• Pyret2017

ivf / äd 2016/ 2017?

UndrandeSökare,
    Fy vilken mardröm för inblandade!! Gråter
    Och att läkarna/spermabanken i DK inte tog tag i det direkt känns ju väldigt oseriöst!
    Bra att det kommit upp till ytan så att de får ögonen på sig!

• Pyret2017
    Superfurry skrev 2017-03-07 11:09:49 följande:

Hej Alla och wow vad här skrivs. 50 inlägg sen jag sist loggade in! Hinner dessvärre inte kommentera allt och har enbart skumläst det mesta. Jag mår lite bättre nu och har fått lite styrka. Har tagit kontakt med en kurator och ska träffa hen snart. Kände häromdagen att nu r¨cker det med att vara stark själv, nu behöver jag lite hjälp.

Mycket intressant information om äd här på tråden ser jag och jag är glad över att det finns kvinnor härinne med alla dessa kunskaper! En hel kunskapsbank kan man tillgå :) det känns lite som om tråden har gått från att många gjorde IVF till att mer och mer bli äd tråd, men det är ju bara bra då har man båda sakerna härinne och kan känna att man passar in oavsett vad man bestämmer sig för!

Smurfen-velar du fortfarande på klinik och hur ni gör? Ack vad jag förstår dig! Jag är i samma sits!! Nu så har vi bestämt att vi tar en sådan fragmenteringprov på sambons simmare och sedan tar om FSH på mig sedan diskuterar med Triangeln och när vi gjort det, tar ett beslut om hur vi gör. Jag känner precis som dig att det kanske inte är lönt och jag vet inte om jag kan prestera för IVF. Får ju så få ägg... :(

Maran: så då är ni igång med eran äd? Skönt!! och superskönt med semester bara njut och slappna av och drick goda paraplydrinkar!

Pyret: vad fint att få se det lill livet och att "hen" mår bra :) grattis!

Undrande: tack för all info du postar, försöker hänga med i det hela och kanske jag frågar dig lite om allt när vi väl har bestämt oss för hur vi går vidare.

Nu till ego! :)

Tog ju proverna igen TSH och prolaktin. nu helt plötsligt visade det sig att jag har normal TSH!!! Say what liksom! Så för att avgöra vilken av proverna var rätt så ska jag dit idag efter jobbet och ta nytt TSH och prolaktin för den var fortfarande hög. Men tänk om FSh också var fel eller ja, lite iaf? Nu undrar man alltså, hur kan de ta så fel i laboratoriet? Eller kan något jag gjorde den dagen ha påverkat? Tankarna går... Men vi kör inte igång denna månad ändå då vi behöver mer tid. Det har också visat sig att sambon har för låg TSH, han hade 0,02 vilket ska vara superlågt. Någon som vet om detta, alltså om det går att medcinera och varför man kan få så låg? Har goooglat men tappar mig bort i alla förkortningar och svåra ord. Pew. Han är jätteorolig och blev ganska nedstämd. Typisk! Samma dag som jag får reda på att min TSH är normalt så ringer hans läkare och säger att hans är onormal... Jag säger detta igen: alltså vi har sån otur med våra försök. Det dyker upp sådant hela tiden. Inte vidskeplig, men ibland känns det som om "någon" önskar oss ont och därför blir det så. Min vän som jag pratar om allt detta med, hon föreslog att jag skulle prata med någon som förstår sig på sådant alltså onda krafter och sånt. Jag bara skrattade. Jag är ju akademiker! Jag tror inte på sånt hokus pokus men ibland undrar man.... :=O haha inte tycka att jag är knäpp. Men vi har sån otur! Allt som kan gå fel går fel oftast vid våra försök. Så man undrar ju. Eller så är våra kroppar knasiga bara. Därför det inte blivit några barn än.... :)

Hej så länge tjejer!

Hej Superfurry!

Skönt att gå och prata med någon! Den här resan tär ju en del och det blir mycket att bära själv och många tankar (även om man är 2!). Och, man får vara arg, ledsen, besviken och allt det där!!

Tack, det var helt fantastiskt att äntligen se pyret! Vi har ju gjort ett gäng IVFer som slutat i kemisk, MF, eller inga blastos och nu äntligen (med ÄD) så har vi kommit så här långt!

Hoppas dina provresultat blir bra idag! Jag gäller mannen så visste jag inte ens att man testade på killar och att det skulle ha påverkan. Min man har ju fragementering. Hoppas det går att fixa, ska han också ta om sina värden?

Jag skulle snarare än otur se det som tur att allt det här kommer fram nu så när ni sen gör försöken (om ni fortsätter med IVF) så gör ni det med bästa möjliga förutsättningar! Fast jag vet ju av egen erfarenhet att man lätt tappar hoppet och tänker 'inte det här också'!

Kramar!
  • Pyret2017
    smurfen 11 skrev 2017-03-07 12:14:59 följande:
    Vår läkare i Finland sa det också, att det kan variera från cykel till cykel. Men det var tillräckligt för att skrämma mig, att det gick så dåligt! Men  gör de äp på två ägg då, får man inte försöka hemma då?

Skulle vara intressant veta vilka kliniker som delar ägg mellan par...så ni är det enda par som fått från henne då? Så ni kan ha till syskon? Men fan nu läste jag hon donerat till fler;)

Tänk sen om ca 20 år, då kommer våra barn få kolla dna, för tänk om ett par är halvsyskon, har nån tänkt på det?? Eller jag som tänker tokigt...oroar mig som vanligt.

Ska kolla med kliniken i Finland, hur de gör med ägg.
    Vi gjorde äggplock på de 2. Vi kände att vi inte ville ta risken OM det skulle vara ett guldägg. Fast inga av alla våra ägg vi någonsin fått ut var ju ett guldägg. Men man hoppas ju alltid!

Ja precis, hon har donerat till 2 andra par vid 2 olika tillfällen (dvs. de har aldrig delat hennes 'äggskörd'). Varje ägguttag hon gjort har varit dedikerat till ett specifikt par. Vi har 4 blastos kvar i frysen så vi kan teoretiskt få 'helsyskon' om de är bra och min kropp fungerar!

Jag tänker inte alls på att de skulle stöta på varandra. Risken att 'äggdonerade' barn skulle träffas, och dessutom bli tillsammans, är förmodligen väldigt liten! Jag gissar att kunder till både AvaRiga och AvaPeter kommer lite överallt ifrån (i Europa iaf, men kanske att Riga har fler Nordbor(?)).  På AvaPeter sa de att de till största delen har ryska kunder. Jag kanske ska oroa mig om Pyret träffar en ryss om 20 år!

Kolla med Finland hur de gör med ägg. Kolla också hur mycket historik du kan få på tidigare äggplock på den donator du väljer. Vi vet ju att det bara är 2 andra par med 'vår' äggdonator och att hon bara får donera en gång till så det tycker jag känns ganska 'safe' ändå! Plus att vi fick antal ägg och antal blastos i hennes historik med de andra paren också (fast det fick jag fråga efter, verkade inte som om det var en förfrågan de var vana vid)!

Kramar!
  • Pyret2017

UndrandeSökare,
    Jo, vi fick ca 30 sjukdomstillstånd på släken (mamma, pappa och mor- o farföräldrar), bland annat stroke, cancer, psykisk sjukdom, epilepsi, diabetes, alkoholism etc. Plus att man får födelseår (samt död om det är så), hår- o ögonfärg, vikt, längd, generell hälsorating (skala 1-5) samt yrke. Det är säkerligen något godtyckligt, för hur mycket kontrolleras utöver vad donatorn uppger? Men i flera fall så fanns det uppgivet om det var något (som de faktiskt hade kunnat skippa att svara på). Man fick också lite input på donatorns egna barn.

Vad gäller genetiska sjukdomar så är det ju hemskt oavsett vad, men vi kan ju också vara omedvetna bärare som hade fört det vidare via våra egna ägg. Sedan hoppas man ju att när det gäller donation så har de bättre koll eftersom det kan få så förödande konsekvenser och fler är inblandade.

Jag tycker heller inte att man får bli avskräckt. Det är få på det stora hela som drabbas, risken är inte överhängande även om det finns en risk. Och man går aldrig säker, det kan hända olyckor och liknande med förödande konsekvenser i livet. Jag försöker tänka att jag har gjort allt jag har kunnat för att situationen ska bli så bra som möjligt. Mer kan jag inte göra (utom att hoppas på det bästa såklart!).

Kramar till alla!

• Pyret2017
    Maran73 skrev 2017-03-08 12:51:08 följande:

Usch ja, fel på sköldkörteln är inge kul alls! Vi har också dessa problem i släkten, min syster har hypo nu men innan hon opererade sin förstorade sköldkörtel hade hon någon form av "dysfunktion" dvs en blandning av under- och överfunktion. Värdena hoppade upp och ner som en jäkla jojo.... Efter operationen blir det dock en underfunktion, lättare att behandla än den tidigare berg- och dalbanan men inte kul ändå förstås. Själv inom normalintervallet men gått lite över vid några tillfällen. Äter levaxin ändå nu av fertilitetsskäl men kommer sluta när vi förhoppningsvis lyckats m bebisfabriken.

Din man hade mer hyper eller Furry? Vad jag minns är det väl hjärtklappning, viktnedgång, "darrighet" och annat jäkelskap som dominerar där. Länge sen jag pluggade detta dock... Hur som helst, hoppas det stabiliserar sig på ngt sätt och att det inte innebär mer hinder och ja, skit helt enkelt... <3

Jo, vi är igång m ÄD och jag börjar medicinera på fredag. Spännande värre! Hoppas hoppas att det flyter på, vi har ju lite frågetecken m mannens simmare som måste rätas ut... Men, nu hägrar semestern, drar imorgon kväll!

Spännande att vara igång på fredag, visst gör ni ett färsk så du nedreglerar? Tar du andra tillskott eller mediciner (tror du sa progynon) innan insätt?

Jag vill bara ge lite hopp om simmarna. Min man har ju fragmentering. I Polen när vi använde mina egna ägg så 'fixades' simmarna innan befrukning (och min man fick ju en lista med åtgärder och tillskott som jag skrivit om innan). MEN när vi nu använder ett ungt, friskt donator ägg så hjälper det ägget tydligen till att korrigera en del av fragmenteringen, så donatoräggen befruktades med min mans simmare utan att ha fixats innan. Dr. Olga sa att hon haft män med värre fragmentering som fått friska barn! Nu hoppas jag såklart att ni inte har fragmentering men skulle det vara så, så finns det hopp ändå!

Skönt att dra på semester!! NJUUUT!!!!

Kramar!
  • Pyret2017
    Superfurry skrev 2017-03-08 14:09:38 följande:
    Hej! Ok så medicineringen är inför insättning? Alltså för att du inte ska ägglossa och för att få till en bra slemhinna? (som jag förstått så är det detta man gör innan äd) Och njut av din semester!! Så skönt med sol ahhh.... längtar också till smester men det blir inget förrän i sommar :)

Ok så du äter levaxin? Min gyn bad mig sluta med det genast då jag kanske har normala värden...? Jag vet inte vilken han har. Han har alltså 0,02 är det hyper? :)
    Jag har ingen vad jag vet som har det i slakten, hans farmor hade det innan hon dog. Men minns inte vilken sort hon hade :/

När nu måste jag jobba vidare. Skriver lite mer i helgen! Ha det fint nu på semestern!!!
    Jo, jag har läst er historik, och känner igen mycket själv.   Nu när vi gör ÄD så medicineras jag med hängslen och livrem för att lilla pyret ska stanna kvar.

Jag kan ju inget om låga TSH värden men jag hittade denna text på nätet (om du inte redan sett den själv, jag såg att du hittat massor av information redan!). I båda fallen verkar behandling kunna påvera simmarna positivt!

'In both hyperthyroidism and hypothyroidism, men might experience fertility problems. When a man has an overactive thyroid, he may produce sperm with poor movement, called low motility. This could interfere with his ability to father a child, according to a study published in June 2004 in "Best Practice and Research: Clinical Endocrinology & Metabolism." These changes in sperm are reversed in most cases when treatment brings thyroid hormones back to normal.

Hypothyroidism can also cause fertility problems in men, because hypothyroidism may lead to overproduction of a pituitary hormone called prolactin. Too much prolactin may cause a drop in the production of testosterone, which supports sperm production. A study published in the winter 2012 issue of the "Urology Journal" found that men with hypothyroidism had low sperm counts that could interfere with conception, compared to a control group. These changes are often reversible with treatment.'
    livestrong.com

Kramar!
  • Pyret2017
    mlcmlc skrev 2017-03-09 00:25:28 följande:
    lovar! immorrn kl 13 ska det kanske ske... borde sova!
    Välkommen hit! Åh så spännande med insätt! Hoppas allt gått bra idag!

Kul att det är några stycken som är i 'skarpt läge' så nu hoppas vi på många plus under våren!!

Kramar

• Pyret2017
    Cakh skrev 2017-03-09 14:52:39 följande:
    UL gick bra. Har 4 fina äggblåsor, ska öka gonal-f till 275 fre och lör. På söndag kväll blir det Ovitrelle och på tisdag morgon äggplock.
    Vi har försökt i 2 år och även nån månad med pergo. Ni som gjort äggplock, tar det lång tid, gör det ont, hur har ni mått efteråt?
    Hej Cakh!

JAA, så kul att UL gick bra!!

Själva äggplocket tar inte mer än ca15-20 minuter (om man inte sövs vilket jag gjordes i Polen, då fick man vara där i ca 3 timmar). Men annars brukar man få komma in, byta om och vila lite, sedan tar äggplocket ca 20 minuter och efter det så är det lite vila, kanske runt 1 tim. Vi fick mackor och juice efteråt.

Jag har mått olika efter mina äggplock. Men generellt så har det känts lite obekvämt under utplocket men sedan har jag mått granska bra (känt lite i magen och varit lite dåsig/trött).

Vid ett tillfälle hade jag glömt att jag inte fick äta innan så jag åt en avokado till frukost. Den gången blev jag illamående innan äggplocket (då jag fått lugnande och smärtstillande) och sedan kändes allt jättekonstigt och gjorde ont och sen var jag typ hängig och illamående i flera timmar. Tydligen var det för att jag ätit sa de på kliniken, så vad du än gör - ingen mat/frukost på morgonen/natten innan äggplock!

Det kommer gå jättebra! Spännande att följa din resa!
    Kramar
  • Pyret2017
    mlcmlc skrev 2017-03-09 20:30:02 följande:
    Hej!
    Allt gick bra, eller.. jag vet inte. Det gick bra ur själva "återförande"-aspekten, men kontakten med läkaren kändes hemsk och jag sitter här nu helt förkrossad över hur jag blivit behandlad. Orkar inte riktigt gå in i det försöker söva min enda unga och vill inte bryta ihop mer än jag redan har. 
    Men ja, den är inne nu iaf. Vi får väl se vad som händer.
    Oj, det låter väldigt tråkigt! Jag hoppas att det känns bättre idag och att ni kan ta upp det med dem nästa gång ni ses. Så får det inte gå till.

Skönt ändå att höra att återförandet verkar ha gått bra! Nu håller jag tummarna för en lugn ruvarperiod och att det är ert guldägg som ligger där inne!

Kramar
  • Pyret2017
    Cakh skrev 2017-03-12 16:35:04 följande:

Hoppas ni haft en fin helg.
    Jag har mitt första äggplock på tisdag och ska erkänna att jag är lite nervös inför det. När jag var på UL i torsdags sa läkaren att det sedan blir insättning Tors, fre eller söndag. Ni som har gjort detta innan, gör det ont? Hur mådde ni efteråt kan jag gå till jobbet på em?

Hej, vet inte om du sett mitt tidigare svar så jag lägger in det nedan. I mitt fall tycker jag inte att det har varit så farligt alls. Däremot har jag inte fått jobba under dagen då äggplock görs (enl. läkarens ordination) och det är jag glad för, man är lite trött och kan ha lite känningar. Bäst är att inte räkna med jobb under em!

'Själva äggplocket tar inte mer än ca15-20 minuter (om man inte sövs vilket jag gjordes i Polen, då fick man vara där i ca 3 timmar). Men annars brukar man få komma in, byta om och vila lite, sedan tar äggplocket ca 20 minuter och efter det så är det lite vila, kanske runt 1 tim. Vi fick mackor och juice efteråt.

Jag har mått olika efter mina äggplock. Men generellt så har det känts lite obekvämt under utplocket men sedan har jag mått granska bra (känt lite i magen och varit lite dåsig/trött).

Vid ett tillfälle hade jag glömt att jag inte fick äta innan så jag åt en avokado till frukost. Den gången blev jag illamående innan äggplocket (då jag fått lugnande och smärtstillande) och sedan kändes allt jättekonstigt och gjorde ont och sen var jag typ hängig och illamående i flera timmar. Tydligen var det för att jag ätit sa de på kliniken, så vad du än gör - ingen mat/frukost på morgonen/natten innan äggplock! '

KRAMAR
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?