Blocksten skrev 2016-10-27 17:47:01 följande:
Vi bestämde oss för att bygga en gemensam väg/parkering som ligger till ca 99% på min tomt. Vi skrev ett servitut och han beslutade sig för att ta hand om den praktiska biten, alltså själva bygget av vägen. Vi bestämde oss för att dela på samtliga kostnaderna.
När sedan vägen är byggd så säger grannen att kostnaden blev x mycket och vill att betalar honom. Jag begär då att få kvitton på bygget, det visar sig då att dessa inte finns. Han har på eget bevåg byggt vägen "svart". Jag förklarar då att jag aldrig gått med på att vägen ska byggas svart, då den ligger på min tomt vill jag veta att bygget är korrekt utfört och lagligt.
Han har nu gjort egna fakturor som han skickar till mig titt som tätt. Dessa har jag som sagt valt att inte betala.
Jag funderar därför på att riva vägen och lägga en gräsmatta. Har jag lagligt stöd för detta?
Med vänlig hälsning
/Blocksten
Ska vi försöka bena ut det hela...
Som jag förstår det...
...är ni överens om att det skulle anläggas en väg/parkering på den plats där den ligger
...beslutade han, helt själv, att sköta byggandet
...är ni överens om att dela på kostnaderna
...är du osäker om bygget är fackmannamässigt utfört
...är du osäker om bygget uppfyller lagens krav
Vi förutsätter att mina antagande ovan är korrekta.
När ni beslutade att genomföra detta bygge så kom ni överens om en hel del saker, men jag gissar att inget finns nedtecknat på papper utan det är en helt muntlig överenskommelse. Med andra ord så är det ord mot ord om du har gett honom uppdraget att utföra arbetet eller inte. Med tanke på att arbetet har säkert har pågått över en tid så har du haft flera möjligheter att ifrågasätta varför arbetet har satts igång utan att du fått vara delaktig i beslutet och du får en kraftig uppförsbacke att med att bevisa att han har på eget bevåg beslutat om genomförandet.
Nästa del är att du tvivlar på att det är fackmannamässigt utfört samt att det kanske inte uppfyller alla lagens krav. Genom att ta dit en oberoende besiktningsman, med fackkunskaper på området, kan du få bekräftat dina farhågor alternativt att det är helt korrekt utfört. Kostnaden för besiktningsmannen ingår i totalkostnaden för bygget och således ska ni betala broderligt för detta.
Slutligen så har han skickat fakturor till dig och jag gissar att det inte står någonting på dem om att han har F-skatt. Då kan det vara så att du är skyldig att betala arbetsgivaravgifter (31,42 %) på fakturasumman alternativt att du drar av 24,24 % av fakturabeloppet. I detta läge blir han även skyldig att betala inkomstskatt och om han har en skattesats på 33 % kommer han endast ha 50 % av fakturabeloppet kvar efter att staten fått sitt. Du bör också meddela honom att du tänker hålla inne X kronor för arbetsgivaravgifter och betala dessa direkt till Skatteverket (För att göra detta helt korrekt så rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket).
Om du gör så här så är vägbygget helt vitt och inom lagens råmärken samt att ni har sluppit mötas i en rättssal. Grannen kanske går i taket när du berättar om att du tänker betala in arbetsgivaravgiften direkt, men du har ju inget val då han inte redovisar kvitton och han inte har F-skatt.