Pyret2017 skrev 2017-03-20 22:59:58 följande:
Hej igen!
Appropå kortison, Jessy01, UndrandeSökare, Superfurry & Smurfen
Min dosering som jag skrivit i ovan inlägg verkar vara väldigt låg i jämförelse med Undrande. Jag gissar att det spelar roll om man har gjort utredning och verkligen fått konstaterat immuna problem i samband med graviditet.
Jag har inte gjort någon utredning för autoimmun sjukdom i samband med varken våra IVFer eller vid ÄD. Jag fick prednisolon baserat på tidigare MF och kemiska plus att jag har har autoimmun sjukdom sedan tonåren men som sagt - verkar som om min dos varit väldigt låg.
'Vanliga' autoimmuna sjukdommar är ju bland annat diabetes, celiaki, reumatism, psoriasis, eksem etc. - därmed inte sagt att alla med dessa sjukdomar har svårt att bli gravida men det kan tydligen spela roll, eller vet du, UndrandeSökare, du du som är 'immunitets-experten' i vårt gäng? Är det autoimmuna sjukdomar generellt som kan bidra till problem med att kroppen stöter ut eller är det något mer specifikt som just påverkar graviditet, vet du?
Kramar till alla!
Hej ! Nja, är nog ingen immunitetsexpert, det finns ju alltid de som kan mer än man själv gör
Det jag beskrev ovan är taget ur min behandlingsplan hos Dr D, och det är hans normala startdos för naturliga försök tror jag. Han använder generellt ganska mycket kortison i höga doser, ofta under en stor del av graviditeten. Dessutom regelbundna Intralipiddropp för att lugna immunförsvaret samt
Trombyl och Fragmin för att förhindra och lösa upp blodproppar.
Jag tog Prednisolon under försöksmånaderna men upptäckte att min kropp inte tålde Prednisolon. Jag reagerade redan på låga doser med hjärtklappning och skakiga händer. Så då fick jag genom Dr Ds hjälp byta till Medrol istället (också kortison, men en sort som jag tål mycket bättre). Den nya dosen blev då 8mg Medrol dagligen (2 tabletter 4mg varje morgon), samma cd dagar som nämndes ovan. Så om ni inte tål Prednisolon, be då er läkare skriva ut Medrol istället så ni får testa det.
Ang autoimmuna sjukdomar så förekommer det ofta bland kvinnor med immunproblem. Men det finns också kvinnor som inte alls har några autoimmuna sjukdomar själva (men det kan finnas längre bak i släkten) som får hjälp av Dr D.
Jag har flera autoimmuna sjukdomar bland annat hypotyreos, allergier etc och kommer från en familj där det finns autoimmuna sjukdomar, så därför misstänkte jag att mitt immunförsvar kunde vara ett problem.
Genom Dr Ds blodprover fick jag veta att jag har en autoimmun blodkoaguleringssjukdom som heter Antifosfolipidsyndrom (APS), som kan orsaka missfall genom att ge blodproppar i moderkakan. Därför måste jag ta Trombyl och Fragmin vid alla ev. graviditeter, annars är det mycket stor risk för blodproppar som i värsta fall kan riskera både moderns och fostrets liv.
Det finns säkert många andra autoimmuna sjukdomar som också kan orsaka att man har svårare att bli med barn eller behålla graviditeten.