Inlägg från: Anonym (D'archangel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (D'archangel)

Finns det en värld utan Ideal?

Nej, någon sådan värld har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. En värld utan ideal är inte önskvärd på något vis. Rättvisa och jämställdhet är ideal i alla högsta grad.
    Här är det grundläggande missförståndet:
    "Idealen" i samhället är summan av miljontals människors preferenser. Enligt det här strukturalistiska, marxistiska paradigm som råder just nu bland "radikala" unga så är det precis tvärtom. Människors preferenser är ett resultat av ideal som skapats av samhället och som påtvingas människor. Om ni tänker efter så är det inte rimligt. Hur skulle det där drömsamhället se ut? Skulle alla människor plötsligen vara lika attraktiva oavsett kön, ålder eller utseende?

• Anonym (D'archangel)
    Dr Nail skrev 2016-10-23 03:14:01 följande:
    Man slutar bry sig.
    Alla ideal har en funktion. Om man "slutar bry sig" om utseende, jobb, pengar och socialt nätverk - behöver jag berätta vad som händer då? Du får ingen partner, ingen inga och inga vänner.

Att människor känner "press" beror på att dom jämför sig för mycket med varandra. Människor kan ha olika utseendeideal, olika ambitioner och olika behov av umgänge och nätverk. Problemet uppkommer när du har så dålig självkänsla att du mår dåligt av någon annans ideal och ambitioner. Det är en personligt problem, inte ett samhälleligt.
  • Anonym (D'archangel)
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-10-23 10:30:46 följande:
    Alla ideal har en funktion. Om man "slutar bry sig" om utseende, jobb, pengar och socialt nätverk - behöver jag berätta vad som händer då? Du får ingen partner, ingen inga och inga vänner.

"inga pengar" skulle det stå, inte "inga inga"
  • Anonym (D'archangel)
    Stolt Farsa skrev 2016-10-26 08:11:11 följande:
    Hej. Ja dom idealen håller jag definitivt med om. Att vi ska behandla andra väl, visa respekt, m.m. I den här tråden tänkte jag också lite på skönhetsideal, självförverkligande, status, god ekonomi, och så vidare. Är dessa ideal också nödvändiga eller är det något vi skulle kunna klara oss utan.
    Du har ju ett skönhetsideal vare sig du vill eller inte. Du har en uppfattning om vad som är snyggt och fult. Jag antar att du menar någon sorts onaturliga skönhetsideal som man ser i t ex modeindustrin?

Angående självförverkligande, status och god ekonomi så kan du kolla in Maslows klassiska teori om behovshierarki. Den förklarar rätt så bra varför vi gör de saker vi gör. Det handlar om behov hos människan, inte om förväntningar utifrån. Några ideal behövs inte för att de behov av status, pengar och självförverkligande ska finnas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki
Svar på tråden Finns det en värld utan Ideal?