• KochJ

Min son sade att han blivit pussad utav förskolelärare

Hej!
    Som rubriken lyder.

Jag har en 2 1/2 åring hemma som pratar hyffsat bra men inte klarspråk.
    Jag sade till honom att jag varit och träffat hans förskolelärare kvällen innan och att han sagt att han är en glad kille. Då säger min son att "namnet på förskoleläraren" pussat "mi". Mi = Jag. 

Hur ska jag gå till väga? Ska jag ifrågasätta läraren rakt ut? Saken är den att min son är ny på denna förskola och kan enbart hans namn. Jag har ingen aning om det finns något barn i samma grupp som heter samma som honom. Eller ska jag prata med hans chef om detta först? Vad tycker ni? Tacksam för snabba svar. 

• Svar på tråden Min son sade att han blivit pussad utav förskolelärare
  • Gudrunskan
    Anonym skrev 2016-10-28 21:20:51 följande:
    Fast om du läser lite noggrannare så var förskolläraren i det här fallet en man.
    Och frågan gällde huruvida han eventuellt pussat sonen.
    Det var en manlig förskolelärare. Det läste jag. Som hade pussat hennes son som är 2½ år. Det läste jag. Vad hade jag inte läst noggrant?
  • Anonym (Mama)
    Anonym (newsflash) skrev 2016-10-28 20:00:58 följande:

Vad skulle det vara för skillnad om en kvinnlig eller manlig personal gav ditt barn en puss på kinden eller huvudet??? Blir det ett övergrepp för att det är en man som gör det?? Hur tänker du egentligen?? 

Jag tycker det är bra om kvinnlig och manlig personal tar till sig barnen och är goa mot dem! 

Så länge barnet inte har sagt nej och inte vill bli pussad och kramad så ser jag inget problem i det hela!! Säger barnet däremot nej så är det nej som gäller... 

OAVSETT KÖN!!!!

Och om barnet inte vågar /kan säga nej?Är det ändå ok med pussar från personal(som arbetar)
  • Anonym (mamma till 3)

För mig är det endast ok om det skulle vara på mitt barns initiativ.

• Frontline
    Anonym (Mama) skrev 2016-10-28 16:29:33 följande:
    Hade nån manlig personal pussat mina barn skulle jag tyckt att det var helt onödigt och konstigt.Han är ju personal ,inte pappa/morfar .
    Men en kvinnlig går bra for hon är inte personal utan barnets mamma/mormor eller hur i helvete menar du?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • monkees

På mina barns förskola förekom INGEN manlig personal och jag var helt trygg. Vi har haft en pedofilskandal här på orten när den (i stort sett) ENDA mannen som arbetade inom barnomsorgen åkte fast för barnporrbrott!
    Man kan gaffla tills helvetet fryser om att det finns kvinnliga pedofiler också MEN de är i ABSOLUT MINORITET.

• Anonym (....)

Känns ju som det handlar om ömhet, en puss på pannan eller liknande. Kanske i en tröstande situation. Vad är problemet?

• K med lilla E

Blir så himla trött på såna här trådar. TS skapar en tråd, det blir lite kalabalik, TS svarar inte en enda gång och är sen avreggad....

• Anonym (newsflash)
    Anonym (Mama) skrev 2016-10-28 21:33:12 följande:
    Och om barnet inte vågar /kan säga nej?Är det ändå ok med pussar från personal(som arbetar)
    Anonym (sexismen igen) skrev 2016-10-28 21:21:32 följande:
    Jag håller med dig i sak, men jag tänker att borde vara tvärt om, att utan ett "ja" från barnet ska det inte pussas och kramas och gosas. Oavsett kön på både barn och förskolelärare. Vi vill ju lära våra barn att deras kroppar är deras egendom och ingen får röra vid dem utan deras explicita tillåtelse. (Sedan får man ju modifiera det lite med hänsyn till vård och säkerhet osv.)

Barn kan även säga nej med kroppsspråk. Vill de inte så vill de inte och då skall man inte tränga sig på, drar de sig undan det minsta så är det att läsa som ett nej... 

Men visar inte barnet något missnöje med det hela så nej då ser jag inga problem! 

Ett enkelt exempel. När jag träffar min gudson sätter jag mig på huk och sträcker ut armarna för en kram! Vill han ha en kram kommer han springande in i min famn vill han inte så kan han antingen komma springande men stanna en bit ifrån mig eller bara ignorera mig helt inte direkt svårt att lista ut vad de olika sakerna betyder! Samma sak med andra barn jag känner. 

När jag som yngre jobbade på dagis så var det dagligen barnen kom upp och ville kramas och pussas... Såg inget konstigt i det. Det var inte så att jag tvingade mig på barnen utan de kom springande när jag kom, när de kom, när jag skulle gå eller de skulle gå, och ofta många gånger där i mellan. Framförallt om jag satte mig på knä för att vara på deras nivå.. Då kunde jag få en hel hög underbara ungar över mig som ville kramas och pussas. 

• monkees

Jag tror det är MYCKET ovanligt att förskolepersonalen PUSSAR barnen de har hand om! Kramar, tröstar och håller om när det kniper men...................inte pussar. Det är en mkt intim handling och ska vara förbehållet föräldrarna.

• Anonym (Förskollärare)

Det är stor skillnad på pussar och pussar. På förskolan jag arbetar på gosar vi med barnen, kille som tjej, man som kvinna, OM barnen vill det. Det har hänt ganska många ggr att jag gett en puss på panna eller huvud vid sådant gos men då är det på ett barn som jag har en etablerad kontakt med och som jag vet vill gosa med mig.

Skulle aldrig i mitt liv pussa ett barn som inte är mitt på munnen. Det är att gå över en gräns imo. Pussar på munnen gör man med sina föräldrar o familj - eller om barnet vill göra det med någon annan så fine men med mig får de pussa på kinden om de vill ge mig en puss.

• Anonym (P)

Det känns ganska överdrivet att prata med chefen utifrån den informationen.

Visade din son stort obehag när han berättade det? Säg då detta till den berörda pedagogen så att denne vet om det.

Funderar du över om det var något olämpligt kring pussen? Nämn då för pedagogen att din son sagt att pedagogen pussat honom och hör vad denne säger om det.

På min avdelning går ett barn som älskar att ge och få pussar av alla (såväl familj som barn som pedagoger) och ofta ber om pussar. Då jag inte känner mig bekväm med detta ger jag slängpussar istället för vanliga.

• Anonym (newsflash)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2016-10-29 20:21:06 följande:

Det är stor skillnad på pussar och pussar. På förskolan jag arbetar på gosar vi med barnen, kille som tjej, man som kvinna, OM barnen vill det. Det har hänt ganska många ggr att jag gett en puss på panna eller huvud vid sådant gos men då är det på ett barn som jag har en etablerad kontakt med och som jag vet vill gosa med mig.

Skulle aldrig i mitt liv pussa ett barn som inte är mitt på munnen. Det är att gå över en gräns imo. Pussar på munnen gör man med sina föräldrar o familj - eller om barnet vill göra det med någon annan så fine men med mig får de pussa på kinden om de vill ge mig en puss.

Ja det är sant!! Skillnad på puss och puss... Men finns ingen stans som TS ens säger att barnet sagt att det blivit pussat på munnen.... barnet har sagt att pedagogen har pussat det. INGET annat... 
  • hammarhajen

Barnet är två år. 

Självklart ska man vara uppmärksam och lyhörd för vad barn säger, men en tvååring kan inte förävntas berätta sanningen. 

Barn som är 2 ½: missförstår, glömmer, blandar ihop, säger en sak och menar något annat, testar gränser, skojar, pratar i nattmössan, har ingen tidsuppfattning. 

Mycket möjligt att TS barn sa att förskolläraren pussade honom eftersom mamma sa "han tycker om dig". I en tvåårings logik kan meningarna passa ihop bara och det är kul att säga en mening man kan. Oavsett om den är sann eller inte. 

Svar på tråden Min son sade att han blivit pussad utav förskolelärare