säga det på olika sätt, men jag tycker annars det är lite gulligt faktiskt. Jag tycker det låter som att pappan vill känna och visa att han är en fullgod förälder även om han bara har barnet varannan helg.

Att ditt barn blir ledset av att åka till dig... Tror du inte det är en reaktion på en infekterad situation? Hur pratar du om pappan till barnet? Förstår ert barn hur illa du tycker om pappan, att du anser att hans relation till pappan förstör er relation?

Hade jag varit du så hade jag nog backat lite, försökt vara lugn och positiv inför ditt barn. Sluta läsa in extra hemskheter i saker som kanske faktiskt inte är så illa. Det är mycket möjligt att din reaktion på pappans ord är värre för barnet än själva orden...

Fortsätt söka positiv kontakt med pappan. Kanske kan du lära honom att öppna upp till samarbete genom att vara en god förebild!

• Anonym (Ok)
    Anonym (Villrådig) skrev 2016-11-05 09:38:01 följande:

Märkligt att ingen verkar förstå att barnet far illa av hur pappan agerar...

Och vissa saker som det här med att sluta kalla en förälder för mamma eller pappa finns det domar på som visar att rätten tar det högst allvarligt om det är en del av att försöka sätta dem andra föräldern utanför. Ville mest visa ett exempel här.

Det verkar som att ingen här har kunskap utan skjuter från höften.

Du verkar tycka att vi som kommer med andra förslag på hur man kan se på situationen inte vill hjälpa... Jag ville faktiskt hjälpa dig med mitt inlägg. Jag tror att det är väldigt lätt att bli låst när man är mitt i en infekterad umgängestvist. Och tyvärr sånär ju då den stora förloraren barnet. Jag försökte bara se saker mer objektivt och ibland måste man själv vara den som startar en positiv förändring även om det känns orättvist just då.
Svar på tråden *Långt* Hur resonerar Tingsrätten?