Någon som ätit/äter SSRI och är gravid??
Hej! Jag är i vecka 33 nu och har sedan flera år tagit Fluoxetin. Fick pga detta ett riktat ultraljud då med detta preparat finns en liten risk för kärl/hjärtmissbildning. Ska dock sägas att min graviditet var oplanerad så fick veta om den först i vecka 8-9. Och missbildningsrisken för Fluoxetin gäller de första tre månaderna.
Pratade sen med en läkare som sa att det var bättre att jag fortsatte med samma läkemedel pga minimal risk för skador av något slag än att jag skulle hålla på och byta preparat etc., dock att de som tar SSRI får stanna 3 dygn på BB pga extra observation. Och att det kan vara nödvändigt att höja läkemedelsdosen i slutet av graviditeten.
Men sen pratade jag med en annan läkare som tyckte att jag ändå skulle byta till ett "snällare" preparat, till Sertralin, men detta främst pga att jag vill amma sedan och det tydligen ska det vara bättre vid amning än Fluoxetin.
Angående att man kan behöva höja sin läkemedelsdos beror delvis på kroppens ökade blodvolym vid graviditet, så att själva koncentrationen av läkemedlet "späds ut", detta börjar gälla från andra trimestern.
Det är såpass liten risk för fosterskador så risken för att mamman ska bli deprimerad väger över!