• tokfia84

IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?

akica skrev 2016-11-03 23:45:59 följande:
    Jag har testat båda, första två gångerna körde vi det korta protokollet å sen sista gången testade vi det långa protokollet. Får se vad det blir den här gången, eftersom jag blev gravid den sista gången så tänker jag mig det långA men får se vad dom säger på måndag. :)

När kör ni igång? Vilket protokoll blir det för er?
    Vi kör igång med sprutor i januari. De hade valt långt protokoll till mig först och sedan ändrade de till kort protokoll. Hur mådde du under hormonbehandlingen?
  • tokfia84
    bricken skrev 2016-11-04 07:34:19 följande:

Så slog "glada gubben på Stickan" om från blinkande till fast gubbe i morse, så nu blir det tredje och troligtvis sista inseminationen idag! Trodde inte det skulle hinnas med någon denna månad eftersom kliniken som vi går till har stängt på helgerna.

Det blir sista chansen nu innan ivf drar igång, så håll alla tummar och tår för att det plötsligt lyckas denna gång! Har inte så stora förhoppningar, känns mer som en bonuschans innan den riktiga behandlingen drar igång. Men chansen finns ju i teorin i alla fall.

See you on the other side of insemineringen!

Lycka till! Håller alla tummar och tår!
  • tokfia84

Jag tror jag dör.. Kanske lite dramatiskt formulerat men såg precis på Facebook att en vän till mig där ska ha sitt tredje barn. Någonting går sönder i mig varje gång någon nära är gravid. Humöret störtvänder och jag vill bara dra mig tillbaka och gråta. Varför hon och inte jag?!? Ibland undrar jag vad jag har gjort för ont eller vad jag har gjort för att förtjäna detta? Och sedan blir det helt tomt, precis som om man för en liten stund bara vill ge upp.
    Usch, nu var det min tur att skriva av mig lite. Klart det finns positiva saker i livet, allt är ju inte bara dåligt. Men just nu känns det bara blä..

• tokfia84
    bricken skrev 2016-11-10 19:20:15 följande:
    Haha, ja jag håller verkligen med om det. Borde finnas en genväg in hit för såna som oss. Lite som idag när vi var på akademiska på reproduktionsenheten och vi var tvungna att åka samma hiss som de som ska till förlossning eller återbesök för nyfödda... Genväg hade varit skönt där också, hehe. Jag och min kille bara "jaha då kliver vi av här på våning fem då för oss ofröbara, så kan ni ju andra fortsätta till de andra planen och gå vidare med era liv och era barn.."..

Ok, det här blir riktigt långt inlägg nu om vårt möte på kliniken, så vill ni ha kortversionen kan ni bara läsa det fetstilta;)

Jaja, tänkte beskriva mötet lite så har ni mer koll på var vi ligger i processen nu, och hur mötet kan gå till. Vi fick svara på massa frågor (de flesta har vi redan gått igenom under utredningen) och så gick läkaren igenom alla våra provsvar. Sen var det dags för ultraljud på mig, (samma som under utredningen det också) där han kollade äggstockarna och livmoderns slemhinna osv. Som på alla våra andra undersökningar såg allt bra ut. Jag vet att jag inte ska klaga, det hade varit hemskt om de hittade nåt allvarligt fel men börjar liksom ändå bli trött på kommentaren "det ser jättefint ut här" ("vafan går det inte för då jävla doktor?!?!" vill jag bara svara..inte deras fel jag vet, men skulle va skönt att ha nån att vara arg på ibland).

Efter undersökning, fick jag en behandlingsplan med medicinering och preliminärt startdatum och prel. vecka för äggplock. Sedan gick han igenom hela proceduren, och vad man kan förvänta sig för resultat. Jag vet inte varför, men jag fick liksom panik av den där lilla broschyren om alla hormonsprutor, livmoderbilder etc. Det känns som att jag ska spruta i mig en massa konstigheter, gå igenom förbannad smärta, sedan fruktansvärd oro, och resultatet blir kanske absolut ingenting. Jag kanske står där om tre behandlingar i samma (fast mycket sämre) läge än jag är nu. Och paniken slutade i tårar inne hos doktorn. Han sa att det finns ju inga garantier men att jag måste försöka fokusera på de där 75% som lyckas och inte de 25% som inte gör det. Jag tycker det är svårt, jag ser bara tårar och misslyckande framför mig och ingen ullig gullig liten bebis... tyvärr.. Jag vänder mig till er alla nu, hur gör ni för att hålla modet uppe, när barnlösheten känns så hopplös och tärande ibland? Jag är verkligen superdålig på att se det här med positiva ögon, och målar istället allt i svart vad gäller chanserna, så behöver tips!!

Hursomhelst, efter läkarbesöket som tog ca 45 min sammanlagt fick vi komma in till sköterskan. Hon var väldigt snäll och gick igenom hela alltet en gång till, och sen fick jag prova det som jag bävat för, ta spruta på mig själv! Och som så många sagt innan mig, det var verkligen inte speciellt farligt allt. I själva verket känns det som det kommer vara det typ allra minst jobbiga i behandlingen. 

Och till sist, datumen: Nästan säkert kommer min mens torsdag eller fredag nästa vecka. Därefter ska jag ringa kliniken och få klart för sprutstart som blir mensdag ett eller två dvs nånstans mellan 18-20 november. Därefter ska jag spruta mig enl. korta protokollet och sedan ÄP preliminärt vecka 48!

Alltså är det klara färdiga gå nästa vecka, vilket ju är sjukt spännande ändå! 

Visst var det någon annan här inne som också har planerat äggplock till början av december? Är många namn i tråden så lite svårt att ha koll på vem som ligger i vilken fas:)?
    Spännande att det är så nära nu! Jag ska gå igenom exakt det med protokoll och sprutor som du. Dock inte förrän i januari :-/
    Det är jättesvårt det håller jag med om och varje gång man ser någon gravid eller någon med en nyfödd så tappar jag modet. Jag försöker hålla mig sysselsatt med olika saker. Jag älskar inredning och brukar sitta och drömma i inredningstidningar. Vi har några rum som vi skulle vilja göra om. Nu börjar det även närma sig jul och funderar på hur vi ska julpynta i år. Kanske inte funkar på alla men det funkar hyfsat på mig. Innan kunde jag sitta på nätet och läsa om vad man behöver till en bebis och kolla grejer men det har jag slutat med, kan ju ändå inte köpa något. Än.
    Håller med att det är många i tråden, man kommer inte ihåg vem som ska gå igenom vad och har gått igenom vad eller vad man själv har berättat. Så jag ber om ursäkt om jag upprepar mig eller inte kommer ihåg vem som har gjort/sagt vad :-/
  • tokfia84
    anina skrev 2016-11-28 11:25:44 följande:

Hej brudar.
    Hur har ni det i julstöket?

Tjena!
    Det är rätt bra faktiskt, mysig period nu med allt som hör julen till. Dessutom börjar det närma sig januari med stormsteg! Den senaste tiden har varit rätt jobbig och först i helgen kändes det som om jag kunde slappna av lite.
    Hur har du det själv i julstöket?
  • tokfia84
    anina skrev 2016-11-28 14:06:27 följande:
    Vad härligt. =) Har ni fått datum?
    Ja det är så mysigt med lite julpynt och julmusik så jag tänker lite mindre på det andra. Men jag är i klimakteriet nu så ibland blir jag nere och ledsen. Och dessa värmevallningar. Skrattande
    Nja, jag börjar med hormonsprutor andra cykeldagen så ungefär i mitten av januari skulle jag tro att det blir. Och sen ägguttag 1 eller 1,5 vecka efter det, om jag har fattat allt rätt.
    Tänker inte så mycket på det vilket är skönt. Men hjärnspökena lär väl göra sig påminda när det väl närmar sig.
    Usch klimakteriet, det låter inget vidare.. Men skönt att vara igång, hur långt har du kvar?
  • tokfia84
    anina skrev 2016-11-29 09:35:39 följande:
    Så hormonsprutorna tar man ca 1-1,5 vecka? Tar man dem varje dag?
    Nej det är sådär, men skönt att vara igång som sagt. Jag fick hem ett brev i mitten av nov från kliniken i Malmö att det skulle ta ca 3 månader. Min läkare trodde 3 månader från okt så det blir ett glapp i nedregleringen och hormonerna, vet inte hur de tänkt göra där. Kanske en månad klimakterie till.
    Moni86 skrev 2016-11-28 15:07:14 följande:Hej!

Nu är de advent/julmysigt hemma! Fixat å donat hela helgen så nu är de bara städningen kvar. Känner oxå av värmevallningar å är aningen irriterad. Har fruktansvärda problem med huvudvärk/migrän var, varannan dag.
    I lördags började jag med mina sprutor och har två kontroller inbokade å äggplock räknas i nästa vecka. Nervös och upprymd på samma gång. 

Kram
    Så mysigt med pyntet. =) 
    Är det hormonsprutorna du blir sån av? Oj gör man två kontroller också under den tiden? Spännande att det snart är dags. =) Ska tänka på dig nästa vecka och hoppas allt går bra. Så spännande att det snart är dags. =) Snart dags för hormonsprutor då? 
    Japp, en spruta med ett hormon de första dagarna och sedan ett hormon till ett par dagar, så två sprutor totalt. Var lite nervös att det skulle bli jobbigt att "spruta" sig själv men kändes knappt. Tur man har lite extra på magen ?? Var ett tag sedan jag var där och gick igenom så kommer inte riktigt ihåg den exakta gången. Får nog sätta mig med broschyrerna och uppdatera mig lite så man har allt klart för sig när det är dags.
  • tokfia84
    Juli1979 skrev 2016-11-29 16:57:31 följande:

Hej

Jag hoppar gärna in här. Jag är 37, bor i gbg och har en tarmsjukdom som gör att jag har svårt att bli gravid på naturlig väg. Vi har inte skyddat oss på över 4 år. Eller jo. Ett år fick jag inte bli gravid pga allvarlig bukoperation.

Nästa torsdag ska vi till sahlgrenska på första IVF-besöket. Så spännande att det drar igång! Men samtidigt är jag så sjukt rädd... Om det här inte lyckas så är det kört... Nu är vi framme vid det sista hamlstrået och det skrämmer skiten ur mig. Vill bara vara glad, men rädslan tar över. Just nu hatar jag så mycket att en del får barn så lätt. Jag vill också ligga och sen plussa! Inte behöva en extern bebisfabrik.

Ser att fler av er är där vi är i processen. Det är skönt att läsa er väg.

Men vet ni- jag antar att det beslutas om vi ska göra långa el korta protokollet nästa vecka, men hur snabbt drar allt igång sen?

Sorry att första inlägget blev lite neggo :)

Förstår helt dina tankar och känslor. Det är en tuff sak vi går igenom. Jag börjar själv känna av att det närmar sig, tidigare har jag inte funderat på det så mycket utan varit positiv och glad. Idag kom jag på mig själv tänka vad som händer om det första försöket inte tar sig, eller det andra eller det tredje?
    De flesta av mina (om inte alla) vänner har barn eller väntar barn och jag blir så ledsen att det inte är jag. Innerst inne är är det något som brister samtidigt som man får anstränga sig för man är ju glad för deras skull.
    Vi gör vårt första försök på en privat klinik och efter genomgång av ivf-behandlingen kunde vi sätta igång så fort nästa mens kom igång.
    Jösses vilket långt svar, det var inte meningen :-P
    Välkommen till tråden förresten!
  • tokfia84
    anina skrev 2016-11-30 09:41:55 följande:
    Välkommen. =) Man får vara precis hur posititv eller negativ man vill. =) Ibland måste man skriva av sig alla tankar man har. Så skriv precis vad du vill.

Som er andra har jag också börjat tänka i de banorna att tänk om det inte funkar. Tänk om inget av försöken funkar. Eller tänk om det fäster men släpper igen. I början var jag jättepositiv. Samtidigt är jag spänd inför detta, vilken resa vi gör.

Jag fick mitt besked att jag inte kan få barn i mitten av september. Sen började jag med nedregleringen i slutet av oktober så jag tycker det gick ganska snabbt att komma igång. Jag kör långa protokollet.

Man är ju givetvis jätteglad för andras skull när de får barn, men man blir ju ledsen att man själv inte blir gravid. Det är jobbiga tankar det där. Och helt plötsligt ser man gravida kvinnor och bebisar precis överallt. Det kryllar om dem på facebook.

Tokfia84, trycker man bara in hormonsprutorna rakt in i magen?  
    Japp, antingen på ena sidan eller på andra. När jag ska ta två sprutor blir det på bägge sidor.
  • tokfia84

Hej alla kämpande blivande mammor,
    Jag har inte varit så aktiv här på senaste tiden, läser ändå vad ni skriver och följer era spännande resor!
    Det är dan före dopparedan och jag ska vara lite ledig nu. Ska bli mysigt att fira jul med nära och kära och få vila upp sig och ladda för det som komma skall.
    I mellandagarna planerar jag att hämta ut mina sprutor och gå igenom proceduren med hormonsprutorna, hur och när samt kontakta kliniken att vi nu är på g. Ser att det är en del av er som ska göra ägguttag i januari, vad spännande! Får se om det blir så för mig med, ska bli kul att följas åt.
    Jag kommer förmodligen inte skriva så mycket här förrän det börjar närma sig, kommer ändå att läsa och kolla hur det går för er andra. Därför vill jag nu önska er en god jul och ett gott nytt år! Också håller jag tummar och tår att 2017 blir vårt år!

Svar på tråden IVF på gång i vinter, fler som är i samma läge?