• Pyret2017

ivf / äd 2016/ 2017?

Hej på er alla!

Här tuffar det på, ömsom glad, ömsom orolig.. Måste bli av med den där orobiten snart hoppas jag. Men det är lite svårare än jag trodde trots att magen faktiskt växer och syns, är snart i v19. Har slutat med alla mediciner förutom progesteron Crinone 1/dag. Plus att jag tar Apotek Hjärtats gravid tillskott (tycker de funkar bra eftersom man tar 1 morgon och 1 kväll så det blir inte så 'starkt' med tillskott på en gång). Dessutom tar jag 1/4 Albyl Minor efter att jag slutat med mina Fragminsprutor. Jag tar det på inrådan av min akupunktör och det var också hon som tyckte att jag skulle ta just 1/4-del. (En väns mamma är pensionerad barnmorska och hon höll med!)

Vi har fått NIPT - alla värden normala! Vi kan se vad för kön Pyret har men vi har faktiskt bestämt att vi ska vänta till vi har babyshower/dadchelor party och själva kolla dagen innan och sen berättar vi för alla på festen (I know, I know - lite 'amerikanskt'..  ! Kliar lite i fingrarna dock..

Undrande
    Nu har du ju haft insätt!! Längtar efter att höra dina goda nyheter! Låter bra med 12 på dag 2 så hoppas nu att det gått riktigt bra!

Smurfen
    Du undrade tidigare varför jag tog Fragmin och inte Trombyl. Jag har aldrig haft problem med propp eller högt blodtryck, snarare tvärt om. Jag tror att Fragminet ingår i AvaPeters behandling mest för att säkra upp att detta inte ska vara något problem. Jag har högt blodtryck i familjen men med tanke på mitt låga så tror jag inte att historiken spelat någon roll då jag endast tog Fragmin de första 12 veckorna!
    Jag tar också 1/4 Albyl Minor nu och har fått det rekommenderat av min akupunktör samt av en pensionerad barnmorska!
    Förstår att det känns jobbigt och känner verkligen igen de där tankarna om att man kanske själv vet.. Men ibland måste man bara försöka ändå. För att stilla sitt sinne. Jag ångrar egenligen inte någon av våra 6 IVF:er men det är klart, i backspegeln så kände jag ju på mig att det inte skulle gå, iaf under de sista 2, och framför allt den allra sista, då var det mer min man som så gärna hoppades men jag visste i princip redan (så den sista hade jag nog kunnat skippa om beslutet varit helt upp till mig - men de andra 5 behövde jag definitivt för att komma till min insikt!).

Maran
    Vilken resa du varit med om! Låter helt fantastiskt!
    Tycker att ditt tänk att odla blastos isället för 3-dagars låter väldigt bra! Och vad gäller simmarna, min man har ju fragmentering  (inte infertil men inte heller så långt ifrån) och med ett ungt ägg istället för mina ägg så har det ju fungerat! Håller verkligen alla tummar och tår! Det kommer gå bra!

Cakh
    Jag hoppas innerligt att det är bättre idag och att de rosa flytningarna försvunnit. Har du tagit gravtest ännu? Hoppas att allt är bra och att du kommer med positiva besked!

Superfurry
    Oj, ja det svaret blev man ju inte så klok på. Inte direkt en push i någon riktning, så jobbigt! Och svårt val. Hur långt är det kvar till du ska börja med sprayen om du börjar?

Kramar till alla!

• Pyret2017
    Maran73 skrev 2017-03-29 18:23:55 följande:

Hej igen allihopa!

Pyret, vad underbara nyheter!!! Blir så glad! Och snart har ju halva graviditeten gått, måste kännas härligt kan jag tänka mig. Övriga glada nyheter idag är att den första bebisen i en sluten Facebook grupp jag är med i har tittat ut, så kul! <3 Ett gäng tjejer 40+ som flyttade över t Facebook härifrån FL så vi kunde vara lite mindre anonyma. Bebis nr två borde komma väldigt snart, och en tjej till är gravid men ganska nytt. Så det finns hopp efter 40! Fast det visste vi ju redan.

Ego: rullar på här, ska på UL nr två imorgon och kolla slemhinna etc. Hoppas hoppas att jag får tummen upp! Donatorn påbörjat stimulering, ÄP planerat t 6-7 april men vi får detta datum bekräftat på måndag efter hennes andra UL (el om det var tredje...), sen blir det odling 5 dgr+PGS så ET planerat t 12-13 april. Det är mycket snart!! Börjar bli lite pirrigt, har ju aldrig kommit till ET...

Hoppas ni andra mår bra!

Åh så kul och motiverande med FB gruppens nyheter!! Snart är det din tur!!
    Såg förresten att ni bestämt att göra PGS så då blir det ju blasto oavsett!

Pirrigt!! Spännande tid! Skönt också när man vet att man ökat på sina chanser så avsevärt. Jag kände någon slags lättnad då vi satte igång men såklart var det lite nervöst innan man visste hur många ägg det blev och hur många som blev befruktade och slutligen blev blastos! Men, hittills har ju allt gått bra!!

Hoppas UL imorgon går bra! Tänk, i mitten av april så ruvar du!!
    Kramar
  • Pyret2017
    UndrandeSökare skrev 2017-03-29 19:03:29 följande:

Hej alla ! Nu är jag hemma igen. Allt har gått bra. De gjorde PGS på 8 blastos i måndags och 7 var normala. Doktorn gratulerade mig till det utmärkta resultatet. Embryo glue användes och jag ruvar nu på 2 st normala embryon och har 5 normala embryon i frysen. Slemhinnan hade växt ännu mer från 12 till 14mm. Så jag är mycket nöjd med kliniken och resultatet än så länge. Testdag med blodhcg eller urinstickor nästa vecka. Fortsättning följer !

Åh, Vilka bra nyheter!!! SÅ glad att allt gått så bra!! Grattis!!
    Då är du en liten ruvare nu!!
    Spännande att följa framöver, håller alla tummar och tår nu när det gått så bra hittills också! Ser fram emot att höra att du plussar nästa vecka!!
    Kramar

• Pyret2017
    Cakh skrev 2017-03-31 06:34:19 följande:

Då var testdagen ÄNTLIGEN här.....fattar inte hur jag lyckats med att inte tjuvtesta innan, då vänta inte är min starka sida.
    Blev ett PLUS och vi ÄR gravida. Kan knappt fatta att det är sant :) Går bara runt och ler <3 Kram till er alla

Fantastiskt vilka nyheter!!! Så otroligt glad för dig! GRATTIS!!! Hjärta
    Härligt med ett plus! Nu hoppas vi på fler här i gruppen!
    Kramar
  • Pyret2017
    Superfurry skrev 2017-03-31 15:26:57 följande:
    Judå men Danmark är ju Norden och de gör inte ett sk-t mot immunproblem de heller. Lite har jag tänkt, om detta är mitt problem, så borde mitt immunförsvar helt klart vara ännu mer på sin vakt när både spermien och ägget inte tillhör mig, ifall vi gör äd... Så det är kanske pengar i sjön ändå att göra äd utan att kolla upp detta eller ja göra det hos en klinik som inte alls tror på det. Så det kanske är bäst som du säger Maran (vilken bra idé förresten!!) att göra ett försök till utomlands, alltså utanför norden (ja Danmark känns väldigt hemma för oss i Malmö hehe) och så om det inte funkar, gå vidare med äd i samma klinik :)

Min hjärna går i högvarv nu! Även om jag är helt ok med beslutet om äd så tänker man att: tänk om det funkar nästa gång? Ja, om det hade varit så att jag har det på papper att "nej dina äggstockar har helt slutat fungera och enda sättet att bli mamma är genom äd" så hade man kastat in handduken, men så är inte fallet ju.

Hej Undrande och tack för att du tar dig tid att skriva! JAg bor i Malmö och jag vet inte ifall du läst tråden tidigare, men min sambo har tagit ALLT som går att ta hos sin läkare (det var då dem upptäckte hans låga TSH värde) så da¨r finns inte mycket mer att hämta. Han är också dessvärre ingen läsande typ. What so ever, så läsa böcker är inte hans grej. Dessvärre beror hans motsträvighet och oro också på ekonomin, så även om jag åker själv ner till Aten så ska han betala hälften och han tycker att detta börjar nu sätta spår i vår framtida ekonomi. Vi kan ju inte köpa bil, lägenhet (vi hyr nu) eller ja spara för framtiden pga allt detta, vilket han har börjat tänka på en del. Som jag tidigare skrivit så är mitt TSH helt normalt och det fick jag reda på senast för en vecka sedan. Alla pover kom tillbaka normala så inget där, utan det är just immunförsvaret jag vill kolla. Men det kanske löser sig av sig självt ifall vi väljer att göra IVF/ÂD hos en klinik som tror och kollar detta. Nu ska jag övertyga sambon också... ;)

Nu ska jag hem och ha en skön ledig helg!!!
    Kontakta några olika kliniker och fråga dem om de sätter in Prednisolon i förebyggande syfte vid ÄD (eller IVF om ni väljer att göra det).

Jag var nöjd med Invicta i Polen (Gdansk) dit vi vände oss efter våra behandlingar i Sverige (sista mötet med kliniken i Sverige så sa de att vi borde fundera på ÄD men att vi kunde göra en till IVF hos dem om vi ville...) Vi vände oss till Polen då vi ville ha en klinik med expertis (Professor), höga resultat och individanpassade behandlingar. Allt med dem uppfattade jag som superbra men trots anpassad behandling och fler uttagna ägg än i Sverige så kom vi aldrig till insätt så jag vet inte om de skulle ordinera Prednisolon. Annars är lätt att ta sig dit och förhållandevis billigt, både med flyg och boende, mat samt behandling (ÄD och IVF).

Nu med ÄD på AvaPeter i Ryssland så har Prednisolon varit en del av vår behandling (utan att ha gjort immunitetsutredning men med missfall/kemiska och autoimmun sjukdom) - enda 'nackdelen' är att Ryssland kräver lite planering med visum och så. Vår ÄD blev ju klar med donator etc. extremt snabbt så vi fick fixa med express visum och det var precis på håret att allt klaffade så jag rekommenderar att man har lite mer tid på sig för att slippa stressen om man åker dit!

Vad ni än bestämmer er för så kommer det bli jättebra!

Själv kan jag tycka att vi var liiiite för sega (jag hade också bra värden och det blev lite av mitt mantra 'nån gång måste det ju gå!') och min man ville också gärna försöka med egna trots att han väldigt tidigt faktiskt sa att vi kunde göra ÄD om IVF inte skulle fungera (har skrivit det tidigare - jag blev fly förbannad, jag tyckte ju inte att det skulle vara mitt barn om jag skulle ha en annan kvinnas ägg - men nu sitter jag här och kunde inte vara gladare med vårt lilla pyre i magen, det är det bästa vi gjort!).

Ha en riktigt skön helg och kika tillbaks hit när du kan så att vi vet att allt är bra med dig!

Kramar
  • Pyret2017
    Maran73 skrev 2017-04-03 18:41:51 följande:

Hej tjejer! Hur är läget? Här bara bra, börjar känna mig väldigt förväntansfull! Fick idag reda på att ÄP blir på torsdag den 6:e, och ET (ta i trä) onsdag den 12:e. Riktigt snart alltså! Har även fått veta åldern på vår donator, som är 23 år. Härligt med så "fräscha" ägg.

Har även "avslöjat" att bebisfabriken pågår för min mamma. Har inte velat göra det tidigare av olika skäl, mest för att det varit så dåliga odds med mina ägg. Men nu var det hög tid. Hon blev positivt överraskad, och att vi nu gör ÄD verkade hon se som en bagatell. Det blir ev ett nytt barnbarn helt enkelt, var det som var mest intressant. Känns förstås jättebra! Var mkt osäker på hur hon skulle reagera på just den biten. Så, nu är det bara 19-åriga sonen kvar att inviga, DET ska bli riktigt intressant.... Får jag gissa blir han först chockad, typ "men du är ju jääääättegammal!", för att sedan tycka att det i så fall blir lite kul. Återstår att se.

Snart testdag, Undrande, hur känns det???

Torsdag - Imorgon!! Yay! Bra med en 23-åring, som du säger - fräscha ägg! Det kommer gå så bra!!

Vi väntade länge med att berätta men min sida av familjen visste redan innan. Skönt att höra att hon blev så glad!! Jag är så glad för er skull! Och som sagt, hon ska ju få ett barnbarn och det finns ju inget som kan slå det! Hjärta Hoppas det går lika bra med sonen!

Tänker på dig imorgon och håller alla tummar och tår!!
    Kramar
  • Pyret2017
    smurfen 11 skrev 2017-04-05 09:16:28 följande:
    Åh så härligt va ledig idag :) Massa tid till FL hehe. Ingen sambo som undrar vad jag gör framför datan!

Tack för ditt pepp! Tog ett gravtest idag på dag 24, sånt där tidigt test, bara för att va säker när man börjat med sprayen. Men det va så blankt det kan bli. Inget förvånande dock. Jo jag känner så också innerst inne att då har vi testat två olika metoder i alla fall. Men det grämer mig vi inte började hösten 2015 när vi var på utredning. Men men får gräva där man står.

Ok du hade inga biverkningar, det var ju bra! Dessutom om jag får det är det tillfälligt tänker jag. Vilken bra förklaring du ger, är det så att det tänker att det blir för mycket och sen stänger av? Är det för att få igång fler ägg till slut kanske ? För jag får inte ihop det i mitt huvud, att kroppen ska in i klimakteriet?

Och jag är också supernyfiken på Undrande !
    Instämmer med Maran, Bra att ni kör på!!
    På något konstigt sätt så gör man ju det som är bäst för en själv och det är precis det ni gör nu!

Ser fram emot att följa och hoppas så innerligt att allt går vägen denna gång! Det ska gå!!

Långt protokoll ger normalt sett fler mogna ägg, så det är ju perfekt! Tråkigt om du har biverkningar, men som sagt, det är tillfälligt och för ett bra syfte!!
    I kort protokoll ger man kroppens egen cykel en 'skjuts' på slutet medans i det långa protokollet bygger man upp hela cykeln 'utifrån' från början! Därför kan man med långt protokoll få fler ägg om man inte fått så många tidigare.

Jag har aldrig gjort långa protokollet men gjort en variant på kort där jag börjat med medicineringen några dagar innan beräknad mens - den var inte helt enkel då det var svårt att pricka första mensdagen (innan har jag haft förutsägbara cykler typ på minuten, men såklart att kroppen skulle vara motsträvig då!). Resultatet blev inte så mycket bättre av det så jag tror att det långa är perfekt att köra!

Kul att ni är igång!! Håller tummar och tår!!
    Kramar

• Pyret2017
    smurfen 11 skrev 2017-04-02 19:42:06 följande:
    Men så bra, det ska jag testa! Fick ju tag i det nu, men ska vara ute i god tid nästa gång. Har idag börjat med Synarela så får se hur detta slutar,,,förhoppningsvis med fina bra ägg.

Läste på en amerikansk ivf sida förresten att nån läkare sa omega 3 och d vitamin är bra för att dämpa immunförsvaret plus förhindra proppar. Jag äter ju sånt men kanske inte tillräckligt.

När var det du hade testdag? Det är ju så spännande!
    Hej igen,

Det här gäller egentligen för alla er som diskuterat immunförsvar!

Progesteronet hämmar ju också 'naturligt' immunförsvaret. Därför är det bra att tillföra extra progesteron om man man vill dels boosta på näringen till slemhinnan och fostret samt dämpa ner på immunförsvaret!

Utomlands är de ju mycket mer generösa på progesteron och jag tror verkligen att de har en poäng med det! Min väninna (som har 3 med ÄD) gav mig rådet att testa mina nivåer och boosta på om det låg för lågt. Jag testade i princip varje vecka från v4 och tog en extra progesteron (skulle ta 2 crinone/dag enl. ordination - så det blev 3/dag) fram till ca v.12 - sedan kunde jag se på testerna att kroppen själv gott och väl producerade progesteron! Min ordination är nu att ta 1/dag fram till vecka 30-32 - jag vet inte hur nödvändigt det är egentligen - mina värde är bra men det är vad kliniken ordinerat.

Kramar

• Pyret2017
    Maran73 skrev 2017-04-11 14:19:46 följande:

Hallå på er!!

Nu fick jag rapport från Riga, vi har hela TIO blastocyster!!!! WOW! Koordinatorns engelska är lite sådär, dvs ordningen på orden, så det är inte helt självklart men såvitt jag förstår är de även av mkt bra kvalité. Skrattande Eller iaf av bra kvalité.
    Så nu väntar PGS på alla tio, och så får vi se imorgon hur många som var normala. Känns som att iaf några stycken borde vara normala, vilket skulle ge några till frysen också. Drömmer 

Såååååååå himla glad att vi beslutade oss för ÄD!!! 

Furry, vi kommer bara att (ta i trä) sätta in ett embryo. För oss är det "the right thing to do" pga olika faktorer (diabetesen bl a som ju innebär en ökad risk). Högst individuellt det där hur man känner och tänker tror jag. Glad    

Så, nu håller vi tummarna att inget otrevligt och oförutsett inträffar och att jag återvänder till Sverige som ruvare! Kram på er!

Jaaa! Superkul! Insättning imorgon! Och 10 (!!!) blastos - det är ju kanon! Skrattande

När vi väl bestämde oss för ÄD och var på gång kände jag mig så lättad! Jag är såå otroligt glad att ni har kommit så här lång och att det ser så bra ut so far!

Det kommer bli kanon med 1 embryo. Vi valde ju också 1 mest för oro över komplikationer plus att vi kände att 1 är vad vi mäktar med nu! Men som sagt, alla känner olika och alla val är lika bra! En väninna till mig har stoppat in 2 och de växer båda, så hon ska få tvillingar - så gulligt!

Ha en trevlig resa nu! Och passa på att slappna av och ta det lugnt!

Jag vet inte vad de har för restriktioner i Riga men i St Petersburg så sa de - INGA lyft över 3 kg samt att jag måste dra ner på mitt tempo med 50% - ingen stress och inget brådska. Plus att jag inte får träna så att pulsen går upp för mycket - max snabba promenader (knappt i Power Walk fart) och vanliga promenader är bra! Kan vara bra att ha det i åtanke.

STORA KRAMAR
    Tänk, snart är du ruvare!

• Pyret2017
    Jessy01 skrev 2017-04-10 11:06:36 följande:

Superfurry kolla inboxen!

Har börjat tänka på ÄD då vårt senaste IVF gick åt skogen :(

Vet ni hur det är m öppen donator. Jag skulle vilja ha mycket info kring

donatorn dels för barnet och dels för att kunna matcha bra. Är detra möjligt? Vet ju att

tvärtom med spermier funkar det men är helt ny på detta m ÄD.

Kram!

Åh nej! Så tråkigt att det inte gick! Rynkar på näsanStora, stora kramar till dig, förstår vad du gått igenom! Hjärta

Vad gäller St Petersburg så har redan några andra svarat - dvs. donatorn är anonym och barnet kan inte kontakta dem senare i livet. Men man får väldigt mycket information om donatorn plus bilder. Men söker du öppen donator så har inte Ava Peter det iaf.

Hoppas du kan hitta en klinik som har det du önskar! Vi är många här som förhoppningsvis kan stötta och svara på frågor på vägen!

STOR KRAMAR
  • Pyret2017
    UndrandeSökare skrev 2017-04-09 14:50:39 följande:

Min koordinator sa efter insättningen att du skulle jag bara se till att må bra, göra saker jag blir glad av, inte leta gravidsymtom och inte tjuvtesta. Så jag gjorde som hon sa och det gick bra ! Tog blodhcg och det var 230. Så nu ska jag göra vul i v.7 eller v.8 för att se om det är 1 eller 2 hjärtan som slår. Det blir spännande ! Ska också ringa min läkare som lovat fixa remiss till specmvc till mig.

Lycka till alla itråden !!!

YESSS!!!!! Jag visste det! Eller.. när du inte skrev efter att du hade testdag så blev jag lite orolig först men sen tänkte jag på hur det var för mig, man måste smälta lite själv först så då tänkte jag 'No news are good news'!! Så glad för ditt plus och att du nu är i ruvarklubben! Bra HCG också!!

Det finns en bra site på nätet om man vill följa kurva med HCG. www.wantbaby.info/calculators/beta-hcg-levels
    Jag testade massor av olika siter men de flesta räknar inte in då HCG ska börja sjunka igen så vid ett av mina senare test så fick jag lite panik då en annan site indikerade att min stigning inte var enligt plan. Men i denna länken så räknar de med att det ska avtrappas då där såg allt normalt ut! Som sagt, länken endast om du känner dig sugen på att följa. Jag har ju sånt enormt kontrollbehov att jag tjuvtestade med gravtest första dagen man kunde göra det och sen så följde jag HCG 2 ggr i veckan.. Hahahhahaha lite väl kanske..! 

Så glad för dig!!! Stora, stora Grattiskramar till dig Undrande! Verkligen kul med så många på G och ruvare här i tråden nu!!

KRAMAR I MASSOR
  • Pyret2017

Min koordinator sa efter insättningen att du skulle jag bara se till att må bra, göra saker jag blir glad av, inte leta gravidsymtom och inte tjuvtesta. Så jag gjorde som hon sa och det gick bra ! Tog blodhcg och det var 230. Så nu ska jag göra vul i v.7 eller v.8 för att se om det är 1 eller 2 hjärtan som slår. Det blir spännande ! Ska också ringa min läkare som lovat fixa remiss till specmvc till mig.

YESSSS! Jag är så glad att höra att du fått ditt plus!!! Och bra HCG också!! Så glad att du också är en av ruvarna nu! Kul med så många i tråden! Glad

Jag förundras över att du klarade dig från tjuvtestning. Jag har så dålig karaktär att jag tjuvtestade första dagen det ens skulle vara möjligt med HCG i urinen (och fick ett s-v-a-g-t streck då!).. Jag följde faktiskt HCG också 1g per vecka till dag typ 30, och använde räknare på nätet (provade några olika men denna var bäst: http://www.wantbaby.info/calculators/beta-hcg-levels )(om du nu känner att du skulle vilja testa - det är ju lite stressande också men jag kunde inte hålla mig!)

Jag vet att du är on-top vad gäller progesteron och östrogen men jag vill ändå dela ett tips av en vän när jag äntligen fick plus med ÄD (du känner säkert till allt detta redan men om inte) och det var att följa progesteron och östrogen med blodprov (framför allt progesteron). Eftersom kroppen inte producerar något av dem själv efter ÄD så kan det vara bra att hålla koll på nivåerna därinne själv. Dessutom så 'förbrukar' man mer av de båda om man anstränger sig mycket till exempel så då blir det lägre nivåer för bebis. Jag har försökt att hålla mig relativt 'stilla' dvs. inte stressa runt och hålla på med fysiskt ansträngande saker utan har tagit det lugnt och skönt, gått promenader etc. Kliniken sa dessutom att jag inte fick lyfta mer än 3 kg så det har jag inte heller gjort! Jag kollade progesteron och östogen ca 1g per vecka. Viktigast av allt är att göra det när det det är dags för nedtrappning så att man har koll på att kroppen är redo att ta över. Min var det men jag förhalade ändå nedtrappningen, det gör ju ingen skada med extra progesteron (om man inte överdoserar KRAFTIGT).

Jag är så otroligt glad för dina nyheter!!! Stora stora GRATTIS kramar!
    Så spännande med UL om några veckor och få reda på om de är 1 eller 2 därinne!!
    KRAMAR

• Pyret2017

Alltså, nu fick du typ samma meddelande 2 ggr från mig. Det första försvann i cyberrymden så jag satte mig och skrev ett till och nu när det publicerats så ligger mitt första till dig där.. Nåväl, det är lite same-same men inte riktigt!
    KRAM på dig!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?