• KochJ

Min son sade att han blivit pussad utav förskolelärare

Hej!
    Som rubriken lyder.

Jag har en 2 1/2 åring hemma som pratar hyffsat bra men inte klarspråk.
    Jag sade till honom att jag varit och träffat hans förskolelärare kvällen innan och att han sagt att han är en glad kille. Då säger min son att "namnet på förskoleläraren" pussat "mi". Mi = Jag. 

Hur ska jag gå till väga? Ska jag ifrågasätta läraren rakt ut? Saken är den att min son är ny på denna förskola och kan enbart hans namn. Jag har ingen aning om det finns något barn i samma grupp som heter samma som honom. Eller ska jag prata med hans chef om detta först? Vad tycker ni? Tacksam för snabba svar. 

• Svar på tråden Min son sade att han blivit pussad utav förskolelärare
  • Stårschan
    Anonym (Mama) skrev 2016-10-28 16:29:33 följande:

Hade nån manlig personal pussat mina barn skulle jag tyckt att det var helt onödigt och konstigt.Han är ju personal ,inte pappa/morfar .

Men inte om det var kvinnlig personal?
  • Anonym (Mama)
    Stårschan skrev 2016-10-28 16:43:38 följande:

Visste att den frågan skulle komma he hee
  • Stårschan

Ja, det är ju rätt självklart. Men har du något svar? Flört

• Anonym (Mama)
    Stårschan skrev 2016-10-28 17:21:51 följande:

Ja, det är ju rätt självklart. Men har du något svar?

Däremot kram och sitta i knät,om barnen vill det är självklart bara bra.
  • Anonym (newsflash)
    Anonym (Mama) skrev 2016-10-28 16:29:33 följande:

Hade nån manlig personal pussat mina barn skulle jag tyckt att det var helt onödigt och konstigt.Han är ju personal ,inte pappa/morfar .

Anonym (Mama) skrev 2016-10-28 17:02:08 följande:
    Visste att den frågan skulle komma he hee
    Anonym (Mama) skrev 2016-10-28 18:05:33 följande:

Vad skulle det vara för skillnad om en kvinnlig eller manlig personal gav ditt barn en puss på kinden eller huvudet??? Blir det ett övergrepp för att det är en man som gör det?? 
    Hur tänker du egentligen?? 

Jag tycker det är bra om kvinnlig och manlig personal tar till sig barnen och är goa mot dem! 

Så länge barnet inte har sagt nej och inte vill bli pussad och kramad så ser jag inget problem i det hela!! Säger barnet däremot nej så är det nej som gäller... 

OAVSETT KÖN!!!!

• DevilsDaughter

Bara läst TS.. Förstår inte problemet. Några av fröknarna på vår förskola pussar vårt barn (också 2,5 år). Jag känner mig trygg när jag ser att de behandlar barnen med kärlek. Så små barn behöver närhet (inte nödvändigtvis pussar) men att de tar till sig barnen tycker jag känns jättebra när man själv inte är närvarande. Men sör detta dig så tycker jag inte att du behöver ta upp det med någon chef men du kan ju ta det allmänt med personalen på förskolan att du inte vill att de pussar på ditt barn pga smittorisk el nåt?

• DevilsDaughter

Såg nu att diskussionen gällde en manlig pedagog.. Sak samma enligt mig. Vi har två manliga och jag har inte sett ngn av dem pussa men skulle de göra det skulle det inte störa mig. 

• Anonym
    Gudrunskan skrev 2016-10-28 21:12:34 följande:

Underbart att du har förskolelärare som visar ömhet för barnen!

Fast om du läser lite noggrannare så var förskolläraren i det här fallet en man.
    Och frågan gällde huruvida han eventuellt pussat sonen.
  • Anonym (sexismen igen)
    Anonym (newsflash) skrev 2016-10-28 20:00:58 följande:
    Anonym (Mama) skrev 2016-10-28 18:05:33 följande:

Så länge barnet inte har sagt nej och inte vill bli pussad och kramad så ser jag inget problem i det hela!! Säger barnet däremot nej så är det nej som gäller... 

OAVSETT KÖN!!!!

Jag håller med dig i sak, men jag tänker att borde vara tvärt om, att utan ett "ja" från barnet ska det inte pussas och kramas och gosas. Oavsett kön på både barn och förskolelärare. Vi vill ju lära våra barn att deras kroppar är deras egendom och ingen får röra vid dem utan deras explicita tillåtelse. (Sedan får man ju modifiera det lite med hänsyn till vård och säkerhet osv.)
Svar på tråden Min son sade att han blivit pussad utav förskolelärare