Orkar inte mer...
Håller med sextiotalist här. Jag hade backat från alla "måsten" i uppfostran och låtit pappan ta det. Självklart fortsätt markera vid dåligt uppförande och användande av sådant språk som du beskriver men om det är dig han mestadels "går igång på" hade jag helt minimerat de tillfällena så mycket som möjligt.
PS. I mina ögon är "städa rummet och bädda" varannan dag faktiskt mer åt det "orimliga" hållet. Bädda sängen med överkast görs inet alls. Bädda iordning täcket så det ser fint ut görs när gäster kommer men inte annars. Tvärtom så lämnar vi täckena vikta åt sidan eftersom det hjälper mot kvalster tex. Bäddas sängen efter att man sovit i den så bäddar man även för att kvalstren frodas..
Städning - här plockas det värsta bort på kvällen, och sedan är det väl rimligt att en mer ordentlig städning görs en gång i veckan.
I övrigt - hur gammal är pojken (du har skrivit hen ibland och han ibland, därav jag uppfattar det som en pojk)?
Får ni inte bukt med detta hade jag inte velat ha mina barn där när han kom. Å andra sidan är det förmodligen pojkens syskon.. Hade det varit dina sedan tidigare hade jag valt att flytta. Gemensamma barn är svårare och syskondelen måste tas i beaktning.. Helt klart är ju att det inte räcker med att säga ifrån. Vad får han för konsekvenser?