Anonym (Mama) skrev 2016-10-28 21:33:12 följande:
Och om barnet inte vågar /kan säga nej?Är det ändå ok med pussar från personal(som arbetar)
Anonym (sexismen igen) skrev 2016-10-28 21:21:32 följande:
Jag håller med dig i sak, men jag tänker att borde vara tvärt om, att utan ett "ja" från barnet ska det inte pussas och kramas och gosas. Oavsett kön på både barn och förskolelärare. Vi vill ju lära våra barn att deras kroppar är deras egendom och ingen får röra vid dem utan deras explicita tillåtelse. (Sedan får man ju modifiera det lite med hänsyn till vård och säkerhet osv.)
Barn kan även säga nej med kroppsspråk. Vill de inte så vill de inte och då skall man inte tränga sig på, drar de sig undan det minsta så är det att läsa som ett nej...
Men visar inte barnet något missnöje med det hela så nej då ser jag inga problem!
Ett enkelt exempel. När jag träffar min gudson sätter jag mig på huk och sträcker ut armarna för en kram! Vill han ha en kram kommer han springande in i min famn vill han inte så kan han antingen komma springande men stanna en bit ifrån mig eller bara ignorera mig helt inte direkt svårt att lista ut vad de olika sakerna betyder! Samma sak med andra barn jag känner.
När jag som yngre jobbade på dagis så var det dagligen barnen kom upp och ville kramas och pussas... Såg inget konstigt i det. Det var inte så att jag tvingade mig på barnen utan de kom springande när jag kom, när de kom, när jag skulle gå eller de skulle gå, och ofta många gånger där i mellan. Framförallt om jag satte mig på knä för att vara på deras nivå.. Då kunde jag få en hel hög underbara ungar över mig som ville kramas och pussas.