Tvist om väg
Hej allihop!
Jag är ny på forumet, men jag hoppas att denna tråd är i korrekt underforum, annars får gärna en administratör flytta denna.
Jag och min granne har dessvärre hamnat i konflikt. Jag har försökt lösa detta med honom utan lycka. Det är självklart pengar med i bilden som försvårar det hela.
Vi bestämde oss för att bygga en gemensam väg/parkering som ligger till ca 99% på min tomt. Vi skrev ett servitut och han beslutade sig för att ta hand om den praktiska biten, alltså själva bygget av vägen. Vi bestämde oss för att dela på samtliga kostnaderna.
När sedan vägen är byggd så säger grannen att kostnaden blev x mycket och vill att betalar honom. Jag begär då att få kvitton på bygget, det visar sig då att dessa inte finns. Han har på eget bevåg byggt vägen "svart". Jag förklarar då att jag aldrig gått med på att vägen ska byggas svart, då den ligger på min tomt vill jag veta att bygget är korrekt utfört och lagligt.
Han har nu gjort egna fakturor som han skickar till mig titt som tätt. Dessa har jag som sagt valt att inte betala.
Jag funderar därför på att riva vägen och lägga en gräsmatta. Har jag lagligt stöd för detta?
Med vänlig hälsning
/Blocksten