ivf / äd 2016/ 2017?
Superfurry skrev 2016-12-21 17:11:43 följande:
Jag har faktisk börjat äta DHEA igen sen jag läste din post :) letade fram burken och tar en på morgonen och en på kvällen :) det skadar inte tänkte jag?
Cyklarna efter IVF är helt uppåt vägarna för mig. Jag tror att min äl uteblir helt, min tempkurva är helt konstig så jag tror at teet är så :)
Jag kör igång så for mensen kommer och det är nu i helgen. Har de vanliga känningar av PMS som jag skrev till Smurfen, men det är inget jag tänker på då detta sker i princip alltid med mer eller mindre styrka och jag har inte varit gravid nån gång när jag har haft kraftig PMS. Den gången jag blev gravid i oktober hade jag inga känningar, bara spottings. precis som denna månad. Som btw kom tillbaka efter att det slutat. Men nu har de bestämt sig för att hålla sig borta helt och hållet. Ande spottings i mer än två veckor med ett litet uppehåll på två dagar. Så himla irriterande!! Så mina förhoppningar för spontangraviditet denna månad är i princip noll.
och du kör igång i januari minns jag? :)
God jul på dig, om vi inte hörs innan :)
Hej! Ah, mer DHEA. =) Nej, det borde inte skada tycker jag. Om man inte satsar på hemmaförsök och har normalt DHEA-S värde, då verkar det som att ÄL kan krångla istället. Men men, för oss IVF:are tror jag det funkar bra! Det är mycket mediciner, helt sant. Jag är ju heeeelt miljöskadad och dessutom diabetiker så jag avstår från att ha en åsikt tror jag.. =D Det blir en hel del sprutor.. sen tar jag Levaxin i fertilitetssyfte (för höga värden på vissa sköldkörtelhormon inte bra om man vill bli på smällen...) Andra läkemedel äter jag när jag tycker att jag behöver. Dvs när jag är sjuk eller har ont. Eller har en jäkla halsbränna, DÅ är det bra med lite piller! Håller med smurfen, vid ÄD ska det snarare vara färre mediciner, för reglering av menscykeln så att man synkar med donatorn och livmodern är som mest mottaglig när det är dags för äggplock för donatorn. Man kan ju även göra ÄD med frysta ägg, då behöver man inte medicinera alls (vad jag förstår men inte helt insatt. Ännu...) då mottagarens egen cykel styr. Så, ev är det immunologiska problem som gör att man medicinerar kraftigt, eller har övertalat sin läkare att skriva ut diverse saker efter att ha läst en massa trådar, som jag och Levaxinet. =D Hur som helst, vi kör i januari, tills dess följer jag er andra med spänning och hållna tummar! Dumma spottings förresten! Har läst att det blir vanligare ju äldre man blir, och att det är relaterat till att progesteronet sjunker?
smurfen 11 skrev 2016-12-21 19:51:46 följande:
Hej!
Måste börja med en helt annan fråga..såg i en annan tråd att du är farmaceut. Jag har alltid tyckt det verkar intressant, hur är det att jobba som det? Hyfsat stressigt, hyfsat bra lön? Behöver man typ räkna matte i jobbet? Nyfiken i en strut är jag! Mest positiva med yrket, mest negativa?
Jag är nog lite feg när det gäller sånt som kan "hjälpa till på traven", typ DHEA. Jag har dock käkat rosenrot och munkpeppar och q10, men det var tre månader i somras, sen blev det lite dyrt med allt tyckte jag och även liten stress att käka allt. Jag hade ju högt prolaktin i våras så tror dock munkpepparn hjälpte till få ner det värdet. Nu är det jättebra. Nu käkar jag bara d vitamin och folsyra.
Jo, det lutar åt Finland, och frågar dig också, hur upplever du ägguttag? Ryssland har ju det under narkos, vet inte om det är bättre eller sämre än vanlig bedövning och smärtstillande.
Ok, synd vi inte inkluderas i förmånen, vi får ju betala mycket nog ändå. Jag ska fråga min gyn, han är rätt snäll så kanske han kan skriva med förmån. Ska även kolla om han kan kolla ul på mig under ivf:en. Kliniken sa jag kunde använda mina mediciner jag skulle använt för ivf här, Menopur mm, så det är ju bra. Klarar mig kanske första vändan då. Min sambo ska kolla om hans arbetsgivare kan göra bruttolöneavdrag, det borde ju göra några kronor:) Hur många ivf med pgs har du gjort? Samlar du embryon på "hög" och sen skickar in för pgs koll? Hur många blastisar har du fått per uttag?
God Jul till dig med!
Och hej på dig också. =) Helt OK att fråga. Ja... det är mest kul att vara farmaceut tycker jag! Det är ju så intresserant hur kroppen fungerar, och helt fascinerande att vi kan ställa oss i ett labb, under ett mikroskop, och helt enkelt lista ut hur vi ska få olika ämnen och celler att fungera på det sätt vi vill! Det bästa med att vara farmaceut är nog att det är så brett. De flesta jobbar på apotek, men man kan även jobba på ett gäng olika myndigheter (som jag) eller inom vården, och förstås på läkemedelsföretag. Man kan jobba med tillverkning, försäljning, kvalitet, marknadsföring, upphandlingar, regelverk, patientsäkerhet.... you name it! Det sämsta... hmm... det händer väldigt mkt i läkemedelsvärlden, det är svårt att hålla sig a jour med allt och kunskaperna blir snabbt förlegade. På apotek är det mkt stressigt, finns aldrig några pengar (enligt ledningen...) så lönerna är sådär. Inte dåliga men inte jättebra heller. Ganska lite personal och mycket säljfokus på annat än läkemedel, så det man verkligen vill ägna sig åt (rådgivning, hur man tar sitt läkemedel på rätt sätt osv) får tyvärr inte så mycket plats. Så, jag övergav utan tvekan apoteken när jag fick chansen. =) Ang PGS så kör ju Riga PGS per behandling, och "samlar" inte embryon. Har bara gjort en IVF och det blev två stycken (av totalt 7 befruktade) som klarade sig så långt som till blastocyststadiet. Hoppas på fler denna gång... Äggplock var a walk in the park! Första ggn jag blev sövd så det var förstås pirrigt. Men jag fick sederingen insprutad, väntade någon minut och kände ingenting utan var helt normal men tyckte att "jag blundar en stund så jag lättare slappnar av". Sekunden (!) efter det ruskar min läkare på min axel och sade att det var klart... =) Tillbaka till patientrummet och sängen med en is....grej över nedre regionerna. Då värkte det en del men var helt klart hanterbart! Så jag mådde bara bra. Var mer påverkad några dagar efter däremot, kände mig svag som en kattunge... Men det gick över. Så, ingen fara alls enligt mig. Men säkert individuellt. Du ska absolut fråga din läkare, som sagt, en del fuskar hej vilt. =) De vill ju hjälpa till.
Nehej, några timmars jobb sedan är det långhelg. Ha det bra alla!