Inlägg från: Blocksten |Visa alla inlägg
  • Blocksten

Tvist om väg

Hej allihop!
    Jag är ny på forumet, men jag hoppas att denna tråd är i korrekt underforum, annars får gärna en administratör flytta denna.

Jag och min granne har dessvärre hamnat i konflikt. Jag har försökt lösa detta med honom utan lycka. Det är självklart pengar med i bilden som försvårar det hela.

Vi bestämde oss för att bygga en gemensam väg/parkering som ligger till ca 99% på min tomt. Vi skrev ett servitut och han beslutade sig för att ta hand om den praktiska biten, alltså själva bygget av vägen. Vi bestämde oss för att dela på samtliga kostnaderna. 

När sedan vägen är byggd så säger grannen att kostnaden blev x mycket och vill att betalar honom. Jag begär då att få kvitton på bygget, det visar sig då att dessa inte finns. Han har på eget bevåg byggt vägen "svart". Jag förklarar då att jag aldrig gått med på att vägen ska byggas svart, då den ligger på min tomt vill jag veta att bygget är korrekt utfört och lagligt. 

Han har nu gjort egna fakturor som han skickar till mig titt som tätt. Dessa har jag som sagt valt att inte betala.

Jag funderar därför på att riva vägen och lägga en gräsmatta. Har jag lagligt stöd för detta?

Med vänlig hälsning
    /Blocksten

• Svar på tråden Tvist om väg
  • Blocksten
    Kjell2 skrev 2016-10-27 20:14:50 följande:

Hänger bla på vad som står i servitutet.

Ursäkta, jag missade att informera om följande.
    Jag kontaktade lantmäteriet angående servitutet, det sa att ingen ansökan om detta hade inkommit. Jag förklarade att vi hade fyllt i ansökan och att grannen sagt att han skulle skicka in ansökan. Lantmäteriet svarade att det inte finns något servitutet då ingen ansökan inkommit till dom.

• Blocksten
    Kjell2 skrev 2016-10-27 20:41:28 följande:
    Tja, då hänger det på hur mycket konflikt du vill ha med din granne. Absolut enklast är att erbjuda honom en skälig summa för vägen, ungefär som ni kom överens om.
    Ursäkta om jag låter otrevlig, men har du läst trådstarten? Ska jag betala honom för något att gjort på eget bevåg? 
  • Blocksten
    FruNyfiken skrev 2016-10-27 19:54:49 följande:

Jag är inte säker på att du verkligen kan riva vägen. Däremot ska du bestrida fakturan! Ända upp till rätten om det behövs! Då får din granne redogöra för varför allt är utfört svart, och det vill han inte!

Jag chansar på att han försöker bluff och jag lägger bara breven på en hög. Jag har inget emot att gå till civilrätt, men om jag kan undvika det så är det självklart att föredra.
  • Blocksten
    Kjell2 skrev 2016-10-27 21:09:33 följande:
    Du gav honom uppdraget att bygga en väg på eget bevåg. Vägen är byggd.

Men vill du ha krig med din granne så bestrid bara fakturorna. Dra han det till domstol så får det avgöras där.
    Jag förstår inte varför du bemödar dig med att skriva i denna tråd. Du saknar ju uppenbarligen juridiska kunskaper. Att ge en person ansvar betyder inte att låta personen begå lagbrott. 
  • Blocksten
    Kjell2 skrev 2016-10-27 21:41:59 följande:
    Vad har han begått för brott?
    Skattebrott/Skatteförseelse.
  • Blocksten
    Kjell2 skrev 2016-10-27 22:03:34 följande:
    Passa på och anmäl honom för det nu när du ändå går i konflikt med honom.
    Som sagt, varför bemödar du dig med att skriva i tråden? Du svarar varken på min frågeställning eller bidrar med juridiska kunskaper. 
Svar på tråden Tvist om väg