• johannapannkaka

Varför vägrar han plötsligt flaska?

Min son som är 8 mån har för ca 1 mån börja vägra ta flaska med ersättning (han äter gröt och annan mat med) sen han började äta hela mål mat och gröt för ca 1 mån sen har flaskan inte vart lika rolig. ibland skrattar han bara och leker med flaskan, ibland biter han i nappen och skakar den, kanske smakar lite ibland men han dricker aldrig upp.. händer kanske 1-2 ggr i veckan. vanlig mat och gröt äter han glädjeligen. tror ni att det kan vara tänder pågång? fas? han började med dethär innan han kom in i en fas.. bitar ofta på fingrarna när han får gröt med. svårt att ge han vätska då han bara vill bita på nappen eller bara trycker bort flaskan.. /:

• Svar på tråden Varför vägrar han plötsligt flaska?
  • Birgitta02

Han kanske inte är hungrig? Varför har du inte börjat med välling? Men du har säkert ett bra skäl till det. Själv slutade jag med ersättning och började med välling som är mer mättande. Testa med det kanske?

• johannapannkaka

han får gröt på morgonen vid 8, sen ersättning vid 11 men han vägrar så då bruka jag ge mat istället efter att jag testat ett tag och han äter upp all mat så nog är han hungrig. välling har han aldrig tyckt om.. hade gärna gett välling om han gillade det /: han måste inte äta ersättning och ta flaska.. börjar inse att jag nog måste sluta med det nu.

• Birgitta02
    johannapannkaka skrev 2016-11-01 11:41:06 följande:
    han får gröt på morgonen vid 8, sen ersättning vid 11 men han vägrar så då bruka jag ge mat istället efter att jag testat ett tag och han äter upp all mat så nog är han hungrig. välling har han aldrig tyckt om.. hade gärna gett välling om han gillade det /: han måste inte äta ersättning och ta flaska.. börjar inse att jag nog måste sluta med det nu.
    Det är nog lika bra att sluta ge flaska om han nu inte gillar det. Men liiiite konstigt att han så ung bara gillar mat. Men barn är ju olika. Det kan också vara så att ersättningen inte ger den mättnad han behöver, och det vet han om och därför vägrar ersättning. Och den kanske inte heller faller honom i smaken överhuvudtaget nu när han fått fart på smaklökarna :).
  • Magdalena03
    Birgitta02 skrev 2016-11-01 11:29:05 följande:

Han kanske inte är hungrig? Varför har du inte börjat med välling? Men du har säkert ett bra skäl till det. Själv slutade jag med ersättning och började med välling som är mer mättande. Testa med det kanske?

Varför ge välling?

Jag har aldrig gett mina barn välling.
  • Magdalena03

Jättebra att han inte vill ha flaska!

Ge honom riktig mat istället. Finns ju jättebra barnmat att köpa om man inte vill göra själv.

• Birgitta02
    Magdalena03 skrev 2016-11-01 11:55:33 följande:
    Varför ge välling?
    Jag har aldrig gett mina barn välling.
    JAG gjorde det, och många med mig. Du gjorde inte det. Det funkar ju individuellt.
  • Miriami

Har en flicka på 9månader som inte tycker om flaskan så mycket längre. Det kanske blir max 2 gånger på en hel dag som det funkar. Ingenting att oroa sig för så länge barnet vill äta vanlig mat och gröt osv. Jag ger vatten i en pipmugg och det går bra. För vätska behöver dom.

Det kanske är vanligare bland flaskbarn att de inte är så intresserade av flaskan när de börjar äta vanlig mat.

• fjanten

Vår pojke har också vägrat flaska dagtid sedan han blev 7 månader (han accepterar den tidig morgon och precis innan han somnar för natten), han är 10 månader nu. Det är bara att ge sånt som barnet vill ha! Gröt på morgon, lunch och middag, frukter/grönsaker till mellanmål, gröt på kvällen o.s.v. Tänk på att det är viktigt att få i honom gröt som är järnberikad (köpt är det, men man får ha i exempelvis paltbröd om man gör gröten själv). Ersättningen är ju en viktig källa till järn, bland annat, så det kan vara bra att fortsätta med gröten om han accepterar

För övrigt är ersättningen betydligt mer näringsrik än välling, så det är bättre att ge det ändå (menar när du säger att han ratar vällingen).

• fjanten

Menar alltså exempelvis hemlagad mat eller burkmat till lunch och middag

• Magdalena03
    Birgitta02 skrev 2016-11-01 12:06:48 följande:

JAG gjorde det, och många med mig. Du gjorde inte det. Det funkar ju individuellt.

Känns onödigt att ge barn välling som innehåller en massa mjöl, bättre ge riktig mat.

Senaste forskningen tyder också på att vällingen orsakar glutenintolerans.

Välling ges bara i Sverige och vi har högst andel barn i världen med glutenintolerans.
  • Nyfikna72

Får barnet vanlig mat så är det klart som korvspad att det tröttnar på flaskmat........det är ju bara fortsätta med mat på tallrik om det fungerar bättre. Våra två yngsta började också med vanlig mat i den åldern. Välling har jag aldrig förstått vitsen med, känns mest som nå substitut att ha i flaskan så de kan behålla just flaskan.

Svar på tråden Varför vägrar han plötsligt flaska?