• Anonym (123)

Någon som gått igenom en boendetvist?

Anonym (Råd) skrev 2016-11-03 16:03:59 följande:

Barnet visar just nu att hon inte mår bra, och vi tycker inte mamman tar det på allvar. Skolan larmar och är även dom oroliga men dom bor för långt bort för att vi ska kunna göra något. Min man försöker prata med sitt x som själv beter sig som en trotsig tonåring!! 

Det har pågått såpass länge nu att vi ser inget slut och vi ser inte att hon mår bättre vilket gör att vi börjat överväga detta efter vad socialen sa till oss. 

Men det är verkligen som du säger, sista utvägen känner vi, ett otroligt svårt beslut att ta! Hur gammal är din sambos barn? När får ni svar?

Vad säger barnet? Hur gammal är hon? Har hon någon åsikt om vem hon vill bo hos?

OM en tvist startas och OM pappan kräver boendet, HUR tänker han att barnet ska kunna upprätthålla kontakt och umgänge med de personer som bor där barnet bor nu, och som är viktiga för barnet? (Dvs. inte personer som pappan anser är viktiga.)
  • Anonym (123)
    Anonym (Råd) skrev 2016-11-03 18:23:19 följande:

Hon är 9 år och hon har i perioder sagt att hon vill flytta hit och varit väldigt ledsen. Hon har även ringt till pappa för inte alls längesen och sagt att hon ville komma hem. Dock har vi svårt att prata med henne om det ordentligt eftersom om hon säger till mamman att vi frågat osv så kommer hon bli skogstokig!

All hennes släkt bor i den kommunen vi bor i vilket kommer ge henne mer umgänge med hennes släkt (som hon saknar) och umgänget tänker vi ändras att mamman har vh samt lov, så som vi har det just nu.

Mamman flyttade och då började dottern må sämre när hon slutade ha vv boende. Vi tänker såklart på hennes kompisar som är viktiga för henne därför tänker vi inte starta något innan hon fått säga sitt och förstår ordentligt vad en flytt innebär

Hon borde få prata med skolsyster eller en kurator. Det låter som om hennes situation inte alls är bra.
  • Anonym (123)
    Anonym (Råd) skrev 2016-11-04 12:21:12 följande:

Ja min man ska ta upp med skolan ang kurator.

Vi frågade henne förut att om hon fick välja i hela världen, vart hon då ville bo. Då skrek hon: Ni försöker övertala mig att flytta hit så jag aldrig mer får träffa min mamma!!... Exakt samma ord som mamman använt...

Jag tror att ni ska låta bli att prata om det. Låt henne prata ut med kurstorn istället. Det är jobbigt för henne att sitta i kläm mellan er.
Svar på tråden Någon som gått igenom en boendetvist?