• Maran73

ivf / äd 2016/ 2017?

Jessy01 skrev 2017-02-01 18:21:14 följande:

Hej alla!

Smurfen...ja jag är också orolig för alla lm man stoppar i sig. Men för mig

iallefall finns ingen annan utväg så försöker att inte tänka på det. Skönt att Maran sa det

med kortsiktigt...

Annars var jag hos läkare idag. Skulle ju ställa hundra frågor och GLÖMMER papperet där

jag samlat på mig frågor Frågade iallafall ang. Menopur och det spelade inte så stor roll

om jag skulle ta 325 eller 375 IE.....men jag ska iallafall ta 375 IE. Sen helt nedslående så

ksn jag inte börja förräns i slutet av Mars då min kille måste aspireras på spermier och

då måste nya bildas =90 dagar. Jag kommer nog ta en liten paus från familjeliv då jag blir

lätt manisk här inne.. .måste vila huvudet lite men kommer att logga in en gång i v. för

att kolla denna tråden och se hur det går för er! Håller alla tummar och tår....

Smurfen ang. äggdonation tror jag absolut att du kommer känna att det är ditt till 1000 procent.

Man måste nog bara vänha sig vid tanken. Själv skulle jag adoptera som ensamstående för

5 år sedan, allt var klart, kurser social utredning allt men precis innan träffade jag min nuvarande. I min tanke visste jag redan då att vad det hade blivit för barn så skulle det

vara 100 procent mitt i både hjärta och själ.....

Fy, Jessy, vet hur jäkla seeeegt det känns när man måste vänta! Blä. Varför måste spermierna aspireras? Om du vill svara. Nyfiken i en strut är jag.

Är med i en grupp på fb som "flyttat" härifrån, när jag fick besked att vi måste vänta tre månader tänkte jag precis som du, ta en paus m aktiviteten i gruppen. Det hela slutade med att jag hoppade in här istället... Du lyckas säkert bättre. Surt att glömma alla frågor! Gah...
  • Maran73

Hallå allihopa!

Usch då, Furry, hoppas du blir bra snart! Sjäääälvklart måste det komma just nu... Skrikandes 

Var på UL nr 2 imorse, de små rackarna hade nu växt till sig lite så de gick att mäta. Dessutom hade två stycken till börjat växa vilket ju är toppen! Så, totalt 8 blåsor som mätte från ca 9 mm upp till ca 13 mm, de flesta runt 11-12. Helt ok resultat även om det inte blir fler än förra gången utan tvärtom. Men, man kan inte få allt antar jag! Så, mejlat Riga och väntar besked. Förra gången gav de mig ett schema för ÄP redan på detta stadium, dvs när blåsorna var ungefär så här stora. Så jag gissar att de gör likadant nu. Min läkare trodde att det var dags att åka redan på söndag, eller möjligtvis måndag. Spännande värre! Ska försöka att vara en aning coolare denna gång, och inte bli för exalterad... inte lätt, men försöka kan man ju. Det var inte kul när vi hade 7 befruktade, som sedan en efter en slutade dela sig... Så snopet. Ja ja.  

Så, ha det bra så länge!   

• Maran73

Hallå igen!

Smurfen, gå in till Apoteket och be att få en liten kanylburk, de fattar. Kostar inget! Ta hem, lägg i, förslut och lämna in den t Apoteket igen. Sist fick jag t o m en "miljörabatt".

Javisst är 8 bra, man drabbas lätt av "mycket vill ha mer" syndromet och tänker f mkt på att det är mindre än sist ist f att vara tacksam! Dumt men mänskligt, antar jag.

Just tagit första Orgalutran sprutan. Kliniken tyckte att resultatet var bra, MEN att blåsorna växte fortare än förväntat (jaha, men ni ändrade ju schemat och sa till mig att börja m Puregon en dag tidigare i cykeln än sist...?), så de beordrade mig att börja m Orgalutran och dessutom försöka få till ett till UL på LÖRDAG... Var sjutton kan jag få ett UL på en lördag?? Suck. Mannen fick order att kolla runt, ingen hade förstås telefontid längre då. Fick ett par uppslag iaf, bl a Sophiahemmet som ju är privat, så där finns kanske en möjlighet. Har ni råkat ut för detta?? Annars får vi helt enkelt chansa utan UL för de tyckte att ÄP ev skulle bli av redan på tisdag. To be continued... Säkert är att det närmar sig m stormsteg!

Smurfen, ta en vass kniv och försök få av några små bitar av en halva, så att det är lite mer än 1/4 kvar. Såååå himla petigt är det inte, Trombyl som gyn skriver ut ligger på 75 mg, om du får 70 mg el 80-90 mg är inte hela världen, promise! Som lite jämförelse så ligger en vanlig aspirin på 500 mg. Eller ta en halv halv om det känns läskigt. Eller så låter du bli.

• Maran73
    Superfurry skrev 2017-02-03 12:40:54 följande:

Hej!! Svarar nu eftersom jag mår bättre. Hua att vara magsjuk!! :O

Vad bra att blåsor växt till sig! :) hoppas hoppas på att det blir nån fin embryo utan konstiga kromosomer då! 

Jag hade också problem med blåsor som växer för snabbt båda sista gångerna. Finns det egentligen någon protokoll som kan hindra detta? De v¨xte ju mer j¨mnt under den långa metoden, men de var färre. Kanske en kombo av långa och korta metoden. Det är väl det du gör nu Maran, eller tar jag fel? Var det meningen att du skulle ta orgalutran från början? Sorry för förvirrelse tror att jag fortfarande är svag efter tre dagars kräkande :O

Jessy: Ja alltså man blir manisk ja. Man googlar läser och grubblar jag tänkte också ta en paus efter den misslyckade försöket nu men kom på att det är rätt skönt att prata av sig här och fråga folk om saker också...

Smurfen: ja gött att ni tar kontakt med triangeln! Du är ingen tant och har bra värden! De kommer säkert på ett sätt att få fler blåsor! :)

Apropå äd så tänker jag lite som Maran, att eftersom barnet kommer att växa i mig så blir den närd av mitt blod oh vi delar blod, den växer i mig och dessutom kommer jag och sambon att ge den en uppväxt och våra värderingar ja tror att man glömmer att man lånade ägg för detta. Det blir vårt barn helt enkelt! Klart att drömmen hade varit (är) att man ska få ett biologisk barn, men om det inte går så får man ta till det närmaste... Men det är klart att man tänker på det mycket! Men vi ser fler fördelar än nackdelar.

Det lutar mer och mer åt att vi ger mina ägg tre försök till och att vi nu kommer att köra på det som funkat bäst för oss. Men jag är orolig för att blåsor igen ska växa så snabbt så att andra små inte hinner ifatt. Jag hoppas att triangeln har en lösning på det eller förslag...

Hej! Bra att du är bättre! Själv tillhör jag högst sannolikt de 15 procent ca som är "immuna" och blir i princip aldrig magsjuk, gudskelov! Ingen vinterkräksjuka, ingen maginfluensa... så skönt. Matförgiftad har jag blivit en gång dock, vilket helvete det var! Ryyyys!

Ja, alltså det är en variant av kort protokoll för det är nästan samma tidsmässigt (tror jag?), börjar CD1 m Synarela, sen Puregon dag 5-6 (slutar spraya då) osv. Och ÄP when ready liksom, dag 18 sist men nu blir det nog lite tidigare. Hur ser vanliga korta ut? Synarela har den effekten att den "eldar på" produktion av FSH, östrogen etc, till slut blir det för mycket produktion och då reagerar kroppen genom att istället bromsa rejält = nedreglering = långa. Men, m mitt protokoll slutar man spraya innan kroppen hinner bromsa, så i detta fall utnyttjar man den första effekten = flare protocol. Sagt det förut o säger det igen: läkemedel är ju bara hur coola som helst!

Ok, ni ger det ev några chanser till, kul! Tror faktiskt att man måste VETA att man är klar. Om inte ekonomi osv stoppar alltså. Känner mig så lugn o säker i mitt beslut om ÄD, stor skillnad mot planerandet o grubblandet tidigare. Så jag tror att det är bra om ni försöker igen! Hoppas den dumma cystan håller sig lugn!

Smurfen, min man är också så, har märkt att det funkar bättre om jag lägger fram alternativen mer kortfattat, "jag tycker att vi gör så här, för att..... Vi kan även göra så här, men det tycker jag är sämre för att.... Är det ok att vi går på mitt alternativ?" Typ så. Han vill inte sätta sig in i detaljer, så då tar jag över det helt enkelt. Välja klinik t ex, inte så viktigt för honom så länge det är rimlig resväg o priser. Jag grottar nere i djungeln och han är en typisk helikopter! Men såklart måste man vara överens om de viktigaste besluten! Göra eller inte göra liksom.

Så, vi lyckades faktiskt hitta en lördagsöppen klinik med en ledig tid imorgon, puh!!! Så imorgon kväll gissar jag att Riga har besked så vi kan boka resa. Hurra hurra!
  • Maran73

Hallå alla!

Puh vilken dag, var hos ny gyn nu f UL, fick vänta nästan en timme vilket jag förstår då han var väääldigt långsam! Ang blåsorna vet jag inte vad jag ska tro... min gyn gör UL på buken, denna gång vaginalt. Han hittade fler blåsor än min gyn, 11 som förra gången. Två var bara runt 7 mm så dem tror jag inte på direkt. Men måtten på de andra stämmer liksom inte... Största på 18 vilket säkert är rimligt, samt några på 14-16. Men så två st på typ 9 och två på 11. Då borde de alltså ha stannat av eller krympt?? Men antar att det kan vara så... Kan bli svårt f kliniken när det är sådana ojämnheter i måtten, ska de köra på eller vänta in liksom.... Mejlade vid 12 men har inte fått svar, det hade jag nog väntat mig då hon sa att hon läser sin mejl och väntar på vårt resultat... Suck. Vi måste ju boka resa om det blir på tisdag. Gah! Trött blir jag, nu vill jag veta...

• Maran73

Hej igen! Äntligen fått besked efter att ha tröttnat och skickat ett sms... ÄP blir på onsdag! Ska hoppa in till min vanliga gyn imorgon bitti och se vad han mäter blåsorna till, mest av nyfikenhet f att se om det skiljer sig mycket mellan olika metoder och läkare.

Så, upp och boka resa! Mina mediciner räcker preciiiiis, tur det.

Ha en bra dag, kram t alla kämpare!

• Maran73
    Jessy01 skrev 2017-02-05 21:13:31 följande:

Hej tjejer!

Oj vad jag saknat er! Men lovade mig själv endast en gång i veckan

Läst igenom och hoppas ni alla mår bra!

Lite svar....min man aspireras då han inte har ngra rörliga

spermier...och såklart ok att fråga

Sen yes 325 förra gången, tror jag ska be att få ändra

till detta denna gången med....det växte ju för fort sist

och om jag förstår d rätt är d bättre om de växer lite långsammare...fast får väl bli nöjd om d växer alls

Spännande Maran på onsdag!!!! Då måste jag ju bara kika in här

i veckan, där rök mitt avtal m mig själv Lycka till!!!!!

Annars är det segt försöker tänka på mitt Prolaktinvärde och inte

stressa....kommer numera alltid försent till jobbet men det är det

värt

Ja jobbigt när mannen inte hänger med riktigt...de behöver ju inte använda sin kropp som oss, känna varenda hormon eller symtom eller denna jäkla väntan som

är ren tortyr sen har vi ju oxå ovissheten Sååå vi har bråkat...att jag hänger här

för mkt, att jag läser in för mkt och inte bara gör vad läkarna säger....att jag inte bara kan chilla....det som händer händer... grrrrrrrr.....svårt att få dem att förstå....de är inte inställda som vi är biologiskt Har också bara fått presentera vad nästa steg kommer att vara osv....att vänta

in finns inte på min karta...inte efter att han okeyat det hela....nu får han bara hålla sig kvar på täget och "gilla" läget

Massa kramar och tummar o tår för oss alla!!!!

Hej hej!
    Jasså, orörliga rackare.... men... tänker att iväg ut och ner i burken kommer de väl fast de är orörliga?.... Skrattande Det där området är man ju totaaaalt oinsatt i! Ingen aning om hur det funkar, som du märker, hehe.

Verkar som att vi alla (utom Furry kanske?) har relativt inaktiva män... suck. Min är iof sig inte så jätteirriterad på mitt googlande osv, och han rycker in när jag säger till honom. Skrattande Typ "leta reda på en lördagsöppen klinik!" "Boka resa!" osv osv. Och han lyssnar när jag vänder och vrider på olika saker, så länge jag inte kräver att han ska vara insatt i detaljerna, och inte ältar föööör mycket. Glad Men absolut, har de ok:at proceduren så har de, tycker även jag. Men alla funkar ju olika förstås, även om de har samma "tendenser".

Japp, du får kika in och hålla lite tummar kanske, det är ju faktiskt ett SPECIALFALL! Skrattande 
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-02-06 09:39:47 följande:
    Åh så spännande!

Hur gick ul idag?

På mig fick hon göra både ul och vul för å se allt. ( med tanke på inlägg från Lillan15 )
    Hallå där! Ja, det är mkt spännande nu!

Min läkare, som jag litar mer på trots att vaginalt UL är mer vanligt och säkrare, säger att det absolut går att se även med UL på buken. Han är gammal i gården och har måååånga IVF patienter, så... Han mätte upp 6 blåsor på vänster och 6 på höger, varav totalt 6 stycken var mellan 17 och 21 mm. Sedan har vi några eftersläntrare som kaaaanske går att plocka mogna ägg ur, ca 3 stycken. Det lustiga var att han mätte slemhinnan till 8,3 mm och den andra läkaren sa 14! Ja, ja, det får vara som det är med det tänker jag.

Så, 6-8 ägg kanske? Den som lever får se!

Angående mediciner vid ÄD så känns det som att jag var ute och cyklade tidigare när jag skrev att det inte var lika mycket läkemedel som vid vanlig IVF... Ursäkta så mycket för det! Men, det skiljer sig förmodligen mellan olika kliniker hur mkt de vill att man medicinerar, och det skiljer sig också beroende på om det är "färskförsök" eller transfer av frusna embryon. I det första fallet måste de ju synka mottagaren (dig) med donatorn, så att livmodern och hormonnivåerna är redo och i rätt fas för implantation. Det verkade kunna bli både ned- och uppreglering, östrogen i olika former, p-piller, sprutor... och efter transfer progesteron och ev också östrogen, samt att en del nog ger kortison för att minska risken att kroppen stöter bort embryot då det i detta fall är ÄNNU mer främmande än vanligt (pga donerat ägg). Vid frysförsök kan man iaf ta bort de mediciner som bara ges för att synka mottagare med donator. Som sagt, en hel del mediciner blir det nog även vid ÄD.... Obestämd 

MEN jag tycker inte att du behöver "döma ut" dina egna ägg redan nu, om du/ni känner att ni vill så finns alltid andra kliniker som är villiga att pröva andra protokoll och/eller doser för att se om det funkar bättre än ditt förra "schema"! Men visst är ÄD helt ok som plan B, tycker jag också! Vad jag har läst så får donatorn genomgå ett gäng tester, prover och intervjuer för att i så hög utsträckning som möjligt eliminera risk för ärftliga sjukdomar, missbruk hos donatorn eller i släkten, och liknande. Finns aldrig garantier förstås, men klinikerna verkar noga med detta. Enligt vad jag förstår. Glad
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-02-07 08:32:56 följande:

Kanon med 6, kanske upp till 8 ägg :) ska bli så intressant höra hur det går för dig imorgon !

Har också kollat upp mer om ÄD. Som du säger mer mediciner om det är färskförsök än FET. Undra om chansen är mindre vid FET? För det låter ju bra, så lite hormoner som möjligt, tack...såg också de får göra massor av tester.

Min sambo ska ringa en annan klinik här i Göteborg idag ( jo han protesterade inte alls! ). JAg har skrivit ner på en lapp vad han ska säga / fråga, ibland är man som en morsa haha!

Ska försöka få till en äggldarspolning nu i Februari, och kolla om det ens är möjligt att de tar emot en 42 åring...väntar ju mens nästa vecka så kort om tid. Insåg imorse att jag blir 42.5 i april, urk!

Har börjat käka en halv halv albyl minor per dag, måste övervinna min rädsla och testa tänkte jag! Använder progesteronkräm också.

Lycka till imorgon nu då :) !

Tack! Ska snart dra till Arlanda. Ska bli såååå skönt att få det gjort!!!

Den mest "liberala" kliniken i Sthlm var tyvärr vääääldigt motsträviga när jag kontaktade dem, skulle fylla 43 om hmmmm tre-fyra månader då om jag minns rätt. Fick tid för "konsultation" men absolut inga garantier att de skulle hjälpa oss. Suck. Fattar INTE det där, vi betalar ju för faan själva! De kan stoppa upp sin etik på ngt mörkt ställe! Hoppas de är mer hjälpsamma i ert fall!

Hmmm om embryot överlever upptining bör väl chanserna vara samma? Det är nog det steget som är lite riskabelt tippar jag på...

Nehej, in i duschen! Detta plan får vi INTE missa... Kram!
  • Maran73

Hej alla fina!

Rapport från ÄP kommer här, enligt beställning.

8 ägg blev det, har kommit över "det skulle ju bli ännu fler!" stadiet och är mycket nöjd! För min ålder (43,5) är det ett mkt bra resultat tänker jag, DHEA eller ej.

Så, nu har vi verkligen gjort allt vi kan, nu väntar stenhård tumhållning några dagar och sedan (eventuellt) resultat av gentesterna, det tar två till tre veckor. Min läkare sa "if it goes badly, we go to plan B!" Antar att hon menar ÄD, min man säger att vi diskuterade det sist men det minns inte jag... Tänkte ju byta klinik, men blir en aning tveksam då alla är så trevliga på kliniken. Min koordinator också, dock sååå slarvig som sagt... Har bytt både för- och efternamn då vi gifte oss, vilket jag meddelat flera ggr. Trots det uppstod STOR förvirring imorse då alla undrade om de hade fel patient i gynstolen! Suck...

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?