• UndrandeSökare

ivf / äd 2016/ 2017?

Shrigley - PGS görs efter äggplock och befruktning och odling till 5-dagars embryo. Man gör då biopsi (tar ut en cell från varje embryo och kollar kromosomuppsättningen). Alla onormala embryon slängs då direkt, eftersom onormala endast blir minus eller missfall.

Sen sätts endast normala embryon in och man får mycket högre chans. Jag hade 70-75% chans till graviditet enligt AvaRiga efter jag satt in 2 st färska embryo som var normala kromosommässigt enligt PGS.

PGS görs på flera privata kliniker utomlands tex AvaRiga där jag går. Men nej, tyvärr inte i Sverige. Det finns också ett test som heter PGD, men då letar man efter en specifik sjukdom tex cystisk fibros (mycket allvarlig sjukdom) i de fall när man vet att någon av föräldrarna har eller har det i släkten.

Jag är mycket nöjd med kliniken AvaRiga, läkaren och min koordinator Veronika. Det var lätt att få kontakt med kliniken genom att bara gå in på deras hemsida under kontorstid och börja chatta med någon av deras koordinatorer. Det är lätt och snabbt att ta sig dit. Flyg från Arlanda tar 1 timme. Inget visum behövs och de använder euro (Eu-land). Man kan också ta sig dit med färja, båtarna går varje dag. Så om du vill/behöver vända dig utomlands så är AvaRiga ett tips. De har hemsida på svenska också. Googla så hittar du den.

• UndrandeSökare

Superfurry - Förstår att du haft det jobbigt efter din kompis tog sitt liv.

Jättetråkigt att kliniken behandlar er så dåligt och nonchalant !!! Vid det här laget borde de ju verkligen kunnat skickat provsvaret. Hos AvaRiga fick vi svaret dagen efter via mail.

Jag hoppas du får svaret om du får tag på din klinik på telefon på tis 2 maj.

• UndrandeSökare

Smurfen - Hoppas det går bra vid äggplocket !

Superfurry - Vad fick du för svar idag om spermaprovet? Bra eller dåligt?
    Hoppas verkligen du fått ett svar i alla fall !!!

Maran - Vad blev resultatet på fredagens hcg från Werlabs?
    Nu måste du väl fått det? och hur gick det på vul idag?
    såg din gyn någon hinnsäck på rätt ställe?

Pyret - Hur går det för dig? Länge sen jag hörde ifrån dig !!!

Hoppas alla får en fortsatt solig och bra vecka ! Smhi lovar sommarvärme idag !

• UndrandeSökare

Smurfen - Låter bra att du ska testa med en tredjedels Albyl Minor,
    Omega3 och D-vitamin. Kom ihåg Folsyra också !

Får du Lutinus eller Crinone utskrivet av din läkare?
    Om inte så kan man köpa detta och använda, bruksanvisning medföljer:

www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/halsokost/progesterall-56g-bioidentiskt-progesteron

Och om du bestämmer dig för att du vill ha mer hjälp med mediciner så
    ring Marie: 0708-88 38 36 Måndag - Fredag 13:00 - 14:00
    Så kan hon säkert hjälpa dig.
    www.fertilitetplus.se/

Hoppas det går bra med ditt äggplock !!!

• UndrandeSökare

Superfurry - Grattis till bra besked om spermierna ! Hoppas du skällde på dem för det supersena svaret !!!

Har dålig koll på naturliga immunnedsättande - Förutom en redelig superförkylning ! Fast såna kan ju vara svårt att fixa på beställning. Men när jag praktiserade på ett dagis en sommar - jäklar vad förkyld jag var då ! (Detta var jättemånga år sen).

Kolla med hälsokost eller en homeopat kanske vad de rekommenderar för naturliga immunnedsättande (om de har något förslag). Jag har aldrig testat sånt själv.

Annars rekommenderar jag ett besök hos Fertilitetplus i Stockholm för att höra om de kan skriva ut prednisolon 5mg åt dig. Eller hade du redan gjort det? Jag har också hört om folk som tagit en semesterresa till Grekland och handlat Prezolon 5mg receptfritt på apoteken där (Prednisolon heter Prezolon i Grekland).

Smurfen - Hoppas äggplocket gick bra !

Roligt att höra att det händer positiva saker

här i tråden ! Ha en bra dag nu båda två!

• UndrandeSökare

Smurfen och Superfurry - Köp och läs gärna Dr Alan E Beers bok " Is your body babyfriendly" finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr. Han var den förste läkare som började behandla kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem i Usa. Jättebra bok, på engelska. Men inte alls svårläst engelska.

Dr D i Aten jobbar efter Dr Beers metoder och Dr D vill alltid att hans patienter ska ta Omega3, D-vitamin och folsyra dagligen. Så det gör jag.

• UndrandeSökare

Superfurry - Ja, man kan köpa mediciner recepfritt i Spanien. Har iallafall läst om folk som köpt Utrogesan där receptfritt (progesteron som kan tas oralt och vaginalt och är ett alternativ till Lutinus).

Men man måste då veta vad medicinen heter i det landet eller åtminstone det verksamma ämnet.

Prednisolon 5mg heter Prezolon 5mg i Grekland, men jag vet inte vad det heter i Spanien.

Trombyl 75mg heter Baby Aspirin 100mg i Grekland.

De blodförtunnande sprutorna heter Clexane 6000ie

(i Sverige används Fragmin eller Innohep)

Intralipid heter samma sak (tas som intravenöst dropp, infarten alktså nålen och droppaggregatet måste sättas av sjuksköterska).

Kolla på www.fass.se om du vill läsa mer om medicinerna. Sök på Trombyl, Fragmin, Prednisolon eller Intralipid så får du veta mer.

• UndrandeSökare

Superfurry - Utrogestan stavas det. Finns som 100mg och 200mg. Det är progesteron (alternativ till Crinone och Lutinus i Sverige).

Kan din kompis prata spanska? eller har du någon kompis i Sverige som kan veta vad det heter på spanska? Isåfall är det nog lättare på apoteket.

Vill ju inte du ska köpa fel medicin.

Du har ingen kompis som ska till Kreta, Rhodos eller Aten snart? Isåfall vet du ju nu vad medicinerna heter där tänkte jag.

Hoppas det ordnar sig !

• UndrandeSökare

Smurfen - Skönt att höra att äggplocket gick bra!

Superfurry- Det kan vara så att kortison inte är receptfritt i Spanien. Det vet jag faktiskt inte, har aldrig varit i Spanien eller platser som hör till Spanien. Däremot har jag läst om andra som köpt Utrogestan receptfritt, men inte om några andra mediciner.

Maran - Tråkigt att du fått blödningar. Förstår att du är orolig. Hur har det gått på Södersjukhuset? Har du varit inne på vul nu? Kunde de se en hinnsäck?

• UndrandeSökare

Maran - Är du på gynakuten? Eller vanliga akuten? Sitter du i väntrummet eller har du kommit in och ligger i en patientsäng? Mannen som snarkar, är det din sambo eller patienten bredvid?

Hoppas allt går bra.

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?