ivf / äd 2016/ 2017?
UndrandeSökare,
Fy vilken mardröm för inblandade!!
Och att läkarna/spermabanken i DK inte tog tag i det direkt känns ju väldigt oseriöst!
Bra att det kommit upp till ytan så att de får ögonen på sig!
UndrandeSökare,
Fy vilken mardröm för inblandade!!
Och att läkarna/spermabanken i DK inte tog tag i det direkt känns ju väldigt oseriöst!
Bra att det kommit upp till ytan så att de får ögonen på sig!
Hej Alla och wow vad här skrivs. 50 inlägg sen jag sist loggade in! Hinner dessvärre inte kommentera allt och har enbart skumläst det mesta. Jag mår lite bättre nu och har fått lite styrka. Har tagit kontakt med en kurator och ska träffa hen snart. Kände häromdagen att nu r¨cker det med att vara stark själv, nu behöver jag lite hjälp.
Mycket intressant information om äd här på tråden ser jag och jag är glad över att det finns kvinnor härinne med alla dessa kunskaper! En hel kunskapsbank kan man tillgå :) det känns lite som om tråden har gått från att många gjorde IVF till att mer och mer bli äd tråd, men det är ju bara bra då har man båda sakerna härinne och kan känna att man passar in oavsett vad man bestämmer sig för!
Smurfen-velar du fortfarande på klinik och hur ni gör? Ack vad jag förstår dig! Jag är i samma sits!! Nu så har vi bestämt att vi tar en sådan fragmenteringprov på sambons simmare och sedan tar om FSH på mig sedan diskuterar med Triangeln och när vi gjort det, tar ett beslut om hur vi gör. Jag känner precis som dig att det kanske inte är lönt och jag vet inte om jag kan prestera för IVF. Får ju så få ägg... :(
Maran: så då är ni igång med eran äd? Skönt!! och superskönt med semester bara njut och slappna av och drick goda paraplydrinkar!
Pyret: vad fint att få se det lill livet och att "hen" mår bra :) grattis!
Undrande: tack för all info du postar, försöker hänga med i det hela och kanske jag frågar dig lite om allt när vi väl har bestämt oss för hur vi går vidare.
Nu till ego! :)
Tog ju proverna igen TSH och prolaktin. nu helt plötsligt visade det sig att jag har normal TSH!!! Say what liksom! Så för att avgöra vilken av proverna var rätt så ska jag dit idag efter jobbet och ta nytt TSH och prolaktin för den var fortfarande hög. Men tänk om FSh också var fel eller ja, lite iaf? Nu undrar man alltså, hur kan de ta så fel i laboratoriet? Eller kan något jag gjorde den dagen ha påverkat? Tankarna går... Men vi kör inte igång denna månad ändå då vi behöver mer tid. Det har också visat sig att sambon har för låg TSH, han hade 0,02 vilket ska vara superlågt. Någon som vet om detta, alltså om det går att medcinera och varför man kan få så låg? Har goooglat men tappar mig bort i alla förkortningar och svåra ord. Pew. Han är jätteorolig och blev ganska nedstämd. Typisk! Samma dag som jag får reda på att min TSH är normalt så ringer hans läkare och säger att hans är onormal... Jag säger detta igen: alltså vi har sån otur med våra försök. Det dyker upp sådant hela tiden. Inte vidskeplig, men ibland känns det som om "någon" önskar oss ont och därför blir det så. Min vän som jag pratar om allt detta med, hon föreslog att jag skulle prata med någon som förstår sig på sådant alltså onda krafter och sånt. Jag bara skrattade. Jag är ju akademiker! Jag tror inte på sånt hokus pokus men ibland undrar man.... :=O haha inte tycka att jag är knäpp. Men vi har sån otur! Allt som kan gå fel går fel oftast vid våra försök. Så man undrar ju. Eller så är våra kroppar knasiga bara. Därför det inte blivit några barn än.... :)
Hej så länge tjejer!
UndrandeSökare,
Jo, vi fick ca 30 sjukdomstillstånd på släken (mamma, pappa och mor- o farföräldrar), bland annat stroke, cancer, psykisk sjukdom, epilepsi, diabetes, alkoholism etc. Plus att man får födelseår (samt död om det är så), hår- o ögonfärg, vikt, längd, generell hälsorating (skala 1-5) samt yrke. Det är säkerligen något godtyckligt, för hur mycket kontrolleras utöver vad donatorn uppger? Men i flera fall så fanns det uppgivet om det var något (som de faktiskt hade kunnat skippa att svara på). Man fick också lite input på donatorns egna barn.
Vad gäller genetiska sjukdomar så är det ju hemskt oavsett vad, men vi kan ju också vara omedvetna bärare som hade fört det vidare via våra egna ägg. Sedan hoppas man ju att när det gäller donation så har de bättre koll eftersom det kan få så förödande konsekvenser och fler är inblandade.
Jag tycker heller inte att man får bli avskräckt. Det är få på det stora hela som drabbas, risken är inte överhängande även om det finns en risk. Och man går aldrig säker, det kan hända olyckor och liknande med förödande konsekvenser i livet. Jag försöker tänka att jag har gjort allt jag har kunnat för att situationen ska bli så bra som möjligt. Mer kan jag inte göra (utom att hoppas på det bästa såklart!).
Kramar till alla!
Usch ja, fel på sköldkörteln är inge kul alls! Vi har också dessa problem i släkten, min syster har hypo nu men innan hon opererade sin förstorade sköldkörtel hade hon någon form av "dysfunktion" dvs en blandning av under- och överfunktion. Värdena hoppade upp och ner som en jäkla jojo.... Efter operationen blir det dock en underfunktion, lättare att behandla än den tidigare berg- och dalbanan men inte kul ändå förstås. Själv inom normalintervallet men gått lite över vid några tillfällen. Äter levaxin ändå nu av fertilitetsskäl men kommer sluta när vi förhoppningsvis lyckats m bebisfabriken.
Din man hade mer hyper eller Furry? Vad jag minns är det väl hjärtklappning, viktnedgång, "darrighet" och annat jäkelskap som dominerar där. Länge sen jag pluggade detta dock... Hur som helst, hoppas det stabiliserar sig på ngt sätt och att det inte innebär mer hinder och ja, skit helt enkelt... <3
Jo, vi är igång m ÄD och jag börjar medicinera på fredag. Spännande värre! Hoppas hoppas att det flyter på, vi har ju lite frågetecken m mannens simmare som måste rätas ut... Men, nu hägrar semestern, drar imorgon kväll!
Hoppas ni haft en fin helg.
Jag har mitt första äggplock på tisdag och ska erkänna att jag är lite nervös inför det. När jag var på UL i torsdags sa läkaren att det sedan blir insättning Tors, fre eller söndag. Ni som har gjort detta innan, gör det ont? Hur mådde ni efteråt kan jag gå till jobbet på em?