• Maran73

ivf / äd 2016/ 2017?

Och så en fråga till er, lite nyfiken på var ni alla bor? Pyret var väl Stockholm om jag minns rätt, och där bor även jag. Hur är det med er övriga? Vore kul att få lite mer info om er, om ni vill dela det givetvis.

Tänkte även våga avslöja mitt förnamn, Mia, trevligt att träffas!

• Maran73

Hej på er!

Verkligen full fart i tråden ja, kul tycker jag!

Vad skönt att få prata med någon Furry! Själv gjort det några omgångar förut, hjälpte att bara få reda ut kaoset i huvudet tycker jag, och tyckte att jag förstod mig själv bättre efteråt samt blev lite mer förlåtande gentemot mina reaktioner på något sätt. Det är ju ingen Quick fix förstås, men jo, tycker på det stora hela att jag mått bättre av det.

Tycker också det är bra att det blivit en "blandad" tråd, både jag o Pyret har ju t ex gjort IVF också så man kan ju ha input även på det. Sen är behandlingarna ganska lika ändå, hur många ägg det blir, alla UL och mediciner och prover hit och dit. Karlar som inte uppför sig, hi hi.

Nej Smurfen, du hade ingen sanndröm om mig, inte hört ett knyst om PGS resultat... Mejlade igår och sa att nu börjar det bli bråttom med resultat och journaler. Ska ju starta behandlingen på fredag! Vilket för mig över till Ego-delen: Mannen lämnat spermaprov, svar om ca två veckor. Var själv hos gyn imorse och fick tummen upp betr status på äggstockar, slemhinna osv. "Vilken superwoman!" Han är så söt min doktor.. Bara äggen som är taskiga alltså, alltid något! Fått nedreglerande spruta som ska tas på fredag, sedan Progynontabletter (estradiol) 2x3 från ca 20 mars beroende på mensstart. Så, vi kör på och så får vi ta ev ytterligare spermaprov etc under behandlingen, när vi kommer hem igen.

Känns jättebra!

Kram på er!

• Maran73

Just det, glömde ju: Furry, man kan få förhöjt TSH (eller ja, 4 ligger ju inom normalintervallet men högre än ditt normala så att säga) av t ex infektioner, det kan variera lite upp och ned ibland. Men i denna situation så är det ju alldeles strålande att det gått ned igen! Heja!

Vet inte hur lågt TSH f en man påverkar fruktsamheten faktiskt, bara att ämnesomsättningen ökar kopiöst och man kan må riktigt dåligt vid manifest hypertyreos. Har han förstorad sköldkörtel? Som en bulle på halsen?

• Maran73

Usch ja, fel på sköldkörteln är inge kul alls! Vi har också dessa problem i släkten, min syster har hypo nu men innan hon opererade sin förstorade sköldkörtel hade hon någon form av "dysfunktion" dvs en blandning av under- och överfunktion. Värdena hoppade upp och ner som en jäkla jojo.... Efter operationen blir det dock en underfunktion, lättare att behandla än den tidigare berg- och dalbanan men inte kul ändå förstås. Själv inom normalintervallet men gått lite över vid några tillfällen. Äter levaxin ändå nu av fertilitetsskäl men kommer sluta när vi förhoppningsvis lyckats m bebisfabriken.

Din man hade mer hyper eller Furry? Vad jag minns är det väl hjärtklappning, viktnedgång, "darrighet" och annat jäkelskap som dominerar där. Länge sen jag pluggade detta dock... Hur som helst, hoppas det stabiliserar sig på ngt sätt och att det inte innebär mer hinder och ja, skit helt enkelt... <3

Jo, vi är igång m ÄD och jag börjar medicinera på fredag. Spännande värre! Hoppas hoppas att det flyter på, vi har ju lite frågetecken m mannens simmare som måste rätas ut... Men, nu hägrar semestern, drar imorgon kväll!

• Maran73
    Superfurry skrev 2017-03-08 14:09:38 följande:

Hej! Ok så medicineringen är inför insättning? Alltså för att du inte ska ägglossa och för att få till en bra slemhinna? (som jag förstått så är det detta man gör innan äd) Och njut av din semester!! Så skönt med sol ahhh.... längtar också till smester men det blir inget förrän i sommar :)

Ok så du äter levaxin? Min gyn bad mig sluta med det genast då jag kanske har normala värden...? Jag vet inte vilken han har. Han har alltså 0,02 är det hyper? :)

Jag har ingen vad jag vet som har det i slakten, hans farmor hade det innan hon dog. Men minns inte vilken sort hon hade :/

När nu måste jag jobba vidare. Skriver lite mer i helgen! Ha det fint nu på semestern!!!

Tack, det ska jag!

Det är förvirrande vad som är vad med sköldkörteln, då man utgår fr TSH. Det betyder thyroidea (latin f sköldkörtel) stimulerande hormon, och har man då för lågt TSH = sköldkörteln behöver inte alls stimuleras utan tvärtom är sköldkörteln FÖR aktiv = hypertyreos. Och tvärtom med för högt TSH då sk körteln är "slö och behöver stimuleras.
  • Maran73

Så ett egoinlägg: äääääntligen fått svar på PGS, och som väntat var vårt embryo "defekt". Så, nu kan vi gå vidare. Fått en "journal" som mer var i form av en redogörelse från vår läkare, samt officiellt resultat av båda PGS, kromosom-uppsättning hos min man (normal) utifrån blodprov samt resultat av förra spermaprovet efter påstötning. Koordinatorn skrev i mejlet att bortsett från en något försänkt (? vad sjutton heter motsatsen till förhöjd??) morfologi så var spermierna av mkt god kvalité och helt klart (enligt dem) bra nog för befruktning m ICSI. Så, vi får se vad nya kliniken säger utifrån detta samt resultat av senaste spermaprovet. Det enda som är kvar nu är att hämta den beställda sprutan som inte fanns på lager på Apoteket. Sedan ska jag bara slappna av!

• Maran73
    Pyret2017 skrev 2017-03-08 15:34:45 följande:

Spännande att vara igång på fredag, visst gör ni ett färsk så du nedreglerar? Tar du andra tillskott eller mediciner (tror du sa progynon) innan insätt?

Jag vill bara ge lite hopp om simmarna. Min man har ju fragmentering. I Polen när vi använde mina egna ägg så 'fixades' simmarna innan befrukning (och min man fick ju en lista med åtgärder och tillskott som jag skrivit om innan). MEN när vi nu använder ett ungt, friskt donator ägg så hjälper det ägget tydligen till att korrigera en del av fragmenteringen, så donatoräggen befruktades med min mans simmare utan att ha fixats innan. Dr. Olga sa att hon haft män med värre fragmentering som fått friska barn! Nu hoppas jag såklart att ni inte har fragmentering men skulle det vara så, så finns det hopp ändå!

Skönt att dra på semester!! NJUUUT!!!!

Kramar!

Tackar, det ska jag verkligen! Ja vi får se, tänker inte hänga läpp förrän det sägs ngt definitivt om simmarna.
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-03-08 16:38:24 följande:

Vilket liv det är härinne, kul !

Maran,

Ha nu en riktigt skön semester! Tråkigt att höra att embryot inte var bra dock, men tänk, om en månad eller två kan du vara gravid! Måste vara en häftig känsla att veta att chanserna är större.

Superfurry,

Har också haft breakdowns så det skriker om det...just då finns det inget /ingen som kan trösta. Hade det bl.a när läkaren ringde från första ivf kliniken och sa AMH plötsligt var 0.6. Då slängde jag mig på sängen storlipandes och sambons fick krama om mig. Senast var i januari nu när det visade sig vid första ul att inget hänt i äggstockarna, då kom nästa smäll. Som du säger, man blir lite rädd, men det är ju högst normala reaktioner å andra sidan! När ska ni till Triangeln då?

Pyret,

Jo sjukdomar har vi ju också i våra egna gener, som nedärvts i generationer. Så det slipper man nog inte hur man än skaffar barn, sant. Bara hoppas klinikerna är ärliga och inte tar in kvinnor med farliga ärftliga sjukdomar som är nästintill 100% risk att få. Men det hade nog märkts förstås. Men enligt Undrande sökares efterforskningar har det ju hänt med spermier. Fragmentering i spermier, men så bra det kan fixas med unga ägg! Bra veta om man gör äd, för jag börjar undr om det är nåt i sambons simmare...

Förresten, när ska pyret titta ut?

Ego,

Ja inte mycket nytt här...det snöar så fint i Göteborg:)  Ska ha lugn helg helt själv för sambon ska till Stockholm. Ska bli sååå gott! Man behöver vara ifrån varann ibland. Blivit mycket prat om barn och hus sista tiden så öronen och hjärnan behöver en paus. Ska på barnkalas, systersons son blir tre och smaska godis framför mello:)

Varit och hälsat på min gamla goa moster på sjukhuset idag som fick stroke förra veckan. Tanten är 96 bast, men klarat stroken bra, helt fantastiskt! Då tänker jag, att tänk om man lever så länge, det är ju över 50 år till! Då hinner man kanske få barnbarn också! ( ska se till mitt barn inte segar sig med att skaffa barn, nu vet man ju hur det blir...)

I övrigt känner jag mensen är på g i helgen, men det är ju inget konstigt :( man är ju van nu!

Snöiga hälsningar från Göteborg, ha det så fint alla!

Tack! Ja det är precis så det känns som du beskriver, sorgligt men samtidigt så SKÖNT att övergå till en strategi som faktiskt har goda chanser att lyckas! Att slippa kämpa i stark motvind hela tiden.
  • Maran73
    mlcmlc skrev 2017-03-08 23:35:29 följande:

Hej! Hoppar in här efter att snälla rara Superfurry hämtat mig från en liten pyttetråd (eftersom det var så få inlägg trodde jag att det inte var ngn idé att ens försöka om man är över 40), men se här - 51 sidor att ta igen!

Så hoppar gärna in om det är ok :)

Gör min andra IVF och imorgon är det återföring - OM allt går bra. Försöker vara cool men är det inte. Verkligen inte. 

Nåväl, ska läsa ikapp! Underbart att ha så mycket kunskap här :)

Välkommen!!! Gud så spännande, uppdatera gärna.
  • Maran73
    Cakh skrev 2017-03-09 11:13:29 följande:

På väg till rmc i Malmö för vårt första UL. Stimulerats med Gonal-f sedan i lördags. Hoppas allt ser bra ut och många äggblåsor på gång. Är vårt första IVF försök, allt är nytt och miljoner funderingar

Välkommen till dig också! Ja, det är mycket som snurrar i huvudet, en riktig karusell som alla säger. Tur att det finns sådana här grupper där man kan fråga och ventilera! Har nu försökt länge "naturligt"?
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?