• Maran73

ivf / äd 2016/ 2017?

Tack Furry! Du hade inte glömt utan skrev ju grattis ovanför. <3 Ja visst blir man lite sugen på unga pigga ägg? Känner igen... Men d e klart, det är ju inte alltid det funkar heller! Fast för mig som fyller 44 så är det nog enda chansen iaf, med "facit" i hand (2 missfall o några enstaka defekta blastos...). Hoppas hoppas nu att det inte är något fel på ugnen, utan bara på mina råvaror.

Jessy, faans jävla SKIT! Det är liksom det enda jag kommer på att säga... <3 Har också tänkt på dig men hade glömt var i "fabriken" du befann dig, om ni hade paus eller så. Hur du än gör nu så vill jag bara säga att ÄD känns SÅ rätt nu! Det enda jag fortfarande tänker lite på (förutom plus eller minus förstås!) är hur det eventuella barnet hanterar sin lite ovanliga "härkomst" när det förstår vad det betyder. Men vad jag förstår och har läst så brukar det inte bli några större problem/kriser. Jaja, en sak i taget. Jättegigantisk tröstkram! <3

Smurfen, hur känns det?

• Maran73
    Jessy01 skrev 2017-04-13 22:42:25 följande:

Åh Maran! Grattis till ruvande!! Hoppas hoppas! :) Så många som förhoppningsvis är gravida sen jag var inne sist! Spännande:)

Tack undrande igen för info! Ska kolla upp!

Kramar!

Tack Jessy! Spännande värre. En fråga, gjorde ni ICSI?
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-04-14 15:49:42 följande:

Maran - Tänkte på det där du sa med att du var orolig så att inte något var fel på ugnen.

Har du gjort någon immunutredning? Tar du några stödmediciner nu förutom östrogen och progesteron?

Jag har gjort immunutredning och det är pgr av det jag nu använder stödmediciner. Det var också därför jag gjorde PGS, för att veta att blir det missfall nu så beror det på min kropp och mitt immunförsvar, inte på felaktiga embryon.

Nu menar jag inte att gå händelserna i förväg, men OM det skulle bli minus, så be då kliniken åtminstone om Trombyl och Prednisolon nästa gång. Det ökar chanserna rejält inför nästa försök ! Trombyl kan förhindra proppar och kortison lugnar immunförsvaret.Själv tar jag både Trombyl, kortison och blodförtunnande sprutor dagligen.Tidigare tog jag också IL..

Hej du! Tjaaa, är nog inte direkt orolig eller tror att det är ngt fel på "ugnen", den kommentaren var mer av "det vore ju för jävligt om det skulle vara ngt fel på ugnen!" Inga andra mediciner men har Trombyl hemma som jag fick av min gyn den andra naturliga grav. Som ju gick åt pipan iaf. Visst kan vissa säkert ha immunologiska problem och bli (och har blivit!) hjälpta, men inget jag känner att jag behöver utreda i detta stadie. Men absolut kan jag tänka mig att lägga till t ex prednisolon (Betapred? Annat?) om det blir minus nu. Får diskutera det m läkaren om det blir så. Min gyn hemma är inte starkt emot att testa "icke evidensbaserade behandlingar" heller (som det ju betraktas som i Sverige iaf) så han skulle säkert kunna skriva ut också om jag ber honom. Men som sagt, den dagen den sorgen. Tack f att du tänker på mig! <3
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-04-14 18:05:44 följande:

Maran och Superfurry,

Jo känner mig lite upp och ner i humöret, och mensen har kommit, igår kom en vårflod, har aldrig blött så som en gris första dan som jag gjorde igår. Ska börja med sprutor nästa vecka antar jag. Också haft en jobbig vecka i jobbet plus grejer med flyttfirma som krånglat.

Har mensen kommit Fuury? Ni kanske tom lyckas själva innan ni sätter igång med nästa behandling :) Ni vet ju ni kan bli gravida, kanske bara inte hittat rätt ägg än? Hoppas spermieprovet går bra.

Maran, Grattis till lilla embryot! Det blev ju ett riktigt bra resultat! Måste kännas bra veta det mycket väl kan gå vägen !

Det kanske blir en " Gravid ÄD 2017 " tråd till slut !

Tack Smurfen, ja det känns förstås jättebra! Större hopp.

Jobbigt för dig med allt, hoppas du kan hitta andningshål ibland!! <3 Hur var det nu m hormoner och doser när du börjar stimuleringen? Menopur?

Glad påsk alla fina!
  • Maran73
    Superfurry skrev 2017-04-16 09:32:13 följande:

Hej smurfen!

Kanske bra att blöda så mycket så blir du av med den gamla slemhinnan och en ny fin kan bildas :) trist med stressiga saker. Är flytten fullbordad nu? Jag hoppas så innerligt att det blir ägg så att du får ruva och vem vet, kanske guldägget råkar finnas där!!! hoppas hoppas!!!

Ja den kom idag en dag försent (tackar som frågar) och det konstiga är att jag har fortfarande hög temp! Den brukar alltid sjunka typ till mellan 36.1-36,3 när mensen kommit, den var 36,7 idag och mensen kom ändå. Kan ju vara att det blev nåt som inte fäste ordentligt. Därav fortsatt hög temp (googlat lite liknande fall). Jag vågar inte testa dock, vad hjälper det att veta att jag igen haft en tidigt missfall eller kemisk grav.? Man blir så sjuk deprimerad när mensen kommer. Varför ska jag ha mens när det ändå inte blir nåt? Lite bortkastat liksom :(

Jaja en bra sak är att jag kan nu igen träna hårt inför toughesttävlingen som jag och min vän ska vara med i om ja tre veckor nu!! Shit tiden går! Så det är ju en "bra sak" hade ju annars får hoppa det om jag varit grav. Har tagit det lite lugnt sista veckan då jag haft så hög temp, ca 37 på morgonen så jag blev lite misstänksam/hoppfull. Jaja det får helt enkelt bli äd för oss också om nåt ska hända känns det som :/

Vi har tänkt att om sambons test kommer tillbaka som bra så är det ju mina ägg då som är gamla och kassa och då är äd enda vägen. Vi har diskuterat fram två olika alternativ (nu får ni gärna hjälpa mig och rösta för den som låter bäst!!)

1. Att göra äd i september och under tiden försöka naturligt, men be gyn om hjälp med letrozol/clomid och koll på äggblåsor och ovitrelle för ägglossning, för att se om det blir något med lite hjälp. Finns en liten nackdel med denna att sambon kommer att resa en del med jobbet (ungefär varannan vecka ) inom det närmaste och det verkar som att det ev. kan infalla med ägglossning :(

2. Att nu i maj göra IVF/ISCI med egna ägg och om detta går åt pipsvängen så gå vidare med äd direkt typ i juni (om någon av klinikerna vi tittat på har öppet inte kollat det än).

Vad tycker ni? Sorry för egoinlägg men nu när vi båda varit lediga så har vi diskuterat litegrann och lagt fram olika alternativ :)

Ha det fortsatt fint tjejer!!

Halloj!

Tråkigt, dumma dumma jäkla mens... Men, tänker att om ni ska göra en till IVF m dina ägg så måste du ju ha ÄL/mens och jag tror att det är mer fördelaktigt att ha en fungerande menscykel även vid ÄD. Men det kan vara ngt jag felaktigt fått för mig. Bra att du inte testar, har mina misstankar att jag kan ha haft fler missfall än de två jag vet säkert, ett el t o m fler mkt tidiga missfall, men det är skönt att det fått stanna vid misstankar! Är ju så deprimerande...

Jag är otålig av mig så röstar på alt 2! Men det blir förstås dyrare... och hänger på att ni orkar psykiskt! Alt 1 känns som en mer skonsam väg?
  • Maran73

ATTANS vad tiden sniglar sig fram.... Men imorgon är det iaf ny vecka, och därmed "testveckan". Alltid något!

• Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-04-17 10:09:03 följande:

Hallå!

Så du ska testa nästa vecka redan då, eller läste jag fel i nåt inlägg?? Tiden går ju så fort!

Jo påsken är bra iom att man får lite ledigt.. pust....men då får man dfixa grejer å andra sidan...Har haft svärföräldrar här tre nätter ,men de sköter sig själva en del men ändå får man liksom inte gömma sig, ja som det är för alla som har besök. Nu har de åkt och ska plugga lite sen åka och käka påsklunch :)

På onsdag ska jag ta blodprov för nedregleringen, hoppas det är bra, så jag kan minska den dosen, hade apont i huvet i förrgår, antar det va pga sprayen. Sen antar jag Menopur 375 påbörjas på onsdag/torsdag. Jag slipper ju Orgalutran sen , vilket är skönt, men Ovitrellen kommer man inte ifrån.

Jag tar blodprov torsdag morgon, vilket är testdagen, och hemmatest fredag morgon är planen. Så det ÄR ju snart, men min rastlösa läggning bryr sig inte riktigt om det faktumet...

Jaha, slipper man Orgalutran m långa, det visste jag inte! Ja alla sprutor man slipper är positivt, men verkar som att spayningen varit besvärligast hittills? Ovitrelle är ju bara en gång, iaf jag tyckte att det var riktigt nice att ta den sprutan, "nu kör vi!" liksom. Håller tummarna att nedregleringen går som den ska!!! Det förtjänar du verkligen! <3
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-04-16 11:33:55 följande:

Superfurry - Välj det allternativ som känns bäst för dig tycker jag ! Låter bra att du gör saker du känner för och mår bra av. Hoppas det går bra för dig på tävlingen och att du har en bra påsk. Vilket datum skulle din sambo få svar på sperma dna fragmentationstestet?

Hej Undrande!

Hur känner du dig, några symtom ännu?

Fråga: är ju vanligt m spottings o blödningar vid IVF o speciellt ÄD vad jag förstår. Hade du ngt sådant under ruvning? Eller efter f den delen. Hade yttepyttelite svaaaagt rosa på pappret nyss, men börjar bli duktigt irriterad i slemhinnorna "därnere" pga allt progesteron så inte speciellt orolig, iaf inte ännu.... Mest nyfiken på om du råkat ut för det.

Hoppas alla haft en bra påsk! Kramar!
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-04-18 07:49:35 följande:

Maran - Använder du Lutinus eller Utrogestan som jag tipsade dig om? Utrogestan vaginalt ger mig aldrig några problem. Man pillar in dem med fingret (obs! se till att man inte har långa eller vassa naglar naturligtvis).

Tack f svar! Javisst använder jag progesteron, det är därför jag fått irritation "därnere". Jodå jag har fått info, undrade mest hur det var f dig. Inget mer rosa ännu, men det pyttelilla jag fick kunde knappt kallas rosa ens, så svaaaaagt färgat var det. Så jag sitter still i båten. Imorse pillade jag in Utrogest "där bak" då jag måste behandla f svamp nu, inte bra göra det samtidigt. Usch!
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-04-18 16:02:06 följande:

Är det din koordinator på AvaRiga som sagt att du ta progesteronet i ändtarmen?

För jag har hört, att det ska man inte göra, inte någonsin.

Hej! Nej, det är det inte. Jag har däremot läst tvärtom, så det verkar vara olika åsikter där. Som pharmaceut anser jag att det bör gå fint då läkemedel tas upp minst lika bra fr ändtarmen som fr vagina, om inte bättre, så jag vet inte riktigt vad "nej-sidan" baserar detta på egentligen... men, kollade m Dr Lakutins idag och han tyckte det var bättre att ta det oralt så jag följer givetvis det. Han bör ju vara mer påläst på absorption av progesteron än jag, haha.

Ang spottings så hade jag en "riktig" sådan idag, hu! Blev förstås skitnervös även om jag är ganska övertygad om att det är min irriterade slemhinna som spökar, men säg det till hjärtat liksom!!! Blev instruerad att ta en extra Progynon per dag så det gör jag förstås, och ökar det krampaktiga greppet om tummarna lite till....
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?