• Nellie1975

Någon som ätit/äter SSRI och är gravid??

Hej på er!

Vi står inför ett stressande beslut huvuvida jag ska börja äta SSRI eller ej. Vi försöker bli gravida och är oroliga att SSRI skulle kunna skada ett embryo om vi skulle bli gravida.

Skulle vara jättetacksamma om ni med erfarenhet av SSRI under graviditet har möjlighet att dela med er av era erfarenheter! :)

-Vad har era läkare sagt angående SSRI och graviditet (finns risk att skada embryot)?
    -Vilket SSRI preparat har ni blivit rekommenderade i samband med graviditeten?
    -Har ni hört något huruvida SSRI kan försämra den egna fertiliteten?

Tacksam för allt ni vill berätta !! :)
    Stor KRAM :)

• Svar på tråden Någon som ätit/äter SSRI och är gravid??
  • beckyboop

Hej!
    Jag åt SSRI-preparat (Sertralin) både under min förra graviditet och äter det nu under min andra. Man har inte kunnat se några skadliga effekter på fosterutvecklingen, det som kan vara problem är efter förlossning med viss andningspåverkan och "sprittighet" men risken för allvarliga komplikationer bedöms som liten. Läs på fass.se under graviditet samt kan även rekommendera janusinfo där man kan se hur olika mediciner kan påverka en graviditet.
    Och givetvis berätta för läkaren som vill skriva ut SSRI till dig att ni planerar barn och när du väl blivit gravid uppger du ju det till barnmorskan som för in det i din journal. 
    Kan nämna att min 3,5 åring är fullt frisk och högst normal och har inga men av min ssri-medicinering under graviditeten

• Nellie1975

Tack Beckyboop för ditt svar och grattis till din 3,5 åring! :)

Åt du Sertralin under hela din graviditet? Vad sa din läkare angående Sertralinet? Var det han/hon som valde just det SSRI-preparatet? Stor KRAM till dig! :)

• beckyboop
    Jag åt Sertralin redan innan jag blev gravid. Generellt tycker läkare att det är bättre att man äter ssri än inte om man är i behov av det för det innebär en större fara för barnet med en deprimerad mamma, både under fosterstadiet och efteråt. Min läkare har rekommenderat högre dos under graviditet, exakt bakgrund vet jag inte till det, men jag har inte tagit högre dos än vanligt då jag mått bra ändå. Man får vara uppmärksam
    Sertralin är ett av de "snällare" ssri-preparaten har min läkare sagt men det viktiga är ju att man hittar något som har effekt för en själv och som innebär så låg risk som möjligt för barnet. Allt handlar ju om att väga nytta för mamman mot risker för barnet. 
    Det skulle så klart vara skönt att klara sig utan mediciner under graviditet men ibland går inte det, man ska ju må bra också och ssri-preparat är väldigt vanliga och de flesta innebär låg risk. Diskutera med din läkare som bör kunna svara på dina frågor, men jag tycker inte du behöver vara orolig.
  • vickan5st

Jag äter 40 mg citalopram denna grav (v28)och åt 20 unde rmin förra grav. Läkare och barnmorska verkar inte vara det minsta oroliga och min dotter visade inga tecken på att vara påverkad när hon föddes.

• Nellie1975

Tack snälla för era svar :)

Har ni som svarat ,eller någon annan, någon info angående missfallsrisk och SSRI? KRAM!!

• Sophiarihm

Jag åt citalopram 20 mg runt min förra graviditet som tyvärr slutade i missfall. Men bm sa inget att missfall ett berodde på SSRI. Läkaren sa inget heller att det kunde påverka.

• beckyboop

från janusinfo.se

"I det svenska Medicinska födelseregistret finns 23 395 barn vars mödrar uppgivit användning av SSRI-preparat i tidig graviditet. Av dessa hade 506 barn en missbildningsdiagnos (2,2%), vilket i stort sett överensstämmer med den förväntade frekvensen (2,1%). Vidare var 1664 barn (7,1%) mot 1456 förväntade (6,2%) för tidigt födda, vilket är en aning höjd frekvens. Det fanns 568 barn (mot 332 förväntade) som hade låg Apgarpoäng vid 5 minuter. Den höga andelen barn med låg Apgarpoäng kan förmodligen, åtminstone till en del, förklaras av en fetal läkemedelspåverkan. Dock fanns det ingen överrisk för dödföddhet eller död under neonatalperioden bland barn till mödrar som använt SSRI (110 barn mot 126 förväntade)."

Är du mer intresserad av att läsa om ssri-preparat eller specifik medicin under graviditet finns det en länk på janusinfo.se som heter "Läkemedel och fosterpåverkan".

• Mascaraklumpar

Att äta SSRI under graviditeten innebär en viss risk, men en svår depression innebär en större risk. Så länge läkemedlet skrivs ut på korrekt indikation så är det bättre att ta det än att låta bli. Sen så sker det tyvärr en överförskrivning, och är det så att man egentligen inte tillhör någon av de grupper som har en vinst av SSRI jämfört med KBT så innebär det förstås en onödig risk att ta medicinen.

• Nellie1975

Tack så jättemycket för alla svar :)

Ni som ätit/äter Sertralin alt. Cipralex/Escitalopram under graviditet; skulle vara jätteglad om ni ville berätta vilken information ni fått om dessa preparat av era läkare. KRAM!! :)

• bananahpie

Jag åt sertralin i 1.5 år innan jag blev gravid och under hela graviditeten, blev inget fel på min son :) Barnmorska och läkare sa att det inte var någon fara alls :) kram!

Svar på tråden Någon som ätit/äter SSRI och är gravid??