• Blocksten

Tvist om väg

Hej allihop!
    Jag är ny på forumet, men jag hoppas att denna tråd är i korrekt underforum, annars får gärna en administratör flytta denna.

Jag och min granne har dessvärre hamnat i konflikt. Jag har försökt lösa detta med honom utan lycka. Det är självklart pengar med i bilden som försvårar det hela.

Vi bestämde oss för att bygga en gemensam väg/parkering som ligger till ca 99% på min tomt. Vi skrev ett servitut och han beslutade sig för att ta hand om den praktiska biten, alltså själva bygget av vägen. Vi bestämde oss för att dela på samtliga kostnaderna. 

När sedan vägen är byggd så säger grannen att kostnaden blev x mycket och vill att betalar honom. Jag begär då att få kvitton på bygget, det visar sig då att dessa inte finns. Han har på eget bevåg byggt vägen "svart". Jag förklarar då att jag aldrig gått med på att vägen ska byggas svart, då den ligger på min tomt vill jag veta att bygget är korrekt utfört och lagligt. 

Han har nu gjort egna fakturor som han skickar till mig titt som tätt. Dessa har jag som sagt valt att inte betala.

Jag funderar därför på att riva vägen och lägga en gräsmatta. Har jag lagligt stöd för detta?

Med vänlig hälsning
    /Blocksten

• Svar på tråden Tvist om väg
  • FruNyfiken

Jag är inte säker på att du verkligen kan riva vägen. Däremot ska du bestrida fakturan! Ända upp till rätten om det behövs! Då får din granne redogöra för varför allt är utfört svart, och det vill han inte!

• Blocksten
    Kjell2 skrev 2016-10-27 20:14:50 följande:

Hänger bla på vad som står i servitutet.

Ursäkta, jag missade att informera om följande.
    Jag kontaktade lantmäteriet angående servitutet, det sa att ingen ansökan om detta hade inkommit. Jag förklarade att vi hade fyllt i ansökan och att grannen sagt att han skulle skicka in ansökan. Lantmäteriet svarade att det inte finns något servitutet då ingen ansökan inkommit till dom.

• Kjell2
    Blocksten skrev 2016-10-27 20:34:06 följande:

Ursäkta, jag missade att informera om följande.

Jag kontaktade lantmäteriet angående servitutet, det sa att ingen ansökan om detta hade inkommit. Jag förklarade att vi hade fyllt i ansökan och att grannen sagt att han skulle skicka in ansökan. Lantmäteriet svarade att det inte finns något servitutet då ingen ansökan inkommit till dom.

Tja, då hänger det på hur mycket konflikt du vill ha med din granne. Absolut enklast är att erbjuda honom en skälig summa för vägen, ungefär som ni kom överens om.
  • Blocksten
    Kjell2 skrev 2016-10-27 20:41:28 följande:
    Tja, då hänger det på hur mycket konflikt du vill ha med din granne. Absolut enklast är att erbjuda honom en skälig summa för vägen, ungefär som ni kom överens om.
    Ursäkta om jag låter otrevlig, men har du läst trådstarten? Ska jag betala honom för något att gjort på eget bevåg? 
  • Blocksten
    FruNyfiken skrev 2016-10-27 19:54:49 följande:

Jag är inte säker på att du verkligen kan riva vägen. Däremot ska du bestrida fakturan! Ända upp till rätten om det behövs! Då får din granne redogöra för varför allt är utfört svart, och det vill han inte!

Jag chansar på att han försöker bluff och jag lägger bara breven på en hög. Jag har inget emot att gå till civilrätt, men om jag kan undvika det så är det självklart att föredra.
  • Kjell2
    Blocksten skrev 2016-10-27 20:59:01 följande:

Ursäkta om jag låter otrevlig, men har du läst trådstarten? Ska jag betala honom för något att gjort på eget bevåg? 

Du gav honom uppdraget att bygga en väg på eget bevåg. Vägen är byggd.

Men vill du ha krig med din granne så bestrid bara fakturorna. Dra han det till domstol så får det avgöras där.
  • Blocksten
    Kjell2 skrev 2016-10-27 21:09:33 följande:
    Du gav honom uppdraget att bygga en väg på eget bevåg. Vägen är byggd.

Men vill du ha krig med din granne så bestrid bara fakturorna. Dra han det till domstol så får det avgöras där.
    Jag förstår inte varför du bemödar dig med att skriva i denna tråd. Du saknar ju uppenbarligen juridiska kunskaper. Att ge en person ansvar betyder inte att låta personen begå lagbrott. 
  • Kjell2
    Blocksten skrev 2016-10-27 21:28:43 följande:

Jag förstår inte varför du bemödar dig med att skriva i denna tråd. Du saknar ju uppenbarligen juridiska kunskaper. Att ge en person ansvar betyder inte att låta personen begå lagbrott. 

Vad har han begått för brott?
  • Blocksten
    Kjell2 skrev 2016-10-27 21:41:59 följande:
    Vad har han begått för brott?
    Skattebrott/Skatteförseelse.
  • Kjell2
    Blocksten skrev 2016-10-27 21:54:51 följande:

Skattebrott/Skatteförseelse.

Passa på och anmäl honom för det nu när du ändå går i konflikt med honom.
  • Blocksten
    Kjell2 skrev 2016-10-27 22:03:34 följande:
    Passa på och anmäl honom för det nu när du ändå går i konflikt med honom.
    Som sagt, varför bemödar du dig med att skriva i tråden? Du svarar varken på min frågeställning eller bidrar med juridiska kunskaper. 
  • FruNyfiken
    Blocksten skrev 2016-10-27 21:03:04 följande:
    Jag chansar på att han försöker bluff och jag lägger bara breven på en hög. Jag har inget emot att gå till civilrätt, men om jag kan undvika det så är det självklart att föredra.
    Givetvis försöker han bluffa! Men du kan inte bara lägga fakturorna på hög, då får ju han rätt gentemot dig! Du måste skicka tillbaka dem och ange att du bestrider dem!
  • Lilla Gs mamma

Om det inte finns ett servitut har du som ägare till det som skulle varit den tjänande fastigheten inte några skyldigheter gentemot din granne. Du kan alltså hindra tillträde till den del av vägen som ligger på din mark.

Alldeles oavsett hänger väl mycket på vilken relation du vill ha till din granne. Men för att skydda dig mot de krav han har i form av olika fakturor behöver du bestrida dem (skriftligt) och motivera att de inte motsvarar vad ni avtalat om. Finns det ett skriftligt avtal på hur vägen skulle anläggas, upprättat mellan er?

• Nyfikna72

Vad har det för betydelse att grannen gjort vägen själv ? Hade ni anlitat nån så kanske det hade blivit tre gånger så dyrt.......

• Lilla Gs mamma
    Nyfikna72 skrev 2016-10-28 15:43:49 följande:

Vad har det för betydelse att grannen gjort vägen själv ? Hade ni anlitat nån så kanske det hade blivit tre gånger så dyrt.......

Han (grannen) kan väl inte styrka sina kostnader, gissar jag. Kanske TS kunnat göra skatteavdrag om arbetet utförts vitt? Och om vägen är undermåligt utförd och det leder till skador kan det påverka rätt till ersättning från försäkringar.
  • Nyfikna72

Man gör inte en väg med enbart en spade så det känns ju lite som att grannen har både maskiner och kunskap. Dessutom har inte ts skrivit att vägen är undermålig på nåt vis så det känns ju mer som roten till allt agg är att grannen tar betalt för det själv.

• Castrup
    Blocksten skrev 2016-10-27 17:47:01 följande:

Vi bestämde oss för att bygga en gemensam väg/parkering som ligger till ca 99% på min tomt. Vi skrev ett servitut och han beslutade sig för att ta hand om den praktiska biten, alltså själva bygget av vägen. Vi bestämde oss för att dela på samtliga kostnaderna. 

När sedan vägen är byggd så säger grannen att kostnaden blev x mycket och vill att betalar honom. Jag begär då att få kvitton på bygget, det visar sig då att dessa inte finns. Han har på eget bevåg byggt vägen "svart". Jag förklarar då att jag aldrig gått med på att vägen ska byggas svart, då den ligger på min tomt vill jag veta att bygget är korrekt utfört och lagligt. 

Han har nu gjort egna fakturor som han skickar till mig titt som tätt. Dessa har jag som sagt valt att inte betala.

Jag funderar därför på att riva vägen och lägga en gräsmatta. Har jag lagligt stöd för detta?

Med vänlig hälsning
    /Blocksten

Ska vi försöka bena ut det hela...

Som jag förstår det...
    ...är ni överens om att det skulle anläggas en väg/parkering på den plats där den ligger
    ...beslutade han, helt själv, att sköta byggandet
    ...är ni överens om att dela på kostnaderna
    ...är du osäker om bygget är fackmannamässigt utfört
    ...är du osäker om bygget uppfyller lagens krav

Vi förutsätter att mina antagande ovan är korrekta.

När ni beslutade att genomföra detta bygge så kom ni överens om en hel del saker, men jag gissar att inget finns nedtecknat på papper utan det är en helt muntlig överenskommelse. Med andra ord så är det ord mot ord om du har gett honom uppdraget att utföra arbetet eller inte. Med tanke på att arbetet har säkert har pågått över en tid så har du haft flera möjligheter att ifrågasätta varför arbetet har satts igång utan att du fått vara delaktig i beslutet och du får en kraftig uppförsbacke att med att bevisa att han har på eget bevåg beslutat om genomförandet.

Nästa del är att du tvivlar på att det är fackmannamässigt utfört samt att det kanske inte uppfyller alla lagens krav. Genom att ta dit en oberoende besiktningsman, med fackkunskaper på området, kan du få bekräftat dina farhågor alternativt att det är helt korrekt utfört. Kostnaden för besiktningsmannen ingår i totalkostnaden för bygget och således ska ni betala broderligt för detta.

Slutligen så har han skickat fakturor till dig och jag gissar att det inte står någonting på dem om att han har F-skatt. Då kan det vara så att du är skyldig att betala arbetsgivaravgifter (31,42 %) på fakturasumman alternativt att du drar av 24,24 % av fakturabeloppet. I detta läge blir han även skyldig att betala inkomstskatt och om han har en skattesats på 33 % kommer han endast ha 50 % av fakturabeloppet kvar efter att staten fått sitt. Du bör också meddela honom att du tänker hålla inne X kronor för arbetsgivaravgifter och betala dessa direkt till Skatteverket (För att göra detta helt korrekt så rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket). 

Om du gör så här så är vägbygget helt vitt och inom lagens råmärken samt att ni har sluppit mötas i en rättssal. Grannen kanske går i taket när du berättar om att du tänker betala in arbetsgivaravgiften direkt, men du har ju inget val då han inte redovisar kvitton och han inte har F-skatt.
Svar på tråden Tvist om väg